teha

Alla inlägg under juli 2013

Av Thobias Nilsson - 6 juli 2013 00:30


Idag var jag, mamma, pappa och mormor i Odensvalehult och jobbade hårt. Vi började med att fika. Sedan tog vi en liten paus och hann städa lite, innan det var dags för att äta mat. När vi var färdiga med maten hade det redan hunnit bli dags för kaffe!





Näe, allvarligt talat så jobbade vi ganska hårt. Therese och Michael ska bo där några veckor i sommar och försöka få ordning på vatten och en del annat, och då försökte vi städa ur lite så att de överhuvudtaget kan var där. Jag började med att städa ur det här lilla rummet och eftersom det inte blivit städat där sedan Gustav Vasas tid behövdes det göras grundligt! 





Det här pianot har ju en helt egen, mycket rörande historia. Gå in på http://www.bestofblocket.se/ och sök efter "Tjäna 90 kr på mitt piano", så får ni upp en anons om hur pappa hänsynslöst gjorde allt han kunde för att bli av med det här pianot. Han var inte finkänslig i sina beskrivningar av pianots "kvalitéer". Jag som är en mycket empatiskt människa, förbarmar mig alltid över icke önskade objekt och kontaktade naturligtvis pappa för att få pianot. Han gick med på det och vi ställde det i Odensvalehult. Några 90kr såg jag aldrig till, men vi har blivit eniga om att det kan vara avgiften för transporten dit. Hur som helst har pappas känslor för det här stackars pianot inte blivit varmare med tiden utan hans förföljelse har gått så långt att han tänker stycka och bränna pianot. Idag var med all säkerhet sista gången jag spelade på pianot. R.I.P oönskade piano. 





Efter en sån dyster historia hjälper det humöret mycket att få se en liten, ganska nyfödd kalv! Ni kan nog inte se den så bra på bilden men det är en kalv som suger mjölk från kon längst till höger i bild. Visst är den söt? 


Jag ska ta fler bilder av Odensvalehult senare någon gång när jag har min riktiga kamera med. Nu hade jag tyvärr bara mobilen. Odensvalehult är väldigt fint. Åtminstone om man vet vart man ska titta och vart man inte ska titta!

Av Thobias Nilsson - 3 juli 2013 23:26

 

Precis som så många andra har jag försökt göra en lista över 100 saker som jag ska göra innan jag dör. Jag har än så länge kommit på 67 saker, och nu ber jag om er hjälp att tipsa om fler saker. Kommentera antingen här eller på facebook, så hoppas jag få ihop 100 saker. 


De jag har hittills är: (De står inte i någon prioriterad ordning!)

  1. Jobba i Frankrike

  2. Springa maraton

  3. Få ett jobb i en symfoniorkester

  4. Cykla till utlandet

  5. Fjällvandra

  6. Cykelsemester på Gotland

  7. Ha lägenhet i Stockholm innerstad eller centralt i Paris

  8. Gå på Kinesiska muren

  9. Lyssna på opera i Sidneys operahus

  10. Ta kort på en vild varg

  11. Ta kort på en vild björn

  12. Krama en leopard

  13. Åka oskyldigt i häkte (inte fängelse) utomlands

  14. Lära mig spanska

  15. Lära mig italienska

  16. Lära mig portugisiska

  17. Åka till Amazonas

  18. Hoppa bungyjump och/eller fallskärm

  19. Skälla ut en kock för att maten på restaurangen inte är god

  20. Behöva åka till sjukhus för att jag brutit ben eller annat

  21. Spelat solo med full symfoniorkester

  22. Spelat solot i Mahler symfoni no 3 på konsert

  23. Vara uppe minst 49h i sträck

  24. Måla en tavla som är så bra att jag kan låta den hänga på väggen utan att säga att det är syskonbarnen som målat den.

  25. Äta middag med någon ur kungafamiljen (med eller utan deras vetskap)

  26. Vara vegitarian i minst två år sammanhängande tid

  27. Klara av att spela Bourgeois trombonkonsert utan att det låter fult

  28. Få en wikipediaartikel om mig som inte jag eller någon av mina närmaste vänner skrivit

  29. Köpa en samojed

  30. På något sätt bli släkt med en riktig adelman/kvinna. Ingift räknas!

  31. Åka luftballong över Stockholm

  32. Färga håret blont utan att det blir gult!

  33. Sova i en rondell

  34. Slå sönder en gitarr eller cello på någons huvud

  35. Kasta ägg eller tomater på någon som förtjänar det

  36. Ta motorcykelkörkort

  37. Lära mig franska nästan lika bra som en riktig fransos

  38. Ha tårtkrig

  39. Åka limousin på les Champs-Elysées

  40. Bli insmetad i tjära och fjädrar

  41. Smeta in någon annan i tjära och fjädrar

  42. Skrämma någon så att den pissar ner sig

  43. Få den skrämda personen att inte hata mig efteråt

  44. Spela brädspel 24h i sträck

  45. Spela ut hela arban på mindre än en vecka

  46. Bo i ett land där jag inte kan språket

  47. Bada i fontänen på Sergels torg

  48. Ordna en festmiddag på en herrgård

  49. Dyka från 10m

  50. Lära mig gå på händerna

  51. Spränga ett hus (som ska rivas såklart!)

  52. Skaffa ett riktigt musikrum

  53. Skaffa häst

  54. Gå en mil baklänges

  55. Bada i isvak... eller åtminstone vatten som är kallare än 15 grader

  56. Äta fyra liter glass (för att visa krille att jag kan)

  57. Bli tjock och sedan träna mig smal igen

  58. Få minst ett syskonbarn att lära sig trombon

  59. Skriva en trombonkonsert

  60. Dirigera en orkester

  61. Fälla ett träd

  62. Göra något byggjobb som faktiskt ser ok ut

  63. Få Marcus att frivilligt betala för en klassisk konsert där jag inte är med och spelar

  64. Namnge eventuellt barn efter en kompositör

  65. Skaffa en röd sommarstuga med vita knutar

  66. Äta godis tills jag spyr tre gånger i rad (har redan gjort två gånger i rad)

  67. Hitta på en kaka som är asgod



Ok nu får ni hjälpa mig!? =)

Av Thobias Nilsson - 2 juli 2013 22:38

Ganska ofta hör man att franskans uttal är ologiskt till skillnad från engelskans uttal som är så lätt. Franskans uttal kan verka svårt eftersom det är så olikt svenskans, men egentligen är det inte ologiskt. Engelskan däremot är faktiskt riktigt ologisk när man börjar tänka efter. Nu handlar det inte om vilket språk som är bäst, utan helt enkelt om logiskt eller ologiskt uttal.


I franskan betonar man alltid sista stavelsen i orden, vilket tar bort hela problematiken med betoning. I engelskan varierar betoningen vilket gör att man måste lära sig den för varje ord, även om man till slut lär sig att gissa den hyffsat bra. Men hur kan man vara säker på man betonar t.ex "avidly" om man inte hört ordet innan?


Några uttalsregler i franskan är
eu = ö

eau = å

au = å

ai = ä

u = y

h uttalas aldrig

e/es/x m.fl i slutet av ord uttalas inte


Det finns fler regler, men här kan några. De är ganska annorlunda än svenskans regler, men franskan håller sig väldigt konsekvent till dem. Alla tecken som verkar märkliga för svenskar t.ex è, ï, ç, ë, är till för att visa exakt hur ord uttalas. Att Bordeaux uttalas Bårdå' är t.ex helt logiskt när man följer reglerna.  Ser jag ett franskt ord kan jag vara 99% säker på att jag vet hur det uttalas. 


Nu till engelskan. Vi kan t.ex ta bokstaven U så får ni fundera på hur den uttalas i olika ord

Duke, sure, full, hurt, lucky...


Och varför uttalas i ibland som aj och i bland som i?

Dive, live... men alive? 

Och varför är det

Eagle och clean, men earn och earl, men hear. Och varför uttalas bear som det gör?


Och varför är det konstigt att ett s i slutet av ett franskt ord inte uttalas när det inte är konstigt att k inte uttalas före n (och varför just bara framför n?) i engelskan?


Varför uttals h men inte w i who, eller whole medan man i whopper, why och what uttalar w men inte h?


Och vad är egentligen regeln för när o uttalas öu (eller hur man skriver det) som i alone, och när det är å som i lock? Varför är det öu i prologue (och varför uttalas inte ue?) men å i prolong? Och varför blir oo olika i look och boots?


Hur kommer det sig att bureaucratic uttalas som det gör? Varför uttalar man j som dj, t.ex joke? Och ch som tch som i chicken?


Som ni ser kan man fortsätta hur länge som helst med vilken bokstavskombination som helst. Jag har upptäckt att jag är mycket mer osäker när jag ska uttala nya engelska ord än när jag ska uttala nya franska ord, eftersom franskan har strikta regler som i princip alltid fungerar, medan engelskan har fler uttal än de har ord. Å andra sidan är engelska grammatiken mycket lättare än franska grammatiken. Men kom inte och säg att franskans uttal är svårt och ologiskt ;)


Ps. jag försöker inte säga att engelskan är ett dåligt språk. Jag är personligen inte extremt förtjust i engelska, men det är praktiskt att kunna det ska jag erkänna!


Och ett litet videoexempel på hur franska låter

Av Thobias Nilsson - 1 juli 2013 23:50

Förra veckan var jag som sagt på BIBA (Blekinge internationella brassakademi) där knappt hundra brassmusiker träffades för att få lektioner, masterclass, spela ensemble och gå på konserter. Den här trumpetaren, Jeroen Berwaerts, gav en riktigt bra konsert. 


Här ser ni årets två hedersgäster som spelar konsert, Håkan Hardenberger (brukar anses som världens bästa trumpetare) och Elgar Howarth (kompositör, dirigent och trumpetare). BIBA brukar lyckas få dit riktiga stjärnor, vilket också är anledningen till att så många vill åka dit för att få undervisning och inspiration. 


Här ser ni en ensemble med lärare från kursen. Trombonisten, Ian Bousfield, är solotrombonist i Wien philharmoniker. I vår värld är det jämförbart med att spela center i FC Barcelona. Honom fick jag en lektion för. Jag var nervös, spelade ganska dåligt och framför allt jag spelade på helt fel sätt, så han sa till mig att jobba mycket med att slappna av i halsen när jag övar i sommar. Jobbigt att behöva jobba med sånt, men nyttigt att få höra. 


De andra musikerna spelar i NDR Radio symphony Hamburg, The Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och LA Philharmonic Orchestra. 

En annan trombonlärare var Håkan Björkman. Han spelar i vanliga fall i radiosymfonikerna i Stockholm. Jag har tidigare haft honom som lärare när jag gick på Ågesta och efter det träffat honom då och då i olika sammanhang. Han är lite, okej mycket, av en idol för mig. Han spelar så sjukt bra! Ni kan gå in på youtube och söka på Håkan Björkman och lyssna på t.ex "the guardian"



Jag spelade även själv på konsert i en ensemble. Men det var på lite annan nivå... 




I övrigt kan tilläggas att Karlskrona är en ganska liten och trevlig stad. Men det finns en del märkliga saker där. T.ex:


 

1. Bänkar som vänds in mot buskarna. I alla andra städer är bänkarna vända åt andra hållet.


 

2. Järnvägstunnel där spåret inte leder någon stans åt något av hållen


 

3. Ett stort torg (det fortsätter en bit bakom mig också) som är nästan helt öde. Det var en gång i tiden någon som fått för sig att Karlskrona skulle bli en storstad och därför behövde ha ett stort och pampigt torg. Så man byggde det här torget! Men Karlskrona blev aldrig en storstad och nu verkar torget lite onödigt stort... 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards