teha

Alla inlägg under oktober 2019

Av Thobias Nilsson - 23 oktober 2019 23:59

Jag har ju inte skrivit något om vad som hänt sedan början på juli, men det blir lite konstigt att bara hoppa över 3,5 månader, så här kommer ett inlägg där jag lite snabbt delar med mig av sommaren och början av hösten. Som ni ser på bilden så började jag resan hem med att åka till Berlin. 8 h tåg från Paris, med bara ett byte. Från tågstationen som ligger 10 min promenad från mig, till centrala Berlin. Skönt både för mig och miljön att slippa flyg! =)


Till Berlin åkte jag för att hälsa på Steffi som bor där sedan ett drygt år tillbaka. Den dagen jag kom dit var det dessutom hennes födelsedag. Jag hade inte kunnat hälsa på henne någon gång innan, så jag var väldigt glad att äntligen få till det! =)


Här ser ni Charlottenburgs slott. Ett fint slott i utkanten av Berlin, där Brandenburgs furstar bodde tidigare. Napoléon bodde också här under två år när Frankrike ockuperade Tyskland.


Runt slottet låg, som det så ofta brukar, en fin slottspark med lite mindre hus här och var. Liknar inte den här arkitekturen och färgen skandinaviska byggnader?


Tysklands riksdag. Eller Förbundsdagen som den väl egentligen heter.


Kaiser-Vilhelm-Gedächtniskirche. En kyrka som blev sönderbombad i andra världskriget. Man valde att inte bygga upp den, eller riva den, utan behålla ruinen och istället bygga till modern kyrka (den åttakantiga gråa byggnaden) och ett nytt klocktorn (med reklamen på). Jag gillar att man sparat ruinen. Det ger en stark påminnelse om kriget mitt inne i Berlin. Dessutom är det vackert. Tillbyggnaderna tycker jag inte är särskillt snygga, men jag gillar nog ändå grejen med dom. Men ta bara bort reklamen från kyrktornet!! Fast det kanske är renoveringsplank?


En uteservering vid s-banans spår. Man kan se att Tyskland ligger närmare Skandinavien än vad Frankrike gör. Plattorna här ser ut som det ofta gör i Sverige. Så har man i princip aldrig i Frankrike. Byggnaden vid spåren är i tegel, precis som det ofta är i Danmark.


Den här byggnaden ser å andra sidan ganska fransk ut.


Berlin är ju en stad som drabbades hårt av kriget. Väldigt många gamla byggnader bombades sönder, och istället byggde man upp östeuropeiska betongklossar och en stad i en helt annan stil. Det är stora breda vägar och många byggnader i betong, stål och glas. Det finns fortfarande många ödetomter kvar inne i stan. Vilket ju aldrig skulle hända i Stockholm till exempel. Men Berlin har vänt den här karaktären till sin fördel och nischat sig som en stad som är "underground" och hipp. På bilderna här ser ni en populär bar som egentligen är i en skabbig ful innergård med mängder av graffiti, men som istället blir en häftig cool miljö.


Och i den andan passar det väldigt bra in med en kultur av vegetarianskt/veganskt och "hembakat". I övriga Tyskland får man ofta stora berg av kött på restauranger, men i Berlin får jag en helt annan känsla. Man har gått bort ifrån det där överdrivna köttätandet och prövar väldigt mycket olika mat och stilar.


Här är en städad fräsch uteservering. Man ser att det är en annan stil i Berlin jämfört med Paris. I Paris har nästan alla uteserveringar små runda bord, flätade stolar, och röda markiser. I Berlin är det ofta antingen metallstolar, som på bilden, eller träbänkar och träbord som två bilder upp, och istället för de franska markiserna har man parasoll. Två olika stilar, båda trevliga.


Men ibland undrar jag om inte stadens gatukultur bara är ett sett att ursäkta att ma inte åtgärdar problem med skadegörelse och graffiti. Det här huset är egentligen ett ganska fint hus, och låg på en trevlig gata. Men det är totalt nersprayat av graffiti och ser riktigt skabbigt ut nu. Och så är det tyvärr väldigt ofta där.


Och väldigt många dörrar ser ut så här. Jag vet inte om det beror på brist på pengar eller om det är en ovilja att göra något, men det var stora kontraster i Berlin. Vissa områden var väldigt fina och trevliga, men vissa områden, ganska centralt i staden kunde se ut som ett övergivet, igenvuxet Rinkeby. Lite synd.


Något som tyskarna gör bättre än både svenskarna och fransmännen är kebab! Förra gången jag var i Berlin åt jag en kebab från Mustafa's gemüse kebap, och det var otroligt gott. Så jag gick tillbaka hit den här gången. Jag fick stå i kö i 50 minuter innan jag fick beställa, men det var värt det. Otroligt gott! Får bli en till när jag ska till Berlin igen om några veckor.


Jag fick några riktigt fina dagar i Berlin. Mestadels för att jag fick hälsa på Steffi, men också för att Berlin är en spännande och annorlunda stad =)


Från Berlin tog jag en nattbuss till Köpenhamn, och sen tåg vidare till Lönneberga. Eftersom jag bokat sätet på övervåningen längst fram hade jag ganska gott om plats för benen, kunde fälla sätet utan att störa någon och med mobil, laddare och lite att käka fick jag en riktigt smidig och behaglig resa.


Väl i Sverige åkte vi till Rågö i Västerviks skärgård för att fira mamma och pappa som har/ska fylla 60 år! Hela familjen med respektive, barn och hundar följde med.


Vi hade hyrt ett hus som vi bodde i. Ett rött hus med vita knutar ute på en ö. Det är så en svensk sommar ska vara.


Både stora och små gick en tur runt ön, genom skogar och ängar, delvis ackompanjerade av en grupp kor.


Elia gick med Lucia, eller Lucia gick med Elia. Det är svårt att veta vem som bestämmer i deras förhållande.


Vi fick två riktigt fina dagar ute på ön, och när vi kommit tillbaka till Lönneberga fortsatte vi firandet med att fira Elia och Celina. Elia fyllde egentligen år ett bra tag senare, men eftersom det är en väldigt ovanlig händelse att ha familjen samlad passade vi på att fira båda två.


Elia fyllde 3 år och Celina 1 år. Det är inte så lätt att veta, men den här bilden är tagen i Jönköping ut mot Vättern.


Jag passerade Jönköping inte mindre än 5 gånger den här sommaren. I vanliga fall åker jag nästan aldrig förbi Jönköping, men i år åkte jag ovanligt mycket på tvärs i landet. Jönköping är en av mina absoluta favoritstäder i Sverige. Den ligger så otroligt fint till. Har flera mysiga parker och fina byggnader. Om ni vill övertygas mer kan ni kolla den här videon:



I år var jag också för första gången med på konferensen Corpus Christi. En väldigt positiv upplevelse med många bra föredrag, intressanta diskussioner och trevliga människor från 16 olika länder =)


Jag tog mig också till Bergen där min kusin Peter gifte sig. De såg väldigt nöjda ut med sitt val att säga ja till varandra, och vi andra var också mycket nöjda!


Jag ska inte dela med mig av för mycket bilder här, men vi fick en väldigt fin vigsel och en jättetrevlig bröllopsfest efteråt.


Alla har alltid pratat om hur fin stad Bergen är. Eftersom jag har ett behov att tycka tvärt om mot alla andra så har jag börjat tycka lite illa om Bergen. Men när jag nu väl kom dit måste jag erkänna att det var en jättefin stad. Väldigt många fina och mysiga gator, och läget är ju magiskt.


Men det är mycket backar!! Så man får träna kondition mycket!


Jag tog mig upp på ena berget. De hade byggt stentrappor upp till toppen. Men det var ingen jämn fin stentrappa utan lite stenar av olika storlekar som de lagt ut på en stig som man fick klättra uppför. Det var BRUTALT jobbigt faktiskt. Och det värsta av allt var att framför mig gick ett par med sina barn, ca 3 och 4 år, på ryggen och de verkade inte ens trötta. Så sjukt provocerande! Jag tänkte inte många fina tankar om det paret ska jag erkänna.


Utsikten var helt fantastisk! Vi hade också tur med vädret. Inte så att det vär supersoligt hela tiden. Men solen tittade fram lite då och då. Och framför allt så regnade det inget under de två dagarna jag var där, vilket är ett rent under när det gäller Bergen.


Från Norge åkte jag till Christina och Daniel och hälsade på dem i nästan en vecka. Min största uppgift var att bygga tågbana med Elia. Jag fick och skulle hjälpa honom, men inte för mycket, för han ville bestämma själv. Så egentligen var min uppgift mest att titta på och att hjälpa att bygga ihop när något rasat.


Är man hos Christina och Daniel så får man alltid äta mycket och gott. Den här gången hann vi bland annat med en ordentlig kräftskiva.


Veckan efter åkte jag vidare till Östkusten på en församlingshelg. Vi hade hyrt en lägergård vid vattnet. Ett trevligt ställe, och på stället fanns några båtar och kanoter. Barnen fick bara åka ut på sjön i sällskap med någon vuxen, så jag och Daniel Larsson tillbringade större delen av vårt dygn på vattnet så att barnen fick åka båt. En rolig sak med barn är att de inte blir trötta på att göra något, utan har de hittat något roligt vill de göra det 100% av sin tid.


Men det är väldigt roliga barn, och jag tycker det är kul att höra alla roliga och oväntade saker de säger, så det gjorde mig ingenting att agera lite lekledare åt dem.


Nästa stopp i Sverige blev i Norrköping där jag hann vara med på en riktigt trevlig födelsedagsfest. Den här bilden är tagen dagen efter när det så att säga var efterfest i deras härliga trädgård. De bor så bra till man kan göra i Norrköping. Centralt, men i en fin röd villa och en trädgård.


Till slut tog jag mig till Stockholm igen där jag jobbade i AMK några veckor. Jag hade redan jobbat en vecka i juli, och så blev några till i augusti-september. Den här bilden är tagen vid Brunnsviken en fin kväll. Och tro det eller ej, jag badade faktiskt! Andra och sista doppet i år.


Dagen efter blev det picknick på ett annat berg. På Södermalm den här gången. Jag älskar Stockholm!!


Jag var också på mitt livs första stockholmderby när seriledaren Djurgården mötte tvåan AIK. En viktig match med ett stort publiktryck. Men tyvärr en ganska händelselös match och AIK vann på straff... riktigt trist! Men väldigt kul upplevelse ändå.


Här ser ni mitt yngsta fadderbarn som fyllde 1 år och som jag fick vara med och fira! Hon har haft det lite jobbigt med höftproblem och fått använda skena hela sitt första år, men hon har varit supertapper hela tiden och varit glad ändå. En riktig kämpe. Nu har det blivit bättre och hon slipper skenan! :D


Den här bilden är tagen på premiärturen med Daniels segelbåt! Seglet var slitet och gick sönder efter inte jättelång tid. Riktigt tråkigt att det skulle bli så redan första resan. Men det var ändå en väldigt kul båttur, och det lär bli många fler när Daniel bara fått hem sitt nya segel.


Efter några intensiva och otroligt roliga veckor i Stockholm, åkte jag med AMK ner till Düsseldorf där vi spelade dels en konsert i en konserthall, och dels ett tattoo på en arena. En riktigt mäktig upplevelse. Det är en adrenalinkick utan dess like när man går in på en stadion inför 10 000 människor och spelar och går ett figurativt program utantill. Man vet att får man hjärnsläpp i några sekunder kan man sabba allt. Men det gick bra. Vill ni se det kan ni kolla den här videon:


Efter Düsseldorf tog jag en buss tillbaka till Paris, där jag är nu sedan en månad tillbaka. Nu har ni fått en genomgång över sommaren i stora drag, och jag har fått lägga upp de bilder jag ville lägga upp. Jag vet att ni alla har undrat otroligt mycket vad jag gjorde av min sommar! ;)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards