teha

Direktlänk till inlägg 14 juli 2013

Guldkusten

Av Thobias Nilsson - 14 juli 2013 00:41

 

Idag fick jag för mig att cykla till Odensvalehult och tillbaka, 3,5 mil enkel resa. Cykla är egentligen inte så jobbigt om man inte cyklar väldigt snabbt eller väldigt långt, men det gör förtvivlat ont i baken!! Så nu behöver jag alla sympatitankar ni har, för min onda bak!


När det är avklarat, så kan jag berätta om Silverdalens Djursholm, nämligen Guldkusten. Guldkusten ligger på andra sidan Silverån, så att de ska få lite distans till dräggen i centrala Silverdalen. 

Vi börjar med att passera en liten charmig damm, där jag förövrigt, som liten, var helt övertygad om att mamma kört ned och nästan drunknat med en bil. Jag kommer alltid tänka på dammen som en bottenlös damm som slukar bilar och annat som hamnar där! Det gjorde det mycket mera spännande att gå på isen på vintern... 


Efter dammen kommer vi in i själva allén. För det finns alltid en allé som leder till de finare områderna.  


Det här bruket, eller slottet som en del (inte många) väljer att kalla det), är det som genererat alla pengarna till överklassidan. 


I den här villan bor Silverdalens mäktigaste familj. Det är inte Silverdalens rikaste, men utan tvekan den familj som har mest respekt med sig. Det är mycket oklart med närmare detaljer om vad som försigår här, men det är inget tvivel om att de står som föredömen innom vett och etikett. I den här villan tilltalar man varandra med "Ni" och med titlar t.ex  "Ingenjör Sidenvall" (när de inte väljer att prata franska, vilket annars sägs vara deras naturliga umgängesspråk). För att tona ner deras adliga påbrå har de valt att kalla sig för Nilsson, men det går inte ta miste på deras adliga ursprung. Klanen har på senare år växt till sig och spridit sig i Silverdalen, och dominerar nu innom alla brancher. Ser ni en söndag en häst och vagn färdas i Silverdalen med ett välklätt sällskap i frackar och höga hattar för herrarna, och klänningar och fjäderhattar för damerna så är det den här familjen som är på söndagstur. 


Den familj som däremot är rikast i Silverdalen bor i Herrgården. Det är den här familjen som genererar pengar till Silverdalens näringsliv, som annordnar de lyxigaste festerna och som har den flottaste bostaden. Men trots all glitter och glamour har de inte samma elegans, och är inte på långa vägar så sofistikerade som familjen i gula villan. 


Att deras bostad är storslagen och vacker råder det dock ingen oenighet om. Det här är på många sätt SIlverdalens ansikte utåt. 


Även utsikten är vacker och rogivande. Men frågan som alla frågar sig är "hur kom de i besittning av den här villan? Vart kommer pengarna ifrån och vad är sambandet mellan deras vackra adelsnamn och deras inte så sofistikerade uppträdande?"


Nåja, nog svamlat för idag. Imorgon åker jag till Vännäs för lägger, och kommer tillbaka om drygt en vecka så förmodligen inga blogginlägg på ett tag. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards