teha

Alla inlägg under september 2016

Av Thobias Nilsson - 28 september 2016 22:11

Den här mycket inspirerande bilden stämmer väldigt bra in på mitt liv just nu. Jag lägger just nu det mesta av min vakna tid på övning. Det är så många olika saker jag måste öva in just nu, och dessutom har jag bestämt mig för att bli riktigt bra! Jag brukar bestämma mig för det ett par gånger i veckan och ge upp lika många gånger. Men nu har jag inte gett upp på snart en vecka! :O


Men nu har jag också en morot och lite ny energi. För två veckor sedan var jag nämligen i Karlskrona och provspelade för en tjänst i Marinens Musikkår. Och den här gången vann jag provspelningen! =) Det betyder inte att jag fått tjänsten. Det var två stycken som sökte på papper som också har blivit accepterade för provveckor, så vi är tre stycken som ska ha var sin provvecka under hösten, och sen bestämmer de vem de vill behålla. Jag har min provvecka redan nästa vecka. Jag hoppas såklart att jag ska få jobbet, men oavsett om jag får det eller inte har det här motiverat mig att fortsätta öva och bli bättre och bättre =)

Jag har börjat studera fransk litteraturkunskap på universitetet. Det är bara en kvällskurs på kvartsfart, men det blir en hel del som ska läsas. Att läsa en (inte jättelång) bok på 1600-talsfranska på en vecka och dessutom läsa om epoken, kräver ändå lite. Min vana trogen gör jag så lite som jag behöver, panikläser litteraturen innan (och under) lektionen och försöker komma ned några smarta poänger och verka duktigare än jag är. Jag vet inte om det går så jättebra i den här kursen. Idag hade vi dessutom en tenta, och när jag inte kunde svara på vem som skrivit "blö de la blö" eller liknande texter, är det ganska svårt att mörka okunskapen. Men vi får se hur det gick. 


Av Thobias Nilsson - 10 september 2016 22:25

Idag sprang jag för första gången en halvmara! Tidigare har jag aldrig sprungit längre än 15km. Men jag klarade att springa hela loppet. Tiden blev däremot lite sämre än jag hoppats på. Jag kom in på 2:01:47 och hade alltså en snittkilometertid på 5:47. Jag hade verkligen trott att jag skulle klara det under 2h. Men det var väldigt varmt och stekande sol hela dagen idag, vilket jag märker av jättesnabbt, och man får springa slalom mellan folk vilket också gör det svår att ha ett jämnt och bra tempo. Eller så har jag helt enkelt bara inte tillräckligt bra kondition?! Men jag är ändå skitnöjd att jag orkade springa hela vägen. Det var ganska många som fick bryta verkade det som. För någon vecka sedan fick jag också (till sist) hem medaljen för Stockholm triatlon som jag gjorde i juli. Så nu har jag medaljerna för de två stora lopp jag gjort i år =)

För övrigt kan jag bara nämna att en tjej jag känner, Josefin Antonsson, sprang halvmaran på 1:22:59 och blev sjätte snabbaste kvinnan och tredje snabbaste svenskan. Helt otroligt! En trebarnsmamma som bara drar av med en monstertid! :D


På tal om maraton och sånt, så brukar man säga att en kvinna gör av med lika mycket energi när hon föder ett barn som när hon springer maraton, bara att man inte kan bryta barnafödandet om man ångrar sig. Jag har varken gjort det ena eller det andra så jag ska inte uttala mig så mycket. Men en som precis fött sitt första barn är min storasyster Christina som födde Eliah:

(Det är den lilla som är Eliah. Den stora är pappa Daniel)  


Det betyder att jag blev morbror för fjärde gången! Sedan tidigare har jag ju syskonbarnen:

Nicholai, Alexander och Simona. Dessutom säger ryktet att det är ett femte syskonbarn på gång. Eller rykte och rykte. Mamman säger själv att hon tänkt föda barnet som enligt alla bevis finns i magen:


För er som inte testat att ha syskonbarn så kan jag rekomendera det. Det är schysst!  


Av Thobias Nilsson - 5 september 2016 23:30

Ja, sen min utlandsresa har jag hunnit vara tillbaka i Sverige över en månad. Först någon vecka i Småland, och sedan hemma i Stockholm, där jag börjat jobba igen. Jag har också hunnit ha en hel del besök. Bland annat av Dan och Karoline, som var i Stockholm för första gången. Man hoppas ju alltid att det ska vara strålande väder och att staden ska visa sig från sin bästa sida. Men de lyckades pricka in de gråaste regnigaste dagarna i år!



Jaja, jag hoppas de inte blev avskräckta ändå! Sista dagen blev det något bättre väder, så då åkte vi ut till Drottningholm. 


Jag älskar Drottningholm! Det är så uppenbart inspirerat av Versailles, och då kan det ju inte bli fel!


Om någon tvingade mig att bo här skulle jag inte protestera. 


I slottsparken ligger också Kina slott. Det var från början ett slott som dåvarande kungen Adolf Fredrik gav i födelsedagspresent till drottning Lovisa Ulrika. Gustav III (som var kronprins då) hade klätt ut sig till en kinesisk prins och gav nyckeln till Lovisa Ulrika, som inte hade någon aning om att de byggt ett slott i slottsträdgården. Hur nu det kan vara möjligt att missa det?! 

  

Jag har även fått mer finbesök från Danmark. Nämligen danska Anne-Marie som är i höger på bild. Hon till vänster på bild heter också Anne-Marie men hon kommer från USA/Norge, och besökte egentligen inte mig. Jag och några andra kompisar hade dragit ihop någon sorts "gemenskapshelg" där det kom drygt 40 personer från Stockholm, övriga Sverige, Danmark och Norge. På fredagen var de hemma hos mig. Så många människor har jag nog aldrig haft besök av samtidigt! Mycket varmt och trevligt!


Efter helgen åkte jag och Anne-Marie x 2 till Skansen... 

... där vi såg björnar...

... och olika slags älgar!


Jag har också jobbat en hel del. Bland annat spelade vi på Stockholm Water Prize i onsdags. Efter ceremonin stannade en oktett kvar för att spela vid banketten, och fick då sitta med på banketten. Så jag satt i gyllene salen (där väggarna faktiskt är beklädda med ett tunt lager äkta guld) och åt en trerätters med bland annat kungen och drottningen. Jag satt ju inte precis bredvid dem. Inte ens vi samma bord. Men det var fortfarande samma middag, vilket betyder att jag uppfyllt en till av mina "att-göra-innan-jag-dör"-punkter. 


Från en middag till en annan! I lördags hände det! Jag åt surströmming! Jag var nämligen bjuden på surströmmingsskiva hos Sigrid och Tomas och med en bestämd min och utan att tveka slukade jag surstömmingen! Att jag självmant valde att sluta äta efter 4-5 tuggor, och att jag malt ner stömmingen i riktigt små bitar med 1/4 sillbit på ett bröd och två potatisar får på inget sett ses som ett misslyckande. För nu är det gjort och jag behöver inte pröva det igen!

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards