teha

Alla inlägg under maj 2017

Av Thobias Nilsson - 8 maj 2017 21:53

För en dryg vecka sedan var det Hans Majestät Konungens födelsedag. Han fyllde faktiskt exakt 71 år. Det firades naturligtvis på Stockholm slott, precis som så många gånger förr. 


Marinens Musikkår

Ceremonin började med att Marinens Musikkår, från Karlskrona, marscherade in. 


Innan de andra kårerna kom, spelade Marinens Musikkår ett litet konsertprogram. Precis som vanligt spelade de fantastiskt bra! Framför allt deras andra stycke var väldigt fint. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad det heter, typ hälsingevisan eller något sånt. 


Arméns Musikkår

Sedan var det dags för Arméns Musikkår, eller AMK, att marschera in. Det var i AMK jag jobbade förra året, men den här gången fick jag istället det stora nöjet att titta och lyssna på dem. 


Kungens födelsedag brukar också vara premiären för AMKs figurativa program. Så även i år. Och vad bra de gjorde det sen! :D Kolla rättningen i bilden här över. Fantastiskt! Och samtidigt spelade de otroligt bra och välbalanserat. Jag vet att jag inte har något överhuvudtaget att göra med inlärningen av deras fig, men jag blev ändå lite stolt över att känna de här musikerna =)


Längst bak i kåren ser ni järngänget med trombonisterna. Kolla vilken makalös rättning!


Ni borde naturligtvis alla gå och se en vaktparad när de spelar sitt fig, men om ni inte kan det så filmades premiären och ni kan se det på youtube:


Kungen och kungafamiljen

Men det är ju trots allt inte stora figdagen vi firar, utan det är ju H.M konungens födelsedag. Så därför var det mycket passande att han dök upp tillsammans med Carl-Philip, på borggården. 


Delar av resterande familjen stor uppe i slottet och tittade ut. Både prinsessan Estelle och Prins Oscar var med och tittade nyfiket =)


Livgardets Dragonmusikkår och beridna högvakten

Till sist kom beridna högvakten till slottet med Livgardets Dragonmusikkår i täten, till publikens stora glädje. Det är något helt speciellt med att se en musikkår komma RIDANDE in på borggården. Det var för att kunna delta vid sådana här parader som jag gick ridkursen tidigare i våras. Jag har inte provat att rida någon parad än, så vet inte hur det skulle gå, men jag hoppas att det skulle gå bra! =)


Efter musikkåren kom vaktstyrkan. Visst är hästarna fina?


... och soldaterna också naturligtvis! 


Det kan vara lite halvknepigt att spela samtidigt som man ska hålla koll på hästen. Men de här musikerna är ju proffs på det så det är en baggis för dem. 


Eftersom nästan hela kungafamiljen var närvarande var det naturligtvis tvunget att vara säkerhet, och det stod lite säpovakter (antar jag?) utställda överallt. Den här vakten stod precis framför mig och svarade vänligt på frågor som folk ställde. En kvinna frågade "Vaktar du alla kungar i Sverige?",
Vakten: Förlåt hur menar du?

Kvinnan: Är det bara den här kungen du vaktar eller vaktar du alla kungar i Sverige?

Vakten (fortfarande snäll men något oförstående): Vi har bara en kung i Sverige!

Kvinnan: Jaha, ok!


Jag fattade ingenting. Jag tänker att det finns tre möjligheter till varför kvinnan frågade det:
1. Hon kommer från ett superrepublikanskt land och fattar inte hur monarki fungerar, men har lärt sig prata svenska utan brytning
2. Hon har någon form av förståndshandikapp
3. Hon har bott hela sitt liv under en sten och det här var första gången bland andra människor

Precis som varje år fick barnen gå fram och ge blommor till kungen. 


AMKs stavförares son har fått en jacka och båtmössa som ser ut som AMKs uniform. Dessutom har han fått en liten stav också. Jättegulligt! :D Han ser förmodligen mycket upp till sin pappa!


Efter att blommorna delats ut spelade musikkårerna tillsammans. Kungssången och Carolus Rex, med fanor på fanfartrumpeterna!


Sedan var det dags för musikkårerna att rida/marschera ut från borggården. 


Kungen gick upp till Silvia och tog emot folkets jubel. 


Estelle gillade att få titta på allt, vinka och dansa med i marscherna. Helt sjukt att hon redan blivit så stor! =)

Efter firandet på slottet fortsatte firandet av konungen hemma hos mig med 15-20 personer på besök. Någon menade att det också var valborg vi firade, men vi alla vet ju att det var konungen vi firade ;)

Ur svenska hjärtans djup en gång

en samfälld och en enkel sång,

som går till kungen fram!

Var honom trofast och hans ätt,

gör kronan på hans hjässa lätt,

och all din tro till honom sätt,

du folk av frejdad stam!


O konung, folkets majestät

är även ditt: beskärma det

och värna det från fall!

Stå oss all världens härar mot,

vi blinka ej för deras hot:

vi lägga dem inför din fot -

en kunglig fotapall.


Du himlens Herre, med oss var,

som förr Du med oss varit har,

och liva på vår strand

det gamla lynnets art igen

hos sveakungen och hans män.

Och låt Din ande vila än

utöver nordanland!


Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards