teha

Alla inlägg den 23 juli 2013

Av Thobias Nilsson - 23 juli 2013 17:10


Hela förra veckan var jag på ett kristet sommarläger på Fridhem, i Vännäs, utanför Umeå. Det är här uppe jag har komfirmerats och jag brukar åka hit på läger med jämna mellanrum, eftersom det är både bra andligt och socialt här, vilket inte är något man kan förutsätta idag... 




Det brukar alltid hinnas med ett par spel på kvällarna. Vinnaren av settlers vill helst vara anonym för att inte verka skrytig. Jag tycker det känns bäst så. 


En av talarna var Patrik Toräng som bland annat undervisade i första petrusbrevet. Ett fantastiskt brev som börjar med: 

"Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. I sin stora barmhärighet har han genom Jesu Kristi uppståndelse från det döda fött oss på nytt till ett levande hopp, till ett arv som aldrig kan förstöras, fläckas eller vissna och som är förvarat åt er i himlen. Med Guds makt blir ni genom tron bevarade till den frälsning som finns beredd och skall uppenbaras i den sista tiden." 1 Pet 1:3-5


Och i den stilen fortsätter brevet med många guldkorn. Läs det!



Vissa spel är våldsammare än andra och kan lätt sluta så här:






Vem som faktiskt vann fajten minns jag inte, men att den var mycket allvarlig och blodig (nåja) minns jag!


Kvällsmötena var i ett tält och vid lunchen var vi några nere "på byn" i Vännäs och bjöd in till det . Många tog emot lappen med inbjudan och en del frågade lite om vad det var, men några var mindre positiva. En tant sa "NÄE, VET ni vad!!", som om vi hade bjudit in henne till ett avrättningsparty...


Vid kvällsmötena hade vi också en lägerkör. På Fridhem finns det flera duktiga pianister, men det verkade som alla av en slump (eller hur!) inte kunde vara närvarande vid repetition eller uppsjungning, så jag åkte på nitlotten att spela piano de flesta gångerna. Men här på bild hade jag lyckats få Mattias att spela, så jag istället kunde spela trombon, vilket jag är mycket mer bekväm med! 


Glass är ju obligatoriskt på sommaren och när glassboxen bara står några meter bort är det svårt att hålla tassarna från kakburken... 


Sista kvällen åkte vi iväg på en liten utflykt till en sjö. 


Janne ville poppa micorpopcorn över öppen eld och vi alla skrattade gott åt honom. Men det visade sig att det faktiskt fungerade! 1-0 Janne kontra alla andra


Sitta och sjunga runt en öppen eld, en ljus norrlandsnatt långt ut i skogen. Härligt!


Det blev många månskenspromenader. Eller det kunde ha blivit. Men i Norrland tar man bilen vart man än ska, så det blev istället många månskensbilturer. Mycket romantiskt!


Natten fortsatte sedan i Marcus fina residens!


Som sagt, natten i Norrland är mycket ljus och gör alla mycket glada!


Söndagsgudstjänsten är alltid välbesökt. Man kunde bara önska att fler såg värdet i att vara med på större del av lägret, för det var ett mycket bra läger på alla sätt och vis. Ni ska vara varmt välkomna att hänga med nästa gång. De brukar ha flera läger om året. Ni kan hålla utkik på www.fridhem.info efter information om nyårslägret som kommer så småning om. =)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards