teha

Alla inlägg under maj 2016

Av Thobias Nilsson - 25 maj 2016 23:30

Eftersom min rumskompis Tomas, bestämt sig för att gå och gifta sig i sommar, hade vi en svensexa för honom i Linköping förra helgen. Vi började med att traditionsenligt skämma ut honom inne i Linköping. Han klarade uppgifterna galant! Han sjöng vackra kärlekslåtar för kvinnor på stan, erbjöd kramar både till höger och vänster, visade folk hur en knölsvan låter och stal chipspåsar ur gamla tanters kundvagnar! 


Efter lite grillning blev det dags för paintball. Det var intensivt och skoningslöst men slutade med 3-3 i matcher mellan lagen. De flesta hade fått något eller några riktigt fina blåmärken också. Men det är smällar man får ta när det är krig!


Eftersom vi inte kände oss helt klara med att skjuta forsatte vi med att skjuta med soft air gun på en måltavla. Som ni säkert alla vet är det mycket viktigt att kunna skjuta bra som äkta make, så därför la vi stor vikt vid skjutandet. Efter skjutningen badade vi badtunna och åt på restaurang innan vi ansåg att Tomas var redo för att gifta sig. 


Nu senaste helgen kom min äldsta storasyster Therese, och hennes näst äldsta son, Alexander, till Stockholm på besök. Till min stora förtjusning ville de gå på Gröna Lund. Alexander visade sig vara en lovande tivolibesökare. Han ville åka alla karuseller och berg-och-dal-banor som han var tillåten att åka. Det bådar mycket gott inför framtiden när han och jag ska åka de läskigaste attraktionerna som man kan hitta. 


Jag lär ut alla mina bästa tips för att få en bra pose till selfies. Det är viktigt att barnen lär sig i tid!


 

Förutom svensexor, besök, jobb och övning har jag de senaste veckorna gått på en mängd examenskonserter, besökt lite vänner och försökt hålla igång lite med träningen. Och i löpträningen fick jag äntligen lite resultat idag. Jag ville gärna springa milen på under 50 minuter, och klarade det faktiskt på 47:23. Jag vet att man hatar människor som lägger upp bilder på deras träningsresultat, men jag är så nöjd så jag skiter i det! Det är ju egentligen inte någon fantastisk tid, men det är drygt 4 minuter snabbare än mitt tidigare rekord, så för mig är det ändå bra! =)

Nu ska jag bara orka springa en mil efter att ha simmat 1,5km och cyklat 4 mil... men det löser sig säkert... 

Av Thobias Nilsson - 11 maj 2016 12:28

I förra veckan gjorde jag en tur till Danmark. Det egentliga syftet var att göra en provspelning i Ålborg, men jag passade samtidigt på att träffa släkt och vänner i Jylland(de är väldigt noga med att man inte säger på Jylland, för till skillnad från Själland och Fyn är Jylland inte en ö! Mycket viktigt!). Provspelningen kändes som det var nära att gå riktigt bra. Men "nära" betyder ju i såna sammanhang ändå långt ifrån. Det fungerade med klang och höjd och sånt, men jag lyckades inte fokusera helt som jag borde och få varje ton viktig, så det blev en hel del otydliga toner, någon kix, och förmodligen orytmiska saker också. Så jag gick inte vidare.  

Men vad spelar det för roll när jag fick hälsa på Pia och hennes man Christian i Århus? :D Det var så otroligt länge sedan jag träffade dem så det var verkligen på tiden!


De gjorde en riktigt lyxig middag, med årets första grillning för min del. Otroligt trevligt att träffa dem igen. För er som inte känner till dem kan jag berätta att Pia och jag gick på bibelskolan i Hilleröd tillsammans för drygt 5 år sedan. 


Efter besöket hos Pia, besökte jag Malene. Vi gick också samtidigt på LMH i Hilleröd. Tyvärr fick jag inte med henne på bild den här gången så här ser ni en bild från förra gången jag besökte henne, för ca 2½ år sedan. 


Hon bor i en härligt lägenhet i Århus, med ett bra läge och en stor tomt utanför huset! Även här blev jag bortskämd med god mat och trevliga snack. Vi hann också åka förbi Bazar Vest, som känns precis som att komma till en bazar i Mellanösten. 


Nästa besök blev i Herning där jag besökte min kusin Martin och hans fru Tabita. Hon ska föda deras första barn vilken dag som helst men jag fick ändå den stora äran att besöka dem! 


De bor i en ljus, trevlig lägenhet i Herning med balkong så att de har eftermiddags- och kvällssol. Herning är en stad som jag inte åker förbi varje vecka precis, men det är helt klart värt att ta turen förbi i alla fall om man känner Martin och Tabita. Då kan man även få gå en tur runt den här sjön:

Men tro det eller ej. Jag har inte bara en kusin som bor i Herning utan TVÅ! Här bor nämligen också Caroline med sin man Bjarne och deras tre barn. Det här var första gången jag besökte dem, så jag var glad att jag var välkommen och hade möjlighet! =) De hade bullat upp med fint förmiddagskaffe, och senare fick jag en riktigt fin middag och dessert. 


De bor i en villa i ett trevligt och lugnt område som passar bra för barnen lite lekparker, små skogar och gräsmattor. Ni ser här att löven på träden inte slagit ut än, men det måste ha varit precis innan de gjorde det, för dagen efter när jag kom upp till Stockholm var det helt grönt och rimligen borde det vara lika grönt i Danmark. 


Här ser ni mig med Carolins yngsta barn, som när bilden togs, också var mitt yngsta kusinbarn. Faktiskt har jag fått ett till kusinbarn efter det, bara för några dagar sedan. Det var verkligen kul att besöka mina kusiner i Herning. Och även om de trivs bra i Danmark kan jag märka att de tycker det är härligt när det kommer någon från Sverige som man kan prata svenska med och dela gamla barndomsminnen =)


Men man kan ju inte stanna i Danmark för evigt, så efter några dagar åkte jag tillbaka till Sverige. Jag mellanlandade lite kort i Köpenhamn där jag träffade Anton, och sedan åkte jag vidare mot Stockholm. Trodde jag! Men som så många gånger förr säckade tåget ihop på väg till Stockholm, så jag fick en extra 2h i Malmö. Vid det här laget är jag så van vid att mina resor går helt fel så jag bryr mig faktiskt inte ett dugg. Jag har lärt mig att man kommer hem förr eller senare, även om det innebär att man får sova på en parkbänk i Linköping, krama fyllon, åka taxi i 170km/h, sitta i strömlöst tåg i skogen i 20 minus eller åka brandbil. Så jag tog en liten tur i centrala Malmö. Jag känner inte mannen som posar framför kameran, men han ville tydligen vara på bild. 


Det här måste ju vara det närmaste man kommer spårvagn utan att det faktiskt är en spårvagn. 


Den här veckan har rullat på som vanligt med jobbet. Igår gjorde Chiles president ett statsbesök i Sverige, så först gick vi en parad och spelade en ceremoni vid inre borggården på Stockholm Slott. På kvällen var vi en oktett som spelade musik när gästerna tågade in i festsalen där middagen var uppdukad. Det var i samma sal som ni ser på bilden, men man fick inte ta bilder igår så jag har lagt upp en gammal bild på salen. Allt var väldigt fint och fixat i slottet och det var en hel del viktiga människor där. Bland annat H.M Konungen, H.M Drottningen, H.K.H Prins Daniel, H.K.H Prins Carl-Philip, statsminister Löfvén, Kinnberg-Batra, Ebba Busch Thor, Annie Lööf, talmannen Urban Aulin m.fl Jag fick också höra kungen hålla ett tal och spela kungssången för honom. 

En vanlig dag på jobbet i Arméns Musikkår så att säga... 

Av Thobias Nilsson - 1 maj 2016 20:31

Igår var det som sagt H.M Konungens födelsedag vilket vi firade vid Stockholms slott. Det var också premiär för årets figurativa program. Det var jättekul att äntligen få spela upp det! Jag gjorde någon småmiss men krockade inte med någon en enda gång och behövde aldrig heller springa ifatt kåren i panik, så jag är nöjd. Filmerna från gårdagens fig har redan kommit ut både på youtube och facebook så här kan ni kolla. Trombonernas stora ögonblick i rampljuset är i sista delen, "Dancing Queen". Det är jag som är liten och spelar på silvertrombon om ni undrar!


Den sista delen har redan fått cirka 30 000 visningar på youtube =) Förra året fick ju ett videoklipp 250 000 visningar på facebook på bara tre dagar eller något. Klippet finns även på youtube, men fick inte så många visningar där men det var hur som helst det här:


Idag gick vi en högvakt och gjorde figget en gång till (samtidigt som sossarna demonstrerade mot sin egen regering). Det är precis så en valborgshelg ska firas; Fira H. M. Konungen på valborgsmässoafton och jobba 1 maj! ;) 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards