teha

Alla inlägg under februari 2017

Av Thobias Nilsson - 21 februari 2017 19:23

Jag vet att inte alla har stenkoll på instrumenten i symfoniorkestern, så jag tänkte gå igenom dem lite kort, och ge exempel på hur de låter m.m Jag kommer säkert skriva massa felaktiga och konstiga saker, så ni som håller på med klassisk musik kan bortse från de här inläggen, så att jag inte blir avslöjad ;)

Man kan säga att symfoniorkestern består av fyra instrumentgrupper: stråket, träblåset, brasset och slagverket. Sen kan det utöver dem vara med andra instrument som harpa, piano, celesta, orgel, sång m.m. 

Om vi börjar längst upp i diskanten i stråket så har vi violinen, eller fiolen. Jag förutsätter att alla vet vad en violin är för ett instrument, och annars får ni kolla på bilden. I orkestern delar man upp violinerna i två grupper, violin 1 och violin 2. Generellt kan man väl säga att violin 1 ligger lite högre upp och har mer melodi än violin 2. I till exempel Mozarts musik spelar ofta violin 1 melodin mer eller mindre hela tiden, medan violin 2 bara ackompanjerar. I senare musik är det ofta inte riktigt lika tydligt uppdelade roller utan stämmorna har ett större samspel mellan sig. 

Ibland hör man folk som säger att fiol bara är ett gnissel. Då har man uppenbarligen inte hört någon professionell violinist, för det är få instrument som är så genuint vackra och uttrycksfulla som fiolen. En känd violinkonsert och ett av mina favoritstycken är Sibelius violinkonsert. Lyssna här från 1:10;

Så otroligt mycket känsla som kan förmedlas med fiolen! :D

Ett annat fint stycke är den svenske kompositören Wilhelm Peterson-Bergers romans. 


Fiolen är nog det instrument, efter pianot, som har störst repertoar, så jag skulle kunna sitta i timmar och länka till olika fantastiska stycken. De stycken jag länkat till nu är ju båda av en väldigt romantisk och lidelsefull karaktär, men fiolen har en otrolig bredd. Den kan ha betydligt mer glädje och klös i sig:


Violinerna spelar mer eller mindre konstant i de flesta orkesterverk, så det känns inte meningsfullt att ta med orkesterverk där de har viktig roll. Men ni kan åtminstone lyssna på en vacker sats ur Mahlers femte symfoni, där ni får höra fiolernas varma och mustiga karaktär. 


Fiolen används flitigt inom andra genrer än klassisk musik också. Den är otroligt populär inom folkmusik:

Fiolen används ju också väldigt mycket inom pop och rock och sånt. Jag är ju själv riktigt dålig på den musiken så det är inte lönt att jag ger några exempel, men det finns mycket =)

Om ni vill lyssna på mer känd och bra musik med soloviolin kan jag rekommendera bland annat violinkonserterna av Mendehlsson, Tjajkovskij och Brahms, romanserna av Stenhammar, Saint-Saëns introduction et rondo capriccioso, Bachs dubbelkonsert. 

Av Thobias Nilsson - 15 februari 2017 20:28

I helgen var jag i Paris. Det är faktiskt första gången på 2½ år som jag var i Paris, så jag inledde helgen med att gå exakt den promenad som jag så ofta gick eller sprang när jag bodde i Paris för 4 år sedan. Och då började jag från tunnelbanestationen där jag bodde, "Arts et Métiers". Tunnelbanestationen ska likna en ubåt =)


I övre bilden ser ni den större gatan där tunnelbanestationen låg, och på den undre bilden ser ni den lilla tvärgatan där jag bodde. Ett trevligt litet område i Le Marais. 


En av mina favoritbyggnader i Paris är stadshuset. Så otroligt välarbetat och vackert hus. Fullt med utsmyckningar utan att bli rörigt. 


Från stadshuset gick jag vidare till Notre Dame, som inte ligger så långt därifrån. 


Det här är en jätteklyschig bild. De gröna bokförsäljningsstånden vid Seine, och Notre Dame i bakgrunden. Men Paris är faktiskt i många fall som klyschona säger. 


Det här är den kända hänglåsbron. Eller var rättare sagt. Det sattes fast så många hänglås i den här bron att man helt enkelt fick byta räckena en gång i månaden. Men det räckte uppenbarligen inte för det hände att räcket rasade av vikten. Så nu har man ett nytt räcke där man inte riktigt kan hänga hänglås. Hänglåsen får man istället hänga på en annan bro som tydligen klarar det bättre. 


I Paris är det ju lite av en sport att alltid på ett eller annat sätt få med Eiffeltornet på bild. Och här fick jag med toppen lite svagt längst till höger i bild. Huset med kupolen är för övrigt franska akademien. 


Pont des arts tror jag den här bron heter. 


Louvren. Världens största konstmuséum och också världens mest besökta muséeum. 


Jag tycker alltid att det är lika häftigt att vägen går igenom Louvrens byggnad. :D


Jag åkte inte till Paris bara för att ha semester, utan jag åkte egentligen för att provspela för en master på pariskonservatoriet. Jag visste att det är svårt att komma in på en master där, så jag hade inte så stora förhoppningar om att klara det, men det gick väldigt bra på provspelningen. Jag kände från början att jag var väldigt spänd och kixade på första höga C i Ballade av Martin, vilket jag aldrig brukar göra. Såklart blev jag orolig och började tänka att det aldrig kommer gå o.s.v Men så lyckades jag ändra inställning och istället tänka att jag vägrar ge upp. Och det fungerade för ganska snabbt kunde jag slappna av relativt mycket och ha riktigt kul när jag spelade. Uppenbarligen gillade juryn vad de hörde för jag kom in på master! I Paris har de alltid 12 tenortromboner på skolan, och i år är det bara en som slutar, vilket innebär att de bara tar in en tenortrombon totalt på kandidat, master och solist. Det gör såklart att det känns extra bra att de valde just mig! =) Det känns också som en riktig revansch, för jag tyckte inte att jag spelade upp bra en enda gång när jag gjorde utbyte i Paris, men nu kunde jag leverera och fick väldigt positiva kommentarer av mina gamla lärare. Så om inget annat kommer emellan, kommer jag flytta till Paris i höst =)


Men det där var en avstickare! Här ser ni i alla fall Tuilerieträdgården som ligger precis bredvid Louvren. 


Det är ju såklart inte lika grönt och fint nu som på sommaren, men ändå väldigt vackert. 


Efter tuilerieträdgården kommer man till Place de la Concorde som är en hemsk plats. Det var nämligen här man halshögg Ludvig XVI, Marie-Antoinette och 3000 andra personer. "Frihet och broderskap"! Jo, jag tackar! 

MEN, idag rullar nästan inga huvuden på den här platsen. Däremot brukar det nästan alltid rulla skrytbilar som kör runt Place de la Concorde, upp för Champs-Elysées, rundar triumfbågen, och tillbaka igen. Det gäller att visa upp sig!


Place de la Concorde är ju också en stor 10-filig rondell. Kommer man i rusningen kan det vara ett riktigt hav av bilar. Huset ni ser bakom bilarna på bilden är Nationalförsamlingen i Frankrike. 


Här får ni en liten uppfattning av bilhavet som ofta är på Champs-Elysées. 


Om man svänger av söderut, en bit in på Champs-Elysées, kommer man förbi stora och lilla palatset. Stora palatset är väldigt fint, men lilla palatset, som ni ser på bild, är utan tvekan en annan av mina favoritbyggnader i Paris. 


Kolla bara på ingången! Det är annorlunda än ingången till min lägenhet kan jag säga! :D


Och utanför lilla palatset står Churchill och vaktar =)


Passande nog finns det ett stort pariserhjul i Paris!


Nu kommer vi till Paris finaste bro. Pont Alexandre III. 


Man kan få många fina kort från den bron. 


Och den leder från lilla palatset till en tredje favoritbyggnad, Hôtel des invalides. 


Jag tror egentligen kanske att det är lika mycket den öppna platsen framför Invalides som själva byggnaden som gör att jag gillar den. Men det ser så öppet, fint och härligt ut!


Sista stoppet på promenaden är Eiffeltornet. Eiffeltornet ÄR fint, men det är absolut inte det finaste i Paris. Men ändå är det en helt speciell känsla varje gång man kommer till Eiffeltornet, och speciellt på kvällen. Det är alltid en glad avslappnad atmosfär bland alla japanska och amerikanska turister som längtat jättelänge efter att få åka till Europa och Eiffeltornet :D


Jag mätte upp efteråt hur långt jag egentligen hade gått. Och med de omvägar jag gick blev det nästan 13 km. Och då hade jag redan gått en hel del tidigare. Inte konstigt att jag fick ont i fötterna! :D


Paris har många gator som går genom valv i hus. Visst är det mysigt? :D


De flesta vet säkert att det finns en frihetsgudinna i New York. Men visste ni att det finns en i Paris också? Originalet som är i New York, tillverkades och skänktes av Frankrike till USA. Och 1889, på hundraårsminnet av Franska revolutionen, skänkte amerikaner, bosatta i Paris, en mindre frihetsgudinna till Paris. 


Men som ni ser är den ju betydligt mindre än den i New York. 


En bild på Champs-Elysées, taget från triumfbågen, och med pariserhjulet längst ner vid Place de la Concorde. 


Triumfbågen. 


Många har frågat mig om parisare klär sig bättre än till exempel svenskar. Och jag växlar alltid fram och tillbaka i vad jag ska svara. Går man i de finare områdena i 1a, 2a, 8e, 16e och 17e arrondissemangen klär sig otroligt många väldigt bra. Går man däremot till 18e, 19e och 20e arrondissemangen kan man tro att folk fastnat i lakanen när de steg upp ur sängen. Men under den här resan tyckte jag att jag såg väldigt många välklädda och snygga människor =D


På tal om mode så såg jag det här i ett skyltfönster, och vet inte riktigt vad jag ska tänka. Är det ett skämt eller säljer de faktiskt såna här kläder? :O


Ok, den här tog jag bara med för att det är en svensk flagga på bilen. Det är tydligen en bil från "Team Peugeot Hansen" som är ett svensk-franskt rallylag. 


Den här bilen var ju också lite fräck. Eller gullig i alla fall!


Avslutningsvis en bild på lilla operahuset i Paris.


Det var en trevlig helg i Paris, och jag ser fram emot att få bo där igen. Däremot vill jag verkligen inte flytta ifrån Stockholm, för jag älskar den här staden! Men tyvärr medför det ena det andra. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite svenska vänner med mig i Paris, så om någon är sugen på att flytta till Paris i höst uppmuntrar jag det starkt! (OBS! Jag her HELT seriös! Jag vill väldigt gärna att någon eller några flyttar med! Det skulle vara så roligt! :D)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards