teha

Alla inlägg den 2 juli 2013

Av Thobias Nilsson - 2 juli 2013 22:38

Ganska ofta hör man att franskans uttal är ologiskt till skillnad från engelskans uttal som är så lätt. Franskans uttal kan verka svårt eftersom det är så olikt svenskans, men egentligen är det inte ologiskt. Engelskan däremot är faktiskt riktigt ologisk när man börjar tänka efter. Nu handlar det inte om vilket språk som är bäst, utan helt enkelt om logiskt eller ologiskt uttal.


I franskan betonar man alltid sista stavelsen i orden, vilket tar bort hela problematiken med betoning. I engelskan varierar betoningen vilket gör att man måste lära sig den för varje ord, även om man till slut lär sig att gissa den hyffsat bra. Men hur kan man vara säker på man betonar t.ex "avidly" om man inte hört ordet innan?


Några uttalsregler i franskan är
eu = ö

eau = å

au = å

ai = ä

u = y

h uttalas aldrig

e/es/x m.fl i slutet av ord uttalas inte


Det finns fler regler, men här kan några. De är ganska annorlunda än svenskans regler, men franskan håller sig väldigt konsekvent till dem. Alla tecken som verkar märkliga för svenskar t.ex è, ï, ç, ë, är till för att visa exakt hur ord uttalas. Att Bordeaux uttalas Bårdå' är t.ex helt logiskt när man följer reglerna.  Ser jag ett franskt ord kan jag vara 99% säker på att jag vet hur det uttalas. 


Nu till engelskan. Vi kan t.ex ta bokstaven U så får ni fundera på hur den uttalas i olika ord

Duke, sure, full, hurt, lucky...


Och varför uttalas i ibland som aj och i bland som i?

Dive, live... men alive? 

Och varför är det

Eagle och clean, men earn och earl, men hear. Och varför uttalas bear som det gör?


Och varför är det konstigt att ett s i slutet av ett franskt ord inte uttalas när det inte är konstigt att k inte uttalas före n (och varför just bara framför n?) i engelskan?


Varför uttals h men inte w i who, eller whole medan man i whopper, why och what uttalar w men inte h?


Och vad är egentligen regeln för när o uttalas öu (eller hur man skriver det) som i alone, och när det är å som i lock? Varför är det öu i prologue (och varför uttalas inte ue?) men å i prolong? Och varför blir oo olika i look och boots?


Hur kommer det sig att bureaucratic uttalas som det gör? Varför uttalar man j som dj, t.ex joke? Och ch som tch som i chicken?


Som ni ser kan man fortsätta hur länge som helst med vilken bokstavskombination som helst. Jag har upptäckt att jag är mycket mer osäker när jag ska uttala nya engelska ord än när jag ska uttala nya franska ord, eftersom franskan har strikta regler som i princip alltid fungerar, medan engelskan har fler uttal än de har ord. Å andra sidan är engelska grammatiken mycket lättare än franska grammatiken. Men kom inte och säg att franskans uttal är svårt och ologiskt ;)


Ps. jag försöker inte säga att engelskan är ett dåligt språk. Jag är personligen inte extremt förtjust i engelska, men det är praktiskt att kunna det ska jag erkänna!


Och ett litet videoexempel på hur franska låter

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards