teha

Direktlänk till inlägg 12 mars 2021

Att frilansa som musiker i Frankrike

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58

En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer mig som frilansande musiker. Just nu är det i och för sig ganska sparsamt med gigs men vi får väl hoppas att det tar fart igen när den här skiten är över. 



Lön

Lönen är generellt sett lägre i Frankrike än i Sverige. Det är ganska vanligt att bli erbjuden ca 100€ för en konsert med ett kort rep precis innan. Får du 150€ så ska du vara nöjd. Jag har fått något skambud på 60€ för två rep + konsert, vilket jag tackade nej till. Men det kan vara bra att veta att man får räkna med lite lägre gage här. 


Antal gig
Däremot upplever jag nog att det är betydligt lättare att få gig här (när det inte är pandemi, suck!). Jag har i och för sig bara bott i Paris, och Parisregionen är ju större än hela Sverige, så det kan förklara varför det finns en del gig. Men även om jag inte har i närheten lika många kontakter som mina franska klasskompisar har, märkte jag ganska snabbt att det finns ett annat utbud av gig här jämfört med i Stockholm. 


Frilansstatus
Något väldigt bra som finns i Frankrike, och som till viss del väger upp de lite lägre gagen, är frilansstatusen. Frilansstatusen eller "intermittence de spectacle" som det heter på franska, är egentligen en speciell a-kassa för de som arbetar inom musik, teater och dans. För att bli beviljad statusen ska du under de senaste året ha arbetat minst 507h som musiker. Det måste stå på kontraktet att du är anställd som "artiste". Hur många timmar du får registrerat att du arbetat beror lite på orkestern. Jag har gjort projekt där jag arbetat en full vecka men det bara registrerats 1 cachet (12h). Jag har också haft projekt där jag jobbat fyra dagar och fått registrerat 9 cachets (108h). Hur många timmar orkestern ger dig kan vara nästan lika viktigt att kolla som hur mycket de betalar dig. 


När du blivit beviljad statusen måste du varje månad deklarera hur mycket du jobbat den månaden, och så får du helt enkelt betalt för de dagar du inte haft något jobb. Det här är en otroligt skön säkerhet att ha. Du kommer inte bli rik genom att vara intermittent, men du behöver inte ha ångest om du har en period utan gig. Nu under pandemin har den här statusen varit helt oumbärlig. Jag vet inte hur jag hade klarat det annars, och jag är otroligt tacksam över att jag bor i Frankrike just nu. 

Sista minuten

I Frankrike kan du ofta få gig med extremt liten framförhållning. En gång fick jag en förfrågan om jag kunde komma och spela alttrombon på en konsert i en stor kyrka i andra änden av Paris om en timme. En annan gång fick jag en förfrågan om jag dagen efter kunde åka till Guadeloupe i Karibien för att spela karneval i en månad. Fasta professionella orkestrar har naturligtvis bättre framförhållning, men det är inte ovanligt att få sena förfrågningar. 


Avista

Lite på samma linje får du ofta räkna med att läsa avista på konserten. Det är väldigt vanligt att man hyr in dig bara till konserten med ett kort "raccord" innan, som innebär att man tar vissa passager och starter. Största delen av verken får du helt enkelt läsa avista på konserten. Dels kan det vara ett program som det förväntas att man kan, eller så är det ett program orkestern vid något tidigare tillfälle redan spelat. Dessutom är fransmännen oftast väldigt bra på att läsa avista så det är inte en så stor grej här helt enkelt. 


Skicka vidare gig
I Sverige upplevde jag att om man hade tackat ja till ett gig så höll man det. Fick man en ny förfrågan som krockade med det tidigare giget så fick man tacka nej till det nya. Så fungerar det inte i Frankrike. Får du ett nytt gig som du har mer lust att göra så tar du det, och skickar vidare det gamla giget till en ny person. Däremot erbjuder du alltid att hitta en ny trombonist till gamla giget, och hittar du inte någon ny så får du tacka nej till det nya. Det här gör att du ibland kan vara tredje eller fjärde personen som tar över ett gig. Det är naturligtvis också på grund av det här som det blir många förfrågningar i sista minuten. 


Språk
Det kanske inte kommer som någon överraskning att repetitioner nästan alltid sker på franska. Jag tror att jag totalt har gjort två projekt på engelska sedan jag kom hit, och alla andra på franska. De har många utländska gästdirigenter men de brukar i regel kunna en del franska. Repetitionsfranska är väldigt enkel, så du behöver inte kunna särskilt mycket för att klara det, och annars har du förmodligen någon kollega som kan översätta det viktiga för dig. Däremot ska du nog åtminstone göra ett försök och visa att du är villig att lära dig franska och prata franska med andra. Om du inte anstränger dig det minsta för att prata språket har jag svårt att se att du ska kunna komma in i kontaktnätet. 

Repertoar

Vad gäller repertoar så spelar man väl egentligen ganska liknande musik här som i Sverige. Man lägger kanske lite större vikt vid Debussy och Ravel än vad vi gör i Sverige. Vissa publikfavoriter spelas väldigt ofta. Jag har spelat riktigt många requiem av Mozart, och även Beethovens 5a vid flera tillfällen. Man spelar också lite mer samtida musik här än i Sverige. Men annars skiljer det sig egentligen inte något åt. 


Boende/mat

I Sverige brukar orkestern stå för hotell om du blir inringd till en orkester i en annan stad. Så är det inte i Frankrike, vad jag förstått. Jag har t.ex en kompis som fick ett projekt i operan i Bordeaux, men resa och boende fick han ordna själv. Jag har fått betalade hotellrum, men då har det varit för att det var en orkesterresa med en parisbaserad orkester. 


Byråkrati

Byråkratin brukar ju vara jobbig i Frankrike. Den är egentligen inte så farlig för frilansgig när du bara blivit van vid det. Du måste vara inskriven i franska sociala säkerhets-systemet, samt i "congés spectacles", som har hand om din semester (och pension tror jag). När du får ett gig kommer de be om dina personliga nummer till både sécurité social och congés spectacles, kopia på ditt pass och din RIB (bankuppgifter). Ibland ber de om ett läkarintyg på att du är i form för att jobba. Sen kommer du få skriva under kontrakt och få lönesedel, arbetsintyg (för frilansstatusen) och intyg för congés spectacles. Normalt sett behöver du inte göra något med de intygen, men det kan behövas om det blir krångel med frilansstatusen eller smesterersättning eller liknande.  


Undervisa

I Frankrike är det extremt vanligt att man som musiker också undervisar. Det är en del prestige i att lyckas få en lärartjänst i en bra musikskola och att skapa en duktig trombonklass. Dessutom är lärartjänsterna väldigt sällan heltidstjänster. Jag är till exempel fastanställd lärare i en musikskola i utkanten av Versailles, men jag arbetar bara 4h/veckan och undervisar bara i trombon och eufonium. På så sätt är det kanske lite lättare att kombinera undervisning med att frilansa i Frankrike. Det finns såklart musiker som inte undervisar något, men de flesta undervisar en del. 


Klädsel

Man skulle ju kunna tro att Frankrike är väldigt strikt när det gäller konsertkläder. Men så är det faktiskt inte. I Sverige spelar man ju nästan alltid konserter i kostym, vit skjorta och slips. I Frankrike är det ganska ovanligt. Nästan alltid spelar man i svarta byxor och svart skjorta, kavaj valfritt. 

Det var några skillnader mellan musikerlivet i Frankrike och Sverige. Om ni är sugna på att pröva det så kan jag absolut rekommendera det. Jag har haft väldigt kul de här åren jag jobbat här med en hel del roliga och ibland väldigt oväntade spelningar. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Av Thobias Nilsson - 10 oktober 2020 15:03

Paris är en väldigt välbesökt och uppskattad stad. Men det finns ett av stadens 20 arrondissement som i princip är helt förbisett, men som jag skulle vilja påstå är Paris mest underskattade arrondissement, som också av en händselse råkar vara arro...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards