teha

Direktlänk till inlägg 18 maj 2020

Le déconfinement

Av Thobias Nilsson - 18 maj 2020 23:10

På tal om ord som är svåra att översätta på svenska så är déconfinement ett bra exempel. Det får väl översättas med avkarantäning eller avisolering, och är det som vi är inne i just nu i Frankrike, när vi går ur karantänen och börjar öppna upp igen. Sedan i måndags förra veckan är karantänen över här, och vi har fått en hel del friheter. Vi får röra oss fritt inom en 10 mils radie från vår bostad, vi får träffa upp till 10 personer och alla mindre butiker är öppna. Men restauranger/caféer är inte öppna, jag har inte fått börja undervisa på plats, vi ska fortfarande hålla avstånd till varandra o.s.v Här kommer lite bilder jag tagit i Paris under den här veckan

Mitt kvarter

Om vi börjar med lite bilder från mitt kvarter, så är det relativt mycket folk i rörelse. Ni kan nog skymta lite att det är ganska fullt med människor på andra sidan kanalen. 


Det är ganska mycket folk som är ute och prommenerar eller cyklar. Det finns inget krav på att man måste ha mask på sig utomhus, men jag skulle uppskatta att av folk som är ute för att njuta av vädret har kanske 1/4 mask, och under tiderna när folk åker till och från jobb är det nog ca hälften som har det på gatorna. 



Under karantänen så var det ju ingen som höll efter trädgårdar och parker, så på en del ställen ser det väldigt ovårdat ut, men den här lilla parken vid mig har de hunnit få ordning på nu. 


Vid Place de la Bataille de Stalingrad (stalingradsslagets torg) finns det några restauranger och uteserveringar som i vanliga fall brukar vara fulla med människor när det är sånt här väder. Nu får de bara sälja för avhämtning, men många köpte och satte sig bara någon bit bort. Vid den här serveringen som är under vita tältet hade de även på musik, vilket blev lite konstigt, för det kändes precis som en vanlig uteservering förutom att folk satte sig precis utanför restaurangens område istället för innanför. 


Är det supermycket folk eller supertomt?

Beroende på vilken artikel man läser i tidningar kan det framställas som att det är helt öde i Paris eller att alla kör på som vanligt och skiter i smittorisken. Sanningen ligger naturligtvis någonstans mitt emellan. I vissa områden, som prommenadstråk och längs vatten, är det väldigt mycket folk, och i rusningen blir det ändå en hel del trafik. Men i andra områden ser det helt öde ut. Har ni t.ex någonsin sett Place de la Concorde så här öde?


Även Champs-Elysées har otroligt mycket mindre trafik och människor än vanligt. 


Så här såg gatan förbi Eiffeltornet ut i söndags kl. 19. 


Och på Île de la cité, mitt inne i Paris var det inte fler människor än så här


Så visst kan Paris framställas som öde, åtminstone om man väljer att se på rätt område och det inte är rusningstrafik. 


Folk samlas längs Seine och kanalerna

Men kollar man sen på hur det ser ut längs Seine och längs kanalerna så är det ganska mycket folk som njuter av solen. Här ser ni några bilder från Île de la cité, den lilla ön där Notre-Dame ligger. 


Även borta vid Pont Alexendre III sitter det människor längs floden. Men här tycker jag ändå att de verkar respektera distansen ganska bra. 


I början av inlägget såg ni bilder från Canal de l'Ourcq, som börjar vid mig. Egentligen är den kanalen bara en fortsättning på Canal St Martin, som ni ser här på bilden, som i sin tur mynnar ut i Seine. 


Längs den här kanalen samlas många människor, och redan ett par dagar efter att karantänen hade avslutats fick polisen föbjuda alla alkoholhaltiga drycker längs kanalen. För får inte fransmännen dricka sitt vin så ser inte många poängen med att över huvud taget sitta vid kanalen. 
Ni ser familjen som sitter bakom cykeln? De hade tagit med sig ett helt bord med stolar och pick och pack, och pappan hade med sig ett elpiano som han spelade på. Satsig söndagspicknick! 


Men även här tyckte jag att de flesta verkade respektera avståndet till varandra, åtminstone gjorde de det mitt på dagen på söndagen. 


Kollektivtrafiken


Vi får använda kollektivtrafiken nu, men det finns några regler som vi måste följa. För det första får man inte åka i rusningstid (06:30-9:30, 16:00-19:00) om man inte har ett intyg från sin arbetsgivare att man behöver det för att ta sig till/från jobbet. Så jag får inte åka i rusningstrafiken. Sen måste man använda mask hela tiden. Inne i tunnelbanorna och bussarna har de satt lappar på sätena där man inte får sitta så att man ska bli utspridd i vagnen. 
Antalet passagerare har minskat otroligt mycket. Här ovanför ser ni en tunnelbana kl. 19 en fredagkväll. I vanliga fall hade den varit smockfull. 

8:ans linje på söndageftermiddagen mitt i centrala Paris.


2:an, måndag eftermiddag. I vanliga fall är tvåan en linje som är konstant överfull. Men nu ser det ut så här. Killen i keps som sitter närmast mig, får egentligen inte sitta där han sitter, eftersom man ska sitta zick zack, så att man aldrig sitter bredvid någon och aldrig mitt emot någon. Det finns en del som inte respekterar reglerna men nästan alla följer dem förvånansvärt bra. Jag skulle gissa att ca 98% använder mask i kollektivtrafiken, och kanske 80% av alla ser till att ha minst 1 m till de andra. 



En av de stora bytesstationerna på den mest frekventerade tunnelbanelinjen.


På många tunnelbanestationer har de målat ut var man kan stå och vänta för att inte hamna för nära de andra. Det ser inte riktigt ut att behövas på den här stationen.


Cykel

Eftersom man inte alltid får åka kollektivt och de dessutom uppmuntrar alla till att om möjligt undvika det, har det istället satsats mycket på cykel. Man har tillfälligt omvandlat filer och hela vägar till cykelvägar för att göra det enkelt och smidigt att cykla. Egentligen är det ett spår som redan borgmästaren driver sedan länge. Det har skapats många riktigt fina cykelvägar bara sedan jag flyttade hit. Det är separata cykelvägar med en kant som skyddar cyklisterna från bilar, och dessutom förhindrar bilarna att parkera i cykelvägen (som de alltid gör i Stockholm), och hon, borgmästaren, har skapat ett nät av snabba cykelstråk genom stan. Jag kan t.ex cykla hela vägen från mig ner till Île de la cité, på finfina cykelvägar på ca 15 minuter. 


Och antalet cyklister har mångdubblats. I dag när jag cyklade hem kändes det som en hel motorväg av cyklar längs Boulevard de Sebastopol/Strasbourg. Naturligtvis är det särskilt just nu under pandemin, men efter ett år som också dragits med stora strejker, tror jag att folk har upptäckt fördelarna med att cykla och många kommer nog fortsätta även efter pandemin. Det är faktiskt helt fantastiskt att cykla i Paris nu när det är så underbart väder. Och jag hejar på utvecklingen, eftersom cykling är mer platseffektivt, skapar mindre ljud, mindre luftföroreningar, är otroligt billigt, och dessutom ger träning. Bara fördelar. Förutom om man ska åka väldigt långt eller om man har mycket att släpa på, såklart. Dessutom har väldigt många bilägare kritiserat borgmästaren för att satsa för mycket på cyklar när cykelvägarna sen inte används i så hög grad. Nu kan de inte påstå det längre, för de används väldigt flitigt. 


Turistområden

Det är lite speciellt just nu att vara vid typiska turistområden, som Sacre Coeur, eller Eiffeltornet. I vanliga fall är det smockat av turister och parisarna själva är en mycket liten minoritet. Nu när jag var vid Sacre Coeur och Eiffeltornet hörde jag nästan bara franska, vilket är långt ifrån fallet i vanliga fall. Många parisare är trötta på alla turister, och passar nog på att besöka de platserna som i vanliga fall helt tagits över av turisterna. 


Parker

Alla vanliga parker i Paris är stängda fortfarande, eftersom Paris är ett av de mest drabbade områdena i Frankrike. Här ser ni en bild på en helt tom Tuilerieträdgård, som jag tog genom grindens galler.


Men i östra och västra änden av Paris finns det två stora park- och skogsområden som inte är inhägnade och som alltså inte heller är stängda. Eftersom de är de enda större grönområdena som kan besökas, blir det väldigt mycket folk i parken. Egentligen alldeles för mycket folk. Men ärligt talat, vad hade regeringen väntat sig? Många miljoner människor har suttit helt instängda i 2 månader, och när de äntligen får gå ut så har man stängt alla grönområden och uteserveringar i hela staden. Det är inte så konstigt att folk går till de två parkerna som är öppna då. Jag tänker att det hade varit smartare att sprida ut människorna på alla parker istället. 


Två svanföräldrar ser till att hålla sig rena och de tre ungarna härmar


Bara slänga cykeln och lägga sig i det höga gräset för att sola. Det blir inte mer somrigt än så!


De här bilderna är alltså tagna i Bois de Vincennes, i östra änden av Paris innerstad. Det är en stor park (nästan tre gånger så stor som Central Park i NY) som är helt omgiven av bebyggelse. 


Folk försökte ändå sprida ut grupperna, så att de inte skulle hamna för nära varandra. Men är det tillräckligt många människor så kommer man oundvikligen komma nära varandra ändå. 


Men mycket människor eller ej. Jag njöt i fulla drag av värmen och solen. 


Precis utanför parken finns den här samlingen palmer. Det finns palmer lite utspritt över Paris, men att ha en allé av palmer längs vägen känns mer sydfranskt, så jag var tvungen att ta en bild på det.


Den här bilden tog jag med bara för att jag tycker att det är lite gulligt med ett litet hus inklämt mellan de stora byggnaderna. 


Tiggare

Bilden har egentligen inte något med tiggare att göra, för jag tyckte att det skulle kännas lite respektlöst att fota tiggarna som är i en situation de nog inte är så stolta över. Men det är väldigt sorgligt att se hur många som tigger just nu i Paris. Jag vet inte om det har blivit mycket fler under karantänen eller om de bara har svårare att få ihop pengarna, eftersom det är färre människor ute, så att de måste tigga ännu större del av dagen. Men jag möter så otroligt många tiggare just nu. I vissa områden hinner knappt den ena gå förbi innan nästa kommer. Jag vet att staden satt in extra akuthjälp under karantänen, men det kanske inte räcker. Hur som helst är det väldigt jobbigt att se hur många som är helt uppgivna och nedbrutna. Det ska inte behöva vara såhär! 


Två månaders försening

Den här bilden tog jag med bara för att det är lite roligt att löpsedeln på tidningskiosken säger att den ger alla analyser av kommunalvalet, som var söndagen precis innan karantänen i mars. Dagen efteråt stängde kiosken så just nu sitter det uppe över två månader gamla löpsedlar mitt inne i Paris. 


Paris sera toujours Paris

Jag vet inte om det bara är för att jag varit instängd i min lägenhet så länge, men just nu tycker jag Paris är så otroligt fint. Till och med helt vanliga gatuvyer som den här bilden upplever jag som hur fina som helst.


Alla träd är så intensivt gröna så att det nästan gör ont att titta på dem!


Och sen gör det nog mycket till att det är konstant sol. Nu har värmen kommit tillbaka också. Förra veckan började soligt, men ganska svalt, med 15-16 grader på dagen. Sedan har det långsamt blivit varmare, så att det idag var 26 grader, och på torsdag ska det bli 30. Jag var orolig att vädret skulle vända och att det bara skulle regna när karantänen var över, men än så länge ser vi ut att få njuta av fint väder. 


Karantän eller inte. Sol eller inte. Paris sera toujours Paris! Paris kommer alltid vara Paris! 

(Om ni söker på youtube på "Paris sera toujours Paris" får ni upp en video med många fina, och totalt overkliga, parisscener) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards