teha

Alla inlägg den 1 juli 2013

Av Thobias Nilsson - 1 juli 2013 23:50

Förra veckan var jag som sagt på BIBA (Blekinge internationella brassakademi) där knappt hundra brassmusiker träffades för att få lektioner, masterclass, spela ensemble och gå på konserter. Den här trumpetaren, Jeroen Berwaerts, gav en riktigt bra konsert. 


Här ser ni årets två hedersgäster som spelar konsert, Håkan Hardenberger (brukar anses som världens bästa trumpetare) och Elgar Howarth (kompositör, dirigent och trumpetare). BIBA brukar lyckas få dit riktiga stjärnor, vilket också är anledningen till att så många vill åka dit för att få undervisning och inspiration. 


Här ser ni en ensemble med lärare från kursen. Trombonisten, Ian Bousfield, är solotrombonist i Wien philharmoniker. I vår värld är det jämförbart med att spela center i FC Barcelona. Honom fick jag en lektion för. Jag var nervös, spelade ganska dåligt och framför allt jag spelade på helt fel sätt, så han sa till mig att jobba mycket med att slappna av i halsen när jag övar i sommar. Jobbigt att behöva jobba med sånt, men nyttigt att få höra. 


De andra musikerna spelar i NDR Radio symphony Hamburg, The Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och LA Philharmonic Orchestra. 

En annan trombonlärare var Håkan Björkman. Han spelar i vanliga fall i radiosymfonikerna i Stockholm. Jag har tidigare haft honom som lärare när jag gick på Ågesta och efter det träffat honom då och då i olika sammanhang. Han är lite, okej mycket, av en idol för mig. Han spelar så sjukt bra! Ni kan gå in på youtube och söka på Håkan Björkman och lyssna på t.ex "the guardian"



Jag spelade även själv på konsert i en ensemble. Men det var på lite annan nivå... 




I övrigt kan tilläggas att Karlskrona är en ganska liten och trevlig stad. Men det finns en del märkliga saker där. T.ex:


 

1. Bänkar som vänds in mot buskarna. I alla andra städer är bänkarna vända åt andra hållet.


 

2. Järnvägstunnel där spåret inte leder någon stans åt något av hållen


 

3. Ett stort torg (det fortsätter en bit bakom mig också) som är nästan helt öde. Det var en gång i tiden någon som fått för sig att Karlskrona skulle bli en storstad och därför behövde ha ett stort och pampigt torg. Så man byggde det här torget! Men Karlskrona blev aldrig en storstad och nu verkar torget lite onödigt stort... 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards