teha

Alla inlägg under oktober 2020

Av Thobias Nilsson - 10 oktober 2020 15:03

Paris är en väldigt välbesökt och uppskattad stad. Men det finns ett av stadens 20 arrondissement som i princip är helt förbisett, men som jag skulle vilja påstå är Paris mest underskattade arrondissement, som också av en händselse råkar vara arrondissementet som jag bor i. 19e är väldigt starkt förknippat med problemområden och droger, men området har så otroligt mycket mer att bjuda på, och förtjänar ett mycket bättre rykte. Här kommer en hel mängd bilder där jag medvetet visar upp områdets trevligare sida. Det är många bilder, men ni får väl antingen bläddra snabbt eller hoppa över ;) 


Området är lite större än Södermalm till ytan, och det bor knappt 190 000 personer här. 


Inne i den här byggnaden finns det en saluhall, några restauranger, butiker och gym. 


I 19e finns det en stor blandning av olika stilar. En gata kan ha fula byggnader i 70-talsstil, medan en annan gata har pampiga byggnader från sekelskiftet. 


"Stadshuset" i 19e. Alla arrondissement har sitt eget lokala mairie som fungerar som ett stadshus för stadsdelen. 


Mitt emot la Mairie ligger parken Parc des Buttes-Chaumont, som nog är min favoritpark i Paris. Den är betydligt mindre turistig än Luxembourg, les Tuileries eller Jardin des Plantes. 


Det är en park med väldigt stora nivåskillnader och med stora sluttande gräsplättar vinklade mot solnedgången. Perfekt för en kvällspicknick. 


Vattnet, bergen, växterna och broarna ger parken en helt speciell känsla som inte riktigt de andra parkerna inne i Paris har. 


På några ställen känns det nästan som att man är inne i en skog. 


Det här är en park dit de lokala parisarna kommer för att slappnar av. Jag själv, och väldigt många andra, använder den här parken för att springa eftesom man får extra bra träning i alla backar. En del andra ligger bara och njuter i solen. 


Det finns många platser där man kan sätta sig och njuta av utsikten. 


Som ni ser, kan man även skymta Sacré-Coeur från parken. Jag skickar med några bilder från när det var snö i parken också. En helt annan känsla. Det var även sista gången jag såg snö täcka marken i verkligheten... för 3,5 år sedan. R.I.P snö!


19e är ett otroligt mångsidigt och mångkulturellt område. Det ser man bland annat också vad det gäller religiös tillhörighet. Det finns såklart de katolska kyrkorna, som den här i Jourdain


Eller den här vid Canal de l'Ourcq


Det finns också protestantiska kyrkor, som till exempel den här lutherska kyrkan vid Buttes-Chaumont


Det finns stora grupper av judar i området, med synagogor, skolor, mataffärer och bokaffärer. 


Det här är en restaurang som har en skylt som säger att den är kosher-verifierad. Den här stora, synliga judiska minoriteten är något jag lagt särskilt märke till här eftersom det i princip inte finns någon synlig judisk minoritet i Sverige, och eftersom jag vet att de på många håll inte kan vara öppna med det. 


I ett kvarter, gömt bakom andra byggnader finns ett litet rysk-ortodoxt område. 


Det är bara en port i muren som leder in till en trädgård med flera hus, och en stor kyrka i mitten. 


Tyvärr var kyrkan låst när jag var där. Av de bilder jag sett på internet verkar den annars vara supervacker inuti.  


Det är verkligen en liten oas mitt i staden. Helt lugnt och stilla. Jag kan verkligen rekommendera er att gå dit för att ta en titt eller för att sätta er och läsa en bok i en trevlig miljö.


Jag har tyvärr inga bra bilder från den muslimska befolkningen. Kanske just för att den är så närvarande över allt att jag slutat lägga märke till det. Det finns en stor mängd restauranger och charkuterier som är halal, och inte långt ifrån mig finns en muslimsk bokhandel som har en avdelning med supervackra böcker, i gammal arabisk stil. Däremot tror jag inte det finns någon riktig moské i området, utan de använder förmodligen lägenhetsmoskéer och andra lokaler.


Ett väldigt speciellt och trevligt område i stadsdelen är la Butte Bergeyre som är ett kvarter på en kulle, dit bilar bara kan komma via en liten väg, och fotgängare via två trappor. 


Det är ett område med små gator och små hus som verkligen inger en känsla av en liten småstad. Barnen springer mitt på gatorna och leker med varandra och de vuxna verkar också känna varandra. 


När många andra delar av Paris innerstad har rivits och gjorts om, har det här lilla området på kullen sparats och därför finns det många sådana här hus kvar idag. 


Kvarteret har en gemensam trädgård som de sköter tillsammans. 


Förutom att odla blommor så odlar de alla möjliga sorters grönsaker. Jag vet inte om det är vanligt i Sverige också, men i Frankrike har ofta ett kvarter en gemensam trädgård där alla de boende har rätt att tillsammans odla och jobba. 


Faktiskt har de inte bara en trädgård utan de har även en liten vingård, där de producerar sitt eget vin. Med utsikt över Sacré-Coeur också. Inte illa va?


Det är inget speciellt med det här området egentligen. Jag tyckte bara att det såg häftigt och ganska icke-parisiskt ut. 


På ett ställe i stadsdelen, finns det en alpstuga inklämd bland de andra husen. Den är från 1800-talet, och en privatperson bor i huset. Han har även lyckats få den k-märkt så att inte någon får för sig att riva hans hus. 


Ett annat trevligt område ligger kring Jourdain - Pyrénées - Belleville. Ett område med mycket liv och många trevliga, mysiga områden. Ett riktigt parisområde, men väldigt nere på jorden. 


När jag var och fotade här kom en man fram till mig och sa att det var olagligt det jag gjorde och att om jag tog bild på honom skulle han slå sönder kameran. Väldigt många verkar ha dålig koll på vad som är lagligt och inte att fota. Det är naturligtvis helt lagligt att fota i allmäna utrymmen och jag får också lägga upp bilderna på nätet, även om man ser personer på bilderna, men han var lite påverkad och jag ville riskera att han slog sönder min kamera så jag tog en paus medan han var där. 


Ett av de absolut mest ökända områdena i Paris är Place des fêtes... 


...men bakom en stängd dörr i en mur vid platsen, kommer man in i ett litet mysigt område, med radhus som har sina egna trädgårdar. 


På nårga internetsidor där de tipsade om det här området sa de att porten alltid är låst. Någon hade försökt komma in i 3 år innan den hade lämnats olåst för första gången. Så jag hade nog en makalös tur som kom in på första försöket. 


Bara ett par hundra meter från mig ligger ett kulturcentrum som heter Centquatre alltså hundrafyra. Det användes tidigare som ett centrum för begravningsentreprenörer, och hade allt från kistor till likvagnar under samma tak. 


Numer är det istället ett kulturcentrum med teatrar, ateljéer, bokaffärer, restauranger, caféer o.s.v. 


En väldigt stor del av hallarna är till för att folk ska kunna träna, dansa eller vad man nu känner för. Ingen bokning krävs, utan du går dit och släpper lös helt enkelt. 


Ett asiatiskt träningspass.


Café caché - gömt café. Ett ekologiskt, vegetariskt café med en hipsterkänsla. 19e arrondissementet har väldigt ofta en ung, "hipp" karaktär. Men bara lugna, om ni vill ha en traditionell restaurang där de serverar blodiga kötthamburgare, så finns det många av dem på gatan utanför. 


Ett annat, lite gömt område i 19e är la Mouzaïa, som egentligen är en gammal by som blivit integrerad i Paris, men som behållts i sin gamla karaktär. Längs med några lite större parallellgator ligger stora villor. 


De stora gatorna binds ihop med många små tvärgator, helt överväxta med träd, buskar och blommor. 


Man har lite svårt att tro att det finns såna här områden kvar mitt inne i Paris, men vågar man gå lite utanför de vanliga turistområdena kan man träffa på många trevliga ställen. 


Tänk att ha en lägenhet här! Inget stök eller bråk, inga bilar och ljud som stör på natten, egna trädgårdar, och ändå inne i Paris, precis bredvid en metrostation. 


Place de Rhin et Danube - Rehn- och Donautorget. 


Nu har jag visat många av kvarteren som ligger uppe på lite högre höjd. Men för mig är ändå kanalen hjärtat av 19e arrondissementet. Kanske för att jag själv bor precis bredvid, men också för att det är här folk rör sig, och det är hit tunnelbanorna och vägarna leder. 


Kanalen är ett populärt ställe för att promenera och springa, sitta på en uteservering, ha picknick eller spela boule/mölky. 


Gruppen män ni ser på bänken till vänster sitter och spelar kort. Ibland brukar jag se samma gäng spela domino, eller andra spel också. 


Längst bort ser ni en rund byggnad som heter la Rotonde. Det är en trevlig restaurang med ett konstgalleri och utanför har de en café/bar som brukar vara väldigt populär på sommaren. Till mig hittar du om du tar till höger innan du kommer fram till la Rotonde


Längs med kanalen ligger många båtar med olika aktiviteter. Många är restauranger och caféer, som den här båten. 


Den här båten är en teatersalong.


Den här båten har en bokaffär. 


Och den här restaurangbåten är bara målad lite häftigt. 


Det finns naturligtvis en mängd olika trevliga serveringar längs med kanalen. 


Vid de populäraste ställena blir det snabbt fullt och det är relativt dyrt, men annars är det här inte ett dyrt kvarter utan du kan hitta ställen där ett glas vin kostar 2,5€. 


På den här gatan finns det ett café som riktar sig till barn. Det står uttryckligen på caféet att det är för "Barn - och deras familj". Vid vissa tillfällen ordnar de barnfestivaler på hela gatan. Den här dagen var det en sån dag. 


Närheten till vattnet är väldigt viktigt för parisarna, (som för alla människor antar jag?) och det är väldigt vanligt att man tar med sig lite picknickmat och sätter sig på kajen längs kanalen. 


När man följt kanalen i 1,5 km så kommer man till Parc de la Villette. Det är en ny, modern park, som blandar fria grönområden med extremt mycket kultur. Det händer alltid tusen saker här. 


Den här gången var det ett gäng som körde, vad jag antar är, capoeira, den brasilianska kampsportsdansen, medan kompisarna stod för musiken. 


De var bra! Och underhållande att kolla på.


19e arrondissementet är inte området där du hittar lyxbutiker eller trestjärniga restauranger. De stora pampiga monumenten ligger inte heller här. Däremot hittar du helt otroligt mycket kultur i alla former här. Musik, dans, foto, teater, bio, konst. I Parc de la Villette hittar du flera olika teatrar. I la Grande Halle, som ligger till vänster på bilden, har de utställningar, jazzfestivaler, bokaffärer och annat. 


Här ligger också Paris stora filharmoni. Byggnaden kanske ser lite märklig ut så här på avstånd med sina gråa nyanser. Men jag kan lova att den är fantastisk. Stora konsertsalen ser ut såhär:


De har helt otroligt många fantastiska konserter och evenemang här, hela tiden.  


Precis intill ligger Cité de la Musique som också tillhör filharmonin och som har en till stor konsertsal, och möjlighet för ytterligare många evenemang. 


På andra sidan torget ligger CNSMDP, konservatoriet där jag gick till för ett år sedan. Konservatoriet har naturligtvis också flera konsertsalar. På gatorna runt omkring finns många olika musikaffärer. Allt från notaffärer till harpaffärer. 


På andra sidan kanalen fortsätter parken. Här ligger Cité de la Sciences. Jag har själv aldrig varit där, men det ska tydligen vara väldigt populärt, speciellt bland barn. Jag tror att det är ett experimenthus, bio och sånt. 


Parken har också ridhus och ridskola. 


19e arrondissementets andra lilla vingård ligger också i Parc de la Villette


För barnen finns det några olika karuseller att åka och bredvid finns stånd där de kan köpa sockervadd, glassar och göra lite olika kasttävlingar.  


För de vuxna finns det ett trädgårdscafé. 


Det finns stora gräsmattor med nästan oändligt mycket plats. Här behöver man inte trängas, vare sig det är coronatider eller inte. 


Längs kanalen finns flera olika gamla magasin, fabriker och andra lokaler som använts för godstransporten på kanalen. Nu har många av de här lokalerna bevarats och renoverats på ett ganska snyggt sätt. Fabriken som ni ser i bakgrunden på den här bilden, har gjorts om till hotell och restaurang. 


Ett poplärt nöje är att hyra en båt borta vid mig, och åka uppåt längs kanalen. Man kan hyra för allt från 1h till en dag. 


En av Paris spårvagnslinjer går i utkanten av 19e arrondissementet. Vi är ganska välförsedda med kollektivtrafik, med 28 tunnelbanestationer på 6 olika linjer, en spårvagnslinje och en pendeltågslinje. 


Ni ser bron i den här bilden? Det är den gamla järnvägen la petite ceinture som är en cirkellinje som går runt Paris. Linjen är nedlagd sedan ett ganska långt tag, men banan ligger kvar. 


På en del sträckor av banan kan man promenera. Andra sträckor är helt avstängda. Här ser ni när den går genom Parc des Buttes-Chaumont. 


Det här övergivna huset är en gammal tågstation på linjen. Nu har den gjorts om till en trendig bar med jazzscen, som heter just la Gare, tågstationen. Det var stängt på dagen när jag var där, så ni får nöja er med den här otroligt inbjudande bilden av baksidan. 


Det finns en hel del finkultur i 19e, vad det gäller musik, dans och teater. Men området kanske präglas ännu mer av gatukonst, hiphop och breakdance. Jag hatar grafitti som består av att göra sin fula tag på ett hus, tåg, bil eller vad det kan nu kan vara. Sån skadegörelse kostar miljoner att städa upp och är helt onödig. Däremot älskar jag fin välgjord gatukonst på rätt ställe. Här kommer en hel mängd bilder på gatukonst från 19e som ni kan bläddra igenom:  


"korpar är inte dåliga omen, men COVID kan vara det"


"Chirurgmask", "Respekt av restriktioner", "skyddsglasögon", "FFP3-mask", "brandsäkra engångshanskar" "svarta engångsöverdragsbyxor", "engångs-K-Way-jacka", "alkogel"


"värre än COVID-19 är Macronviruset"


"Mask eller dö!"


"Rösta på duvan"


Ja, här är vi tillbaka vid kanalen nere hos mig. Det var en hel massa bilder, förlåt! Och ändå finns det många fler saker jag skulle vilja fota i det här området. Jag hoppas ni ändå förstår vad jag menar när jag säger att det är Paris mest underskattade område. Sen vill jag inte för den skull förneka eller förminska de stora sociala problem som finns här. Men man måste kunna se mer än den sidan av området.   

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards