teha

Alla inlägg under december 2015

Av Thobias Nilsson - 31 december 2015 01:51

Jag vet att det finns några som vill se lite bilder på årets pepparkakshus så nu kommer lite såna bilder. Det är mer eller mindre tradition att jag gör pepparkakshus vid jul i Lönneberga. Egentligen är det jag och Christina som gör det tillsammans, men de sista åren har hon kommit hem så sent innan jul så att hon inte hunnit och då har jag fått försöka klara mig själv. 


Förra gången jag gjorde ett försökte jag göra vårt bostadshus i mindre skala. Men innan det har Christina och jag tillsammans gjort både riktiga- och fantasibyggnader. 




I år försökte jag mig på vårt kapell i Silverdalen som ser ut så här:


Efter ganska många timmars ritande och bakande fick jag ihop något hus som skulle likna kapellet...


Men det blir alltid lite snett och fult när man sätter ihop det. Även om man tycker att man är noga när man bakar kommer bitar vrida sig lite o.s.v Men om man dekorerar det lite kan man dölja de värsta bristerna: 

För att få lite mer känsla av att det verkligen är kapellet la jag lite sand där vi brukar ha grusparkering, en grön filt där det är gräs och lite småbuskar där det är det. Naturligtvis var jag tvungen att ha med bilar på parkeringen. Någon har tyckt att bilarna inte överensstämmer med de bilar som brukar stå där, men vem vet, om inte allt för länge kanske de flesta av oss åker i raggarbilar och sportbilar? Pappa ordnade med lite svag musik med inspelningar av sång och musik i kapellet så att man skulle få känslan av att vara där =) 

Det var alltså årets hus. Vi får se vad det blir nästa år... om det blir något.

Av Thobias Nilsson - 29 december 2015 14:04

Ja nu är det ju ett tag sedan jag skrev så nu kommer en hel rad bilder från de sista veckorna. Jag har hunnit med att spela två luciakonserter med LDK och ett av mycket få beridna luciatåg. Vi spelade något så när det vi skulle och hästarna hoppade och sprang nog också som de skulle. Jag kunde inte riktigt se hästarna men allt tyder på att det gick bra. 


På själva luciadagen spelade jag också en luciakonsert på Skansen tillsammans med Solna brass. Egentligen är jag inte med och spelar i Solna brass, men eftersom Jens, som brukar spela där, var i Blekinge hoppade jag in. Hälften av det vi spelade hade jag spelat innan, men resten var prima vista på konsert. Det är kul att spela prima vista och bara försöka göra det bästa av situationen!


Jag spelade min sista julkonsert i Stockholm onsdagen 16e, så redan på torsdagen åkte jag till Småland, vilket innebar att jag hann vara med på julmarken i Vimmerby. Jag brukar ofta säga att det är en myt att man pratar mer med främlingar på landet än i stan. Men här på marknaden märkte jag ändå tydligt att butikspersonalen pratar betydligt mer personligt med människor i Vimmerby än i Stockholm. Däremot pratar inte främmande människor med varandra på gatan, bussar o.s.v oavsett om det är Stockholm eller Lönneberga. 


På söndagen 4 advent var det julfest i kapellet. 


Vi fick flöjt och fiol till unisona sångerna. Nu har starskottet gått för en ny generation av musiker! Det är ju underbart!



Barnkören har blivit ganska stor nu! Det är helt otroligt vad många av de små är duktiga på att lära sig texten utantill!


Efter andakt, gröt, berättele, sång och musik var det dags för godisutdelning till barnen. Den här dagen räknades tydligen även jag som barn, så jag fick en godispåse jag också =)


Den 24 december firar man julafton i Lönneberga. Det börjar med en grötfrukost.


Här ser ni mina syskonbarn Alexander och Nicholai som var julklädda, dagen till ära!


4 generationer kvinnor/tjejer/brudar. Min mormor Iris, min mamma AnnaGreta, min storasyster Therese, och mitt syskonbarn Simona. 


Juklappsleken är alltid uppskattad. Det finns ju få känslor som är så äkta som glädjen när man tar alla paket från någon annan!


Men Alexander var nog mer intresserad av den riktiga julklappsutdelningen senare på kvällen.   


På juldagen, efter att vi återhämtat oss från den tidiga julottan kl. 06:00, hade vi en julbjudning hemma hos oss. Man tror ju att när man städat så noga för julafton ska det vara fint även juldagen. Men så är det inte. Efter juklappsöppnande, matkrig och allt som hör julafton till, ser det ganska stökigt ut så vi fick lägga en del tid på att städa upp igen. 


För att alla skulle få plats blev vi tvungna att värma upp uterummet också. 


På annandagens förmiddag hade Mikael bokat sporthallen i Silverdalen för lite sportaktiviteter. Jag är ju inte världens stjärna på innebandy, och när jag inte heller hade idrottskor bara gled jag runt, så jag höll mig till att leka med barnen och att spela lite volleyboll.


Ni som känner mig vet att jag är helt beroende av snö och vinter. Jag tycker allt blir så mycket finare och ljusare när det kommer snö, så för mig har det varit en riktig pina att det varit så mörkt och grått i hela december. Men 27 december kom äntligen snön! Jag var glad som ett barn, och det var barnen också. Så vi byggde en snögubbe. Snögubben dog redan dagen efter, men snön ligger kvar!

Nåja det var det som hänt för mig de senaste 2,5 veckorna. 

Av Thobias Nilsson - 5 december 2015 11:11

Vad har då hänt sedan förra blogginlägget. Om man bortser från alla viktiga nyheter och fokuserar på det obetydliga, kommer vi se vad jag har gjort den här veckan. Bilderna är bara dåliga mobilbilder, men ni får klara er! Lördagen efter sittningen gick åt till en skön övningsdag, där jag kunde öva ikapp det som jag inte hunnit öva på i Blekinge. På kvällen hade jag och några andra från min tidigare franskaklass en spelkväll, hemma hos en av tjejerna. Hon hade lovat något litet enkelt att äta, men när vi kom dit hade hon dukat upp rejält med avancerade sallader och mat. Jag hade lovat ta med en flaska vin, men som den ovane systemethandlare jag är, missade jag att det stängde redan 15:00 på lördagar, så jag misslyckades med min enda lilla uppgift. Men spelkvällen blev riktigt trevlig ändå!


På söndagen, alltså första advent, spelade jag med en brasskvintett i Oscars kyrka på Östermalm. Jag älskar verkligen att spela brassensemble och framför allt vid advent och jul. Den här gången var faktiskt gudstjänsten bra! Annars har jag varit med om att så mycke smörja utan något innehåll sägs, bland annat en predikan om Rudolf med röda mulen, eller en predikan om varför prästen ville att folk skulle ge henne fina paket. Men den här gången var det en bra predikan med innehåll!


Jag spelade bland annat med Eric. När man spelar brassinstrument är det viktigt att öppna munnen riktigt mycket, vilket vi demonstrerar på bilden. 


Efter att ha spelat i Oscarskyrkan, mötte jag upp Cecilia och Rebecka för att käka en lunch och sedan gå och lyssna på Händels Messias i Storkyrkan. Storkyrkan är ju egentligen en riktigt dålig konsertlokal för de har lyckats sätta upp så många pelare på strategiska platser så att nästan ingen kan se något. Men det lät fint ändå, och det är ju ett bra och genomtänkt verk. 



Nu i veckan har jag också praktik i Filharmonin där vi spelar en show med Martin Fröst. Det är inte så extremt mycket att göra för trombonerna, men det gör mig inte så mycket för jag är bara glad att få vara där. Det är verkligen otroligt roligt att spela trombon, och framför allt i symfoniorkester, och då framför allt i en bra symfoniorkester med duktiga och trevliga "kollegor". Det är värt mycket att få tips och råd för vad jag ska jobba på för att lyckas. Den här veckan har jag fått hjälp att prova ut munstycke också, så nu ska jag köpa ett nytt munstycke! =) Vi spelade en föreställning i torsdags, och ska spela en till idag.  


När jag inte repat på filharmonin så har jag repat trombonensemble på ackis. Vi har en trombonkonsert i nästa vecka, och det är egentligen först nu vi kunnat repa, så nu har det varit några ganska intensiva dagar. Men det är otroligt roligt att spela trombonensemble. Vi kommer, på konserten faktiskt ha stycken för 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 musiker. Bra planerat va? =)



Det är ju advent, och grannarna har försökt få mig att känna mig som en riktigt dålig människa genom att sätta upp julgardiner, adventsstjärna, adventsljusstake o.s.v Men jag har verkligen inte hunnit. Förutom att jag haft otroligt mycket att göra sista tiden, har jag varit lite småsjuk och trött. Men igår tog jag tag i mitt liv och adventsstädade. Jag bestämde mig också för att baka lussebullar, men när jag precis skulle börja insåg jag att jag hade glömt jäst, och eftersom alla butiker i Bergshamra stänger senast 22:00 (GRRR!!!) fick jag åka in till city i mina joggingbyxor och köpa jäst. 


Men nu har jag saffransbullar bakade och julpynt uppsatt, så nu kan grannarna sluta peka finger och skratta!  

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards