teha

Alla inlägg under januari 2019

Av Thobias Nilsson - 29 januari 2019 15:45

I förra veckan var jag ett par dagar i London. Jag åkte dit för att provspela för ett jobb i London Symphony Orchestra. Det var ett jobb som solotrombonist och orkestern är en riktig topporkester så jag kunde göra provspelningen utan att känna någon som helst press eller förväntan om att gå vidare. En väldigt härlig känsla. Men det var nog den märkligaste provspelning jag nåsonsin gjort. I första rundan skulle man spela valfri sats och valfri utgåva ur någon av Bachs cellosviter. Skitsvårt att spela något som är gjort för ett instrument som inte behöver andas. Det låter aldrig lika bra på trombon. Förutom Bach var det lite vanliga orkesterutrag på tenortrombon och alttrombon. I andra rundan var det oförberedda orkesterutdrag och avistaläsning. Så jag var helt enkelt tvungen att öva på alla utdrag jag känner till i princip. Dessutom hade man bara ett gemensamt uppvärmningsrum, och när man skulle gå någonstans gick man igenom provspelningssalen samtidigt som folk spelade. De hade bara hängt upp ett draperi, så man inte syntes. 

Jag är ärligt talat ganska nöjd med hur jag spelade. Det var inte perfekt, men det kändes ändå bra och jag hade kul. Men det räckte inte till att gå vidare, vilket ändå inte är så förvånande med den konkurrensen. Så även om man alltid blir lite besviken över att gå vidare, kändes det väldigt bra. 


Så när provspelningen var avklarad kunde jag strosa runt fritt i London ett par dagar. 


I Hyde Park var det fåglar över allt! Nästan så mycket att jag fick kolla mig lite ängsligt över axeln på span efter attackerande svanar, och ducka för fåglar som flygbombade mig. 


I parken flög också massa sådana här fåglar runt. (Det är väl någon sort papegoja eller? Min fågelkunskap ligger på nivån struts, svan, kråka. Och egentligen kan jag inte riktigt skilja på kråka, skata och kaja) Fina var fåglarna i alla fall, och de flög och satte sig på folks hattar och armar. 


Ett riktigt engelskt hus, som ser ut som det kommer från någon saga.


London är ju inte kännt för sitt fina väder (även om det faktiskt regnar mindre än i t.ex Göteborg) och när jag var där höll London fast vid sin stereotypiska bil och det regnade kanske 80% av tiden och var sol 2 % av tiden. Men just när jag tog den här bilden syntes solen faktiskt!


Jag hade glömt bort hur många röda bussar det faktiskt är i London. Jag brukar alltid tänka att folk tar bild just när de åker förbi, för att få en klyschig Londonbild. Men ärligt talat är de över allt hela tiden! Så de fastnar på bild vare sig man vill eller inte! Men just här var det avsiktligt jag tog bild när tre röda bussar på rad åkte. 


På vissa ställen i London har de såna här gamla fina hus. Kanske är det för att jag är svensk, och vi inte har såna hus i Sverige, men jag tycker det är supercharmigt med den här stilen. Därmed inte sagt att jag ser ner på våra kära svenska röda trähus med vita knutar! En sådan avskyvärd tanke skulle aldrig falla mig in! 


En annan trevlig detalj är alla skyltar som ofta hänger ut från husen i England. 


Som sagt, på vissa ställen är det nästan svårt att inte få med bussarna, som till exempel vid Picadilly Circus.


Central Hall Westminister, en metodistkyrka och konferenshall. 


Och naturligtvis Westminister Abbey. Som Joey säger "Hands down, best Abbey i've ever seen!" 


Och här är det kända parlamenthuset! Om någon undrar över den märkliga designen på byggnaden så är det alltså bara ett pågående renoveringsarbete, och inte en galen arkitekt. 


Men det var så mörkt på kvällen så jag fick åka tillbaka nästa dag och ta samma bild. 


Det kända klocktornet Big Ben. Supervackert verkligen... eller? ;) Stackars turister som åkt från Kina för att se London som de sett på bilderna och så går det inte se deras kändaste landmärke. Men jaja, de får väl titta på de röda bussarna istället. 


Och en sån kom faktiskt förbi precis när jag gick där, och av en "slump" råkade jag trycka av kameran just då. 


Den gamla engelska arkitekturen är ju verkligen fin! Synd bara att det finns så lite kvar av den i London 


För så här ser det faktiskt ut från bron vid parlamentshuset. Inte jätteinspirerande...


Och när pralamentsledamöterna tittar ut från sitt kontor har de den här utsikten på andra sidan floden. 


De här husen ligger bredvid Westminister Abbey. 


Och om vi går till den andra kända bron i London, Tower Bridge, så är den jättefin...


...men det är exakt samma sak här med byggnaderna runt omkring


!


Det är så synd! London har en del fina byggnader och gator, men oftast är det en liten ö, omgiven av fula bunkrar. Och det borde vara olagligt att förstöra området längs vattnet. Om vi jämför hur det ser ut vid vattnet i Stockholm och Paris så ser det ut så här:

Menmen, London blev svårt bombat under andra världskriget, så de har kanske en liten ursäkt. Men å andra sidan så kunde de gjort som till exempel Wasrzawa eller Dresden där man återställt den gamla byggnaden. 


Här ser ni grindarna in till parken vid Buckingham Palace. Inte så pjåkigt! Jag skulle gärna vilja hit och se det på våren med nyutslagna löv också för att få en mer rättvis bild av parken. 


Villket arbete med alla detaljer!


Själva slottet! Jag tog ett snabbt snack med Hennes Majstät Drottning Elizabeth II, eller Bettan som jag brukar kallar henne. Vi diskuterade framtiden och lade upp strategier för hur vi ska kunna återinföra monarkin i Frankrike. Kändes som ett bra och givande samtal. 


De har ändå ansträngt sig för att ha lite blommor och grönt även mitt i vintern! Det ger et pluss i kanten!


Det här är kavalleriets hus, vilket ni kan se på kavalleristerna som står statyer på gården. 


Det kan också ses på vakterna... eller snarare deras hästar. Jag tycker det är fint att dom förvanar att hästen kan sparkas och bitas. Jag undrar om hästen har rätt att bita ett visst antal människor vid särskilda tillfällen som belöning för det hårda arbetet. 


Whitehall Court, en riktigt fin byggnad. Förr låg det ett stort kungligt palats här, Whitehall Palace, men det brann ner, och nu i den nya byggnaden är det bland annat hotell. 


Här inne bor personen som har svårt att känna av när han/hon har tillräckligt många växter. "Bara en till, sen kommer det vara perfekt..."


Engelsk arkitektur är mer annorlunda från parisisk, än var jag mindes. Jag gillar båda!


Tower of London i solnedgång. Av någon anledning var det just vid solnedgång som solen alltid gjorde ett försök att titta fram bakom molnen.


Utsikt från Tower Bridge. London har mer modern bebyggelse och skyskrapor inne i staden, än vad jag mindes. Jag har blivit så van vid Paris och Stockholm där skyskrapor i princip inte existerar inne i staden. 


Den här gatan var mysig på något sätt. Kändes lite hipp! De skulle bara ta bort stolparna, förbjuda biltrafik, sätta uteserveringar med markiser och infravärme, pynta med lite växter, och så hade det här blivit ett sjukt coolt område!


London har väldigt många tegelbyggnader, precis som Köpenhamn. På något sätt påminner London mig om Köpenhamn och Paris om Stockholm. 


Vad heter såna här gator med tak på svenska egentligen? I Paris heter de passage, men har inte koll på vad vi säger på svenska faktiskt? Men hur som helst, den här passagen kanske ni känner igen från Harry Potter-filmerna? Jag gör inte det, men jag läste på internet att de fanns med i filmerna ;)


London har väldigt många klockor antingen på väggar, eller som hänger ut från väggar. Jag hade inte tänkt på det tidigare, men nu såg jag klockor över allt. Det här är bara ett litet urval av dem. 


De kända telefonkuberna finns verkligen över allt. Jag vet inte om de fortfarande fungerar eller om det bara är för att turister ska kunna ta fina bilder. Det finns en telefon i, men jag är tveksam till om de fortfarande fungerar.


Jag tror att det här är någon börsbyggnad eller ekonomikrafs eller något!


Hästsjukhus


I London har dom en riktig Chinatown, där allt går i Kinas tecken. 


Till och med massa kinesiska gratistidningar. Det är häftigt att det kan vara ett litet område i en stad som har en helt annan karaktär än staden runt omkring. 


Den här bilden tog jag med för att det ser ut som att jag har tagit den i svartvitt om det inte hade varit för rödljuset. Men jag lovar, inga filter utan bara den grå sanningen. 


St Paulskatedralen får avsluta det här lilla inlägget. Det var riktigt trevligt att vara i London, men det kändes ändå väldigt bra att komma tillbaka till Paris efteråt. Det är en stad som passar mig mycket bättre. Och dessutom ligger London bara 2h15 bort med tåg. Hur smidigt som helst! =)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards