teha

Alla inlägg under januari 2016

Av Thobias Nilsson - 26 januari 2016 20:27

För 1½ vecka sedan hade Siggan äntligen sin inflyttningsfest i Helenelund. Hon har bott där i ett halvår redan, men det har varit renoveringsarbete i badrummet, så det var först nu hon kännde att det passade med inflyttningsfest. Men vilken inflyttningsfest sen! Riktigt trevlig. Hon och Tomas hade bakat alla möjliga godsaker som vi tryckte i oss, och dessutom fick vi spela massa roliga spel och sånt. Väldigt lyckad kväll. 


Hon har fått det väldigt fint i lägenheten som hon köpt. En mysig och fräsch lägenhet nära kommunikationer. Ett riktigt kap =)


I förra veckan vickade jag i LDK, och på torsdagen åkte vi ned först till Linköping, och sedan Norrköping. I Linköping spelade vi på en examination av flygare. Innan ceremonin var jag nervös för exercisen. Det skulle inte var mycket exercis, och dessutom är den väldigt lätt, men jag har övat in AMKs exercis efter att jag jobbade i LDK och det finns en hel del stora skillnader mellan de bägge. Så om jag gör AMKs exercis skulle det synas tydligt. Men väl på ceremonin var inte exercisen så stort problem, däremot ville inte trombonen sammarbeta utan spelade helt egna toner som inte stod med i noterna. Men det är smällar man får ta!


Det var underbart fint väder med frost på träden. Jag försökte ta någon bild från bussen, men som ni ser i förra bilden blev det inte så bra. Bilden, precis ovan,  har jag bara bildgooglat så den ska jag inte ta äran för, men det såg ut ungefär så här, och som den snöentusiast jag är var jag lycklig hela resan. 


På kvällen spelade vi en konsert i Norrköping. Den här bilden tog jag innan konserten, så det var lite mer publik på konserten. Inte helt fullsatt men inte så långt ifrån heller. Vi spelade lite klassiska godbitar som Nimrod, Epilog ur vintersaga, Adagio av Barber, blandat med lite marscher och annat gött. 


På fredagen åkte vi till Uppsala och spelade samma konsert. Där var det betydligt mindre publik. Uppsalaborna är nog lite mer svårflörtade. Men de som var där verkade väldigt nöjda. Efter konserten drog jag ut till Sickla och inveg Emils lägenhet. Det är så många lägenheter som ska invigas hela tiden! =)


I söndags åkte jag och Steffi till Kista, där vi prövade en ny fransk-asiatisk restaurang som öppnat för någon vecka sedan. Den var bra och hade trevlig personal! Det kan bli fler besök där för mig.


Efter att ha snackat skit ett bra tag på restaurangen gick vi på bio och såg "En man som heter Ove". Jag gillade filmen! Jag var lite skeptisk i början eftersom jag hade trott att det skulle vara en mer ljus, "hjärndöd" komedi, men ju längre in i filmen vi kom, ju bättre tyckte jag om den. 


Som säkert många av er vet, kommer mamma från Västerbotten, och mer en halva min släkt bor där. Så när Jenny (som också är västerbottning) igår drog ihop ett gäng för att äta västerbottensbuffé på grand hotell, kände jag mig nästan tvungen att deltaga. Och det ångrar jag inte, för det blev en makalöst trevlig kväll!


Det var faktiskt första gången jag var på grand hotell. Man skulle ju kunna tro att jag var där titt som tätt, men så är det faktiskt inte ;)


Buffén bestod av 47 rätter om jag minns det rätt. Alla hade på något sätt anknytning till Västerbotten. Man skulle gå i fem omgångar så att säga. Först fanns det en mängd olika kalla fiskar, som var så bra tillagade att även jag tyckte att de var magiskt goda, sedan var det en mandelpotatissoppa (som det enligt instruktion var viktigt att ta för att neutralisera smaklökarna efter fisken). Tredje tallriken skulle hänges åt kallt kött, som olika renpatéer, rökt björnkött, renkorv och vad det nu hette. Det var utan tvekan bra kött, men kanske ändå den tallriken som föll mig minst i smaken. Fjärde tallriken däremot skulle hänges åt varmrätter. De hade bland annat en renskav som var värd att dö för! Mycket gott!! Till sist hade de en mängd olika efterätter där jag särskillt gillade messmörsglassen med varma hjortron, och någon sort blåbärspannacotta med havrekrisp. 


Jag var riktigt mätt och belåten när jag gick där ifrån! Min ekonomi tillåter inte att det skulle kunna bli en vana för mig att gå och äta på grand, men jag är absolut öppen för att gå dit fler gånger =)      

Av Thobias Nilsson - 10 januari 2016 23:05

Mellan 31 december och 1 januari är en kväll som vi brukar kalla för nyårsafton. Nyårsafton brukar många vilja fira. Man firar det med vänner, och betalar stora summor för att äta gott och skicka upp färgat kraffs som smäller. Jag valde i år att fira det i Göteborg, med lite vänner från Sverige, Norge och Danmark. Man kan besöka Göteborg även om man är Stockholmare. Man måste bara komma ihåg att åka ifrån staden efteråt, för annars blir man kvar där, och då blir man Göteborgare.


En som är Göteborgare är min kusin Ulrika! Alltid lika kul att träffa henne! 


Vi åt en nyårmiddag med hummersoppa, oxfilé, tryffelsalami och allt vad det nu var! "Lyx och lax, det är min melodi" /Doris i jönsonligan. 


I all omtanke hade de som organiserat helgen sett till att vi skulle få i oss rikligt med socker också. Jag ställde upp för laget och åt en hel del! Eftersom vi stannade i Göteborg till 2 januari hann vi med en hel del utöver att äta mat. Vi spelade spel, gick promenad, hade andakt och framför allt satt och riktigt degade in det nya året. Det är ju tradition att man ska börja nya året med att vara riktigt, riktigt trött!


Några dagar senare, tillbaka i Småland, blev vi hembjudna på middag till min faster Ing-Marie med familj. 


Det blev en riktigt fin trerättersmiddag! Det är ju lite ofint att hålla på och fota maten hela tiden medan man äter, så jag fotade bara förrätten innan vi började. Men jag tror att ni alla vet vad mat är, så ni kanske klarar er utan bilder. 


Vid trettondagsafton brukar vi alltid ha en musik- och sånggudstjänst i Silverdalen. Så även i år. Jag spelade lite trombon, Cecilia spelade fiol, Erik spelade horn, Fredrik piano, pappa, piano och orgel och Astrid flöjt. Dessutom hade vi en vuxenkör och en barnkör. Varje år är det frågan om vi är tillräckligt många för att klara det, och varje år går det utmärkt till slut!


Nilssons (alltså mina kusiner. Vi heter också Nilsson, men när vi säger Nilssons syftar vi alltid på kusinerna i Silverdalen) har i många år haft den mycket fina traditionen att bjuda hem alla som har lust på en riktig småländsk kaffebjudning. Då handlar det inte om två sorters kakor utan snarare 10. 


Jag har än så länge bara tre syskonbarn, men jag har riktigt många kusinbarn. Kusinbarn som både har humor, energi och lekglädje. Det är bra för mig som egentligen aldrig växt upp och behöver leka av mig ibland. 



Hur får man då barnen att vilja leka med en tråkig gamling som mig? Jag säger bara ett ord: mobil! Jag hade inte på blixten så kortet blev lite suddigt, men jag håller i mobilen här och ni ser vilken uppmärksamhet de har. 


Som sagt, har man en mobil så blir man populär!


Råkar man sen bära någon av barnen finns risken att man får fortsätta bära 20 barn till. För har en fått så ska alla få! :D Efter ett tag blir jag helt matt! Men jag hade i alla fall kul och dessutom får jag ut mitt lekbehov!


Men efter att ha varit i Småland riktigt länge reste jag hem till Stockholm igen. Här har det också blivit vinter!


Valhallavägen


De här två bilderna har jag tagit från Bergshamra, men mot Danderyd, så det är Danderyd ni ser på bilderna. 


På vänster sida, bakom träden, ligger Bergshamra, på höger sida ligger Danderyd. 


Något hus i Bergshamra. Vet faktiskt inte om det bara är ett vanligt bostadshus eller om det används till något annat. 

Det kommer nog mer vinterbilder från Stockholm senare. Jag är ju helt överlycklig när det är vinter, men igår var en riktigt skitdag med plusgrader och regn, så den mesta snön försvann. Men nu ska det bli kallt igen så jag håller hoppet uppe :)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards