teha

Alla inlägg under april 2020

Av Thobias Nilsson - 29 april 2020 16:58

Det är inte svårt att göra en lista med negativa effekter av COVID-19. Den listan skulle kunna bli hur lång som helst, och jag skulle villigt fylla på den rejält. Men istället ska jag försöka ta upp några positiva saker som den här pandemin har medfört

1. Vila upp sig


De som just nu är i situationen att de varken får jobba eller lämna bostaden, har inte så mycket annat val än att vila upp sig. För många har det nog varit välbehövligt. Sen kan 2 månader kanske kännas lite överdrivet för att vila upp sig. Och desto mer synd om de som ska jobba heltid hemifrån, hjälpa barnen att följa sin skolundervisning och ta hand om hemmet samtidigt. Ingen vila för dem precis. 


2. Kreativitet

När man måste vara hemma och man dessutom helt plötligt har massa tid att spendera utvecklar många sin kreativa sida. Man skriver musik, man spelar, man målar, läser böcker o.s.v Äntligen får man tid att göra det man länge haft lust att göra. Jag älskar att se alla bilder och youtubevideor på folks kreativitet under karantänen. 

3. Föroreningar minskar


Ni har säkert alla sett bilder på hur föroreningarna har minskat på grund av mindre trafik. Det sprids bilder från Venedig där man plötligt kan se klart vatten, och föroreningsmätningar från USA, Europa och Kina visar stor skillnad jämfört med den här tiden förra året. Tyvärr är det här väl bara en mycket kort och påtvingad parentes i människans förkärlek för att förorena jorden, men det ger ändå naturen ett pyttelitet andrum. 

4. Nya bättre vanor


Men kanske att det här ändå kan få någon effekt och några positiva förändringar i våra vanor vad det gäller utsläpp, resor och konsumtion. Vi får helt plötligt möjligheten att tänka till och omvärdera våra vanor.

5. Reflektera över livet


Om det är någon gång man har tid att reflektera över livet och vad man vill så är det nu. Å andra sidan är det en så osäker tid för många att man till varje pris vill undvika ångesten att tänka på framtiden. Jag tillhör den kategorin!

6. Hittar nya tekniska möjligheter


Eftersom man inte har något val, så hittar både företag och privatpersoner tekniska möjligheter för att lösa uppgifter och nöjen. Lektioner, gudstjänster m.m görs online. Jag har haft olika tävlingar över internet, haft en födelsedag online o.s.v. 
Sen kan det tilläggas att det är trots allt betydligt sämre än i verkliga livet, och jag kommer inte för mitt liv välja onlinevarianterna istället för de vanlinga när karantänen är över. Men det är bra att möjligheten åtminstone finns!

7. Ringa


Jag tycker verkligen inte om att prata i telefon, och det är ytterst sällan jag har haft ett videosamtal med någon. Men nu under karantänen har jag pratat mer i telefon än jag hade gjort under hela resten av mitt liv, och jag har vant mig lite vid det. Att bli av med telefonskräck är ju alltid bra. Speciellt i Frankrike där så många ringer istället för att skicka meddelande. 

8. Kontakt med grannar


Jag har aldrig haft kontakt med mina grannar här, mer än att vi sagt goddag när vi mötts i trappan. Men nu i karantänen har jag helt plötsligt fått en bra kontakt med min granne. Vi båda kan sitta på taket utanför vårt hus, och ibland tar vi en kaffepaus där tillsammans. Dessutom brukar hon baka olika kakor som hon sen kommer och bjuder mig på. Och grannen ovanför mig har jag också skrivit lite med. Han är saxofonist och går på konservatoriet som jag gick på tidigare. 
Jag har i och för sig också fått en ny ärkefiende i huset, men två vänner och en fiende är ändå en plus. 

9. Uppskattning av vårdpersonal

Aldrig har väl vårdpersonalen uppskattats så mycket som nu. Helt plötsligt har de blivit de viktigaste personerna i samhället. Samtidigt vet jag att en sån här våg av uppskattning inte håller sig så länge efter att krisen passerat. Efter terrorattacken i Frankrike 2015 var poliserna hjältar som alla älskade. 2019 marscherade tiotusentals människor på gatorna och skrek att poliserna skulle begå självmord... 

10. En känsla av sammanhållning


I krissituationer skapas det ofta en känsla av samhörighet. Det är vi alla mot viruset. Samtidigt blir det mycket pajkastning till höger och vänster om vem som handlat fel, vilken strategi som är bäst, vem som är oansvarlig o.s.v Men jag tror ändå att de flesta människor känner en större samhörighet med de andra. 

Ps. Jag ber om ursäkt för alla dåliga/fula bilder jag snott. Kanske borde ha skippat bilder helt, haha

Av Thobias Nilsson - 17 april 2020 19:25

Så här i karantäntider har jag fördrivit min tid med att göra en liten film för att lära svenskspråkiga utan franskakunskaper att kunna uttala franska namn och ord. Så om du är en av dem som börjar svettas när du måste uttala Dijon, Bordeaux, François-Marie Arouet (känd som Voltaire) eller "le Sacre du Printemps" så kanske den här filmen kan hjälpa dig något. 
(Döm mig inte för hårt! Jag är bara en uttråkad svensk i karantän i Paris)


Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards