teha

Alla inlägg under november 2018

Av Thobias Nilsson - 28 november 2018 22:05

När någon i Sverige får höra att jag bor i Paris, säger de alltid först något om hur fin den staden är och hur lyckligt lottad jag är som får bo här. Men sedan kommer det ALLTID in på fransmännen och deras förhållande till språk, och speciellt engelskan. Det går alltid ut på två påståenden:

  1. Fransmännen är riktigt dåliga på engelska och har en bedrövligt accent.

  2. Även om de kan prata engelska så vägrar de göra det, eftersom de anser att franska är världsspråket.


Jag ska inte påstå att jag sitter inne på hela sanningen, men har ändå bott här i snart totalt två år, och tänkte berätta hur jag uppfattat det.


  1. Påstående 1 är till stor del sant. Fransmännen är betydligt sämre på engelska än svenskar. Enligt några siffror över EU-länders kunskaper i engelska kan ca 35% av fransmännen prata engelska. I Sverige är motsvarande siffra ca 87%. Å andra sidan ligger länder som Italien, Spanien, Portugal, Tjeckien och Polen ännu sämre till än Frankrike.Och hela Sydamerika, Kina, Japan o.s.v ligger betydligt sämre till än Frankrike. Så när svenskar är rädda för att åka på semester till Frankrike för att fransmännen inte kan engelska är det lite överdrivet. Ni kommer klara er hyffsat bra på engelska.


    Angående accenten så stämmer de att de flesta fransmän har en riktigt tjock accent när de pratar engelska. Jag vet inte om det är för att de hör för lite riktig engelska eller om det är för att ljuden är så olika.


     

  2. Påstående 2 vill jag däremot hävda är falskt. Jag kan inte uttala mig om hur det var för 30 år sedan, men i dag har jag aldrig mött fransmän som kan, men vägrar prata engelska. Däremot förstår jag att det ibland kan verka som det, för om du frågar något på engelska kan de ibland svara på franska. Anledningen hör helt enkelt ihop med påstående 1. De är dåliga på engelska och många kan inte säga särskilt mycket, även om de skulle förstå ungefär vad du frågar efter. Dessutom skäms otroligt många fransmän för sin engelska. Nästan alltid när man pratar om språk med fransmän säger de att det är pinsamt att de är så otroligt dåliga på engelska i Frankrike. För att förstå vissas ovilja att prata engelska får man nog tänka sig in att någon kommer till Sverige och ställer en fråga på det tredjespråk du läst i skolan (oftast spanska, tyska eller franska). De flesta har läst språket i 4-5 år, men skulle de av en slump kunna gissa sig till vad frågan är skulle de ändå svara på engelska för att de helt enkelt inte kan och vågar formulera sig på tredjespråket. Precis så är det för många fransmän.

    Och angående att de menar att franskan är världsspråket så är det helt falskt. Ingen här tror att franskan är lika stort världsspråk som engelskan. Att det är ett viktigt språk som de är stolta över; absolut. Men de tror verkligen inte att de kan konkurrera med engelskan globalt sett.

Vad anser jag om det här då? Jo, jag tycker att EUs språkmål är väldigt bra. De har som mål att alla invånare ska lära sig två andra EU-språk. Där har ju fransmännen absolut inte lyckats! Samtidigt kan jag på något sätt förstå dem, eftersom de i princip aldrig behöver kunna engelska. För att lära sig ett språk måste man ha mycket motivation. I Sverige måste du mer eller mindre kunna engelska för studier, jobb, förstå filmer o.s.v I Frankrike är det ytterst sällan de behöver kunna det. Utbildningarna är på franska, jobbspråket är franska, i princip alla viktiga hemsidor finns på franska, alla spel finns på franska, filmerna är på franska och dessutom finns det några hundra miljoner till som pratar franska. Så vida man inte jobbar internationellt eller har stort reseintresse behöver man inte kunna engelska. Och visst, det blir obekvämt för oss svenskar när vi vill turista i Nice. Men försök motivera en 13-årig ungdom att plugga sina oregelbundna engelska verb för att göra semestern bekvämare för skandinaverna på semester. ;)


(som kuriosa kan nämnas att de länder som är sämst på främmande språk är, inte så förvånande, engelsktalande)

Av Thobias Nilsson - 10 november 2018 22:36

Ja, egentligen är det inte nytt längre, för nu har jag bott här i över två månader. Jag flyttade ut från min gamla lägenhet i slutet av augusti och flyttade in i min nya, som alltså ligger i området Stalingrad. Det betyder inte att jag bor i Sovjet! Och nej, namnet Stalingrad är inte en hyllning till Stalin, utan är uppkallad efter slaget vid Stalingrad, som blev en vändpunkt i andra världskriget i och med Tysklands nederlag. Hur som helst har jag flyttat in på den här gatan.


Och mer precis in i det här huset.


Och den här porten!


Väl inne i lägenheten har jag en liten hall...


... och ett rum, med soffa, bokhylla och ett litet matbord. Om ni tycker att det är ful färg på soffan så var det ännu värre innan jag la på överdraget. Nu är det åtminstone samma färg på soffan och gardinerna. Innan var det två helt olika fula gröna färger. 


Andra sidan av rummet ser ut så här. Jag tycker min hyresvärd här möblerat ganska smart, så även om lägenheten är liten får jag plats med en hel del. 


Jag har fått en stor loftsäng där jag sover förtvivlat gott!


Ett litet kök, med två kokplattor och en miniugn. Det är litet, men fungerar ändå bra för mig. 


Och naturligtvis har jag också ett badrum, där det till och med finns en tvättmaskin. 

Min hyresvärd är en småländsk tant som bor i Paris sedan många år och har lite lägenheter utspritt över stan. Hon har precis renoverat om mycket av lägenheten, så golvet i rummet är nytt, alla väggar nymålade och fönster utbytta o.s.v Jag betalar 600€ för lägenheten (exklusive el och internet) vilket ändå är ett jättebra pris i Paris. Jag är supernöjd med att bo här! Min förra lägenhet var riktigt kall och omysig. Den här lägenheten har karaktär, och jag kan känna mig som en riktig musikerbohem i Paris.


Soffan har för övrigt redan tjänat som säng, med goda recensioner, så tveka inte att hälsa på och pröva den! Och är ni inte rädda för att sova bredvid mig, finns det ju ytterligare en sovplats i min säng om ni kommer två pers.


Går man ut på gatan utanför mig kommer man till ett av få ställen i Paris där tunnelbanan inte går under marken, utan går på en bro över marken. 


En liten trädgård precis i närheten av mig


Nu står jag på Place de la bataille de Stalingrad som alltså har gett namn till tunnelbanestationen och området. Vattnet ni ser är Bassin de la Villette som är så att säga en fortsättning på Canal Saint-Martin från Seine, och härifrån fortsätter kanalen långt norrut, förbi konservatoriet och långt norr om Paris. 


Vid den platsen ligger också den här byggnaden, La Rotonde de la Villette, där det finns en restaurang och ett galleri med nutida konst. 


För att ta sig mellan Canal Saint-Martin och Bassin de la Villette, får båtarna åka igenom en sluss, här vid Jaurès. 


Längs med kanalen ligger det många båtar. Några är restauranger eller barer medan en annan är biblioteksbåt. 


Här ser ni Place de la bataille de Stalingrad igen. Om man går 2 min till höger kommer man till min lägenhet. 


De har ställt upp lekplatser och en hel del pingisbord för allmänheten. 


Det är väldigt populärt att sitta på en uteservering längs med kanalen. Hela det här området var för något decennium sedan ett "dåligt" område som man ville undvika. Men nu har det blivit ett jättepopulärt område, och kanske i synnerhet för alla Paris bobos (bourgeois-bohème). En bobo är lite förenklat sagt en person som har det relativt gott ställt, är kulturell, miljömedveten, idealist, ofta vänster. Jag skulle nog vilja direktöversätta det med en typisk södermalmsbo. 


Jag såg ett café där det stod "Café des enfants, et de leur famille", på svenska "café för barn, och deras familj". Fint att ha ett café som riktar sig till barn! Sen kan jag väl i och för sig tycka att det ser lite halvdant ut.


Huset på höger sida är ett hotell. Båtarna som samlats här, är några hyrbåtar man kan hyra precis i närheten av mig, och som väntar på att bron, jag står på, ska lyftas upp så att de kan passera. 


Hotellets terrass


Här ser ni bron som får lyftas upp för att släppa förbi båtar med jämna mellanrum. När jag cyklar till skolan måste jag alltid cykla över den här bron, eftersom jag bor på västra sidan av kanalen och konservatoriet ligger på östra sidan. Eftersom jag alltid kommer iväg för sent är det ganska frustrerande när bron ska lyftas upp och jag snällt får stå och vänta och bli ännu mer försenad.


De gånger jag får för mig att springa (vilket inte är ofta den sista tiden!) brukar jag ganska ofta ta en tur runt kanalen. Det passar bra för att springa och man behöver nästan inte korsa några rödljus, men det kan vara ganska psykande att springa längs en flera kilometer lång, helt rak kaj. 


Drygt 500 meter norr om mig är ett område där väldigt många judar bor. Det finns kochermataffärer, kocherrestauranger och judiska bokaffärer, och varje dag när jag cyklar till konservatoriet möter jag judar som går klädda i traditionella judiska kläder. Inte för att det spelar mig någon roll om personer jag möter är muslimer, judar eller ateister, men eftersom jag vet att judar de senaste åren fått utstå en hel del trakasserier och även terrorattacker i Paris, gör det mig glad att se att de ändå uppenbarligen kan gå runt och tydligt visa att de är judar utan att jag sett någon göra eller säga något mot dem. I Sverige vet jag inte om jag någonsin sett judar med kippa, men i Frankrike finns det betydligt fler judar, så här är det ett vanligt inslag i stadsbilden. 


Nu har vi gått ett litet varv och kommit tillbaka till området närmast mig. Här ligger en bio, och i sann bobo-anda är massa viktiga ord skrivna på väggen. "Upplysning", "demokrati", "frihet", "kärlek", "kvinnor", "jämställdhet", "synvinkel", "konst", "motstånd" o.s.v. 


Precis till höger om kurvan ligger tunnelbanestationen Stalingrad. Det går 3 linjer hit, vilket är supersmidigt jämfört med förra stället jag bodde på, där det bara gick en linje. 


Kan man inte komma på ett eget bra namn till restaurangen kan man bara ta ett namn som redan finns och ändra en aning. 


De flesta husen i mitt område är gamla hus, och en del ser ut som typiska parishus, precis som på bilden. 


Men jag ska inte sticka under stolen med att området är ett av de mindre fina områdena i Paris, och vissa hus kan se ut som på den här bilden. 


Och så här ser det ut vid tunnelbanestationen. 


Vad sägs om den här gatukonsten?


Området skulle kunna vara ett jättefint och trevligt område. Men tyvärr är det ett ganska smutsigt område, med en hel del problem. I den här "parken" samlas mängder av människor redan tidigt på morgonen och sen sitter de och gör ingenting och inspekterar oss som går förbi. Och killen till vänster i bild tror jag helt enkelt tvättar sina kläder här. Enligt tidningarna har också en del drogproblem förflyttats de senaste månaderna från ett annat område och kommit till just Stalingrad. Det har i sin tur lett till en del rånfall, och knivöverfall. Men förutom att det står folk längs gatorna och kollar hela dagarna har jag själv inte märkt av något. Och jag känner mig inte otrygg. 


Man märker tydligt att området är starkt afrikainfluerat. De här bilderna kommer från gatorna närmast mig. Det är väldigt många människor med afrikansk bakgrund, och väldigt många butiker som säljer "exotiska afrikanska varor" eller afrikanska kläder, "afrikanska frisörer", afrikanska restauraner och så vidare. Jag tycker att det är lite kul att området har en annan karaktär, men ganska ofta förvånas jag över något jag inte är van vid hemifrån lilla Lönneberga.


Här är en av otaliga små butiker som säljer afrikanska matvaror och typiskt afrikanska grönsaker. På butikerna står det aldrig preciserat vilket land eller del av Afrika maten kommer ifrån, utan det står bara Afrika. Men jag antar att majoriteten kommer från gamla franska kolonier i Västafrika. 


Om jag sa att många restauranger var kosher 500 meter norrut, är nästan allt halal i mitt område. Här ser ni till exempel ett halal-charkuteri.


När det börjar bli kväll samlas folk längs kanalen för att ha en picknick. Det ni ser precis på andra sidan, med de röda neonskyltarna, är en biosalong. Inte samma som jag skrev om innan, utan det är en annan som ligger precis mitt emot. Jag går aldrig på bio här, men borde kanske göra det någon gång nu när det är så nära. 


Om ni kollar här ser ni att det sitter ganska många människor vid kajen på höger sida. 


Så fort det är fint väder på kvällen samlas folk här och spelar boule och "mölkky". Mölkky är det ni ser med alla små trästavarna, och är tydligen ett finskt spel som blivit jättepopulärt i Paris. Jag har tyvärr aldrig spelat det. Vet ni om det spelas i Sverige också? 


Det här är kanske en av mina favoritsidor med Frankrike. Man sitter gärna och snackar och njuter av livet på kvällarna. Men så har man såklart lite bättre väderförutsättningar för det än vi har i Sverige. 


Ja ni känner säkert igen bilderna. Det är ju samma platser som jag fotade på dagen. 


Som ni ser trängs det flera olika subkulturer inom ett ganska litet område. Själv gillar jag det här området! Det skulle gärna kunna få bli renare på sina håll, och knarkarna får gärna sluta hålla till här, men i övrigt är det ett trevligt "hippt" område, ganska centralt i Paris, nära till de flesta ställen jag behöver ta mig. Och som sagt, jag har plats för besökare, så tveka inte att ta en sväng till Paris för att känna in atmosfären!

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards