teha

Direktlänk till inlägg 20 september 2015

Tapto, provspelning, grönan, folkmord o.s.v.

Av Thobias Nilsson - 20 september 2015 23:27











Jag känner att ni alla bara måste få veta exakt vad jag gjort den här veckan. För jag kan inte ens föreställa mig hur ni skulle kunna klara er utan den informationen. Så därför tänkte jag göre en kort (typ) och koncist genomgång av min vecka.


Måndag

Jag övade hela dagen och kvällen, förutom typ 1h på kvällen när jag lite snabbt hängde med på födelsedagsfirande för hornisten Katarina. 


Tisdag

På tisdagen fick jag börja dagen med något så spännande som instudering med pianist. Efter en genomkörning av Tomasis trombonkonsert övade jag själv fram tills det blev dags att spela med AMK vid en mottagning vid Karlbergs slott. På med uniform, lite marschspel, sen paus där vi hann käka på en mysig pizzeria där jag upptäckt att jag beställt en halvinbakad pizza med köttfärs. Glad överraskning! Sedan tillbax i uniform och spela ett kort men mycket stämningsfullt tapto. 


Onsdag

Efter en trombonlektion med Sven-Erik hade jag det stora nöjet att åka tåg till turistparadiset Ronneby. I vanlig ordning hade jag somnat innan vi hade åkt ut ur Stockholms förorter.


Torsdag

Efter att ha gått upp tidigare än vad någon människa borde behöva (06:45) åkte jag till Karlskrona och laddade för en provspelning för jobb i Marinens Musikkår. Första rundan var kul att spela och det gick ganska bra, så jag gick vidare till andra rundan. Där upptäckte jag att jag var nervös, och kom dessutom på att det ju är svårt att spela trombon. Tappade koncentration, spelade onödigt slarvigt och dåligt och åkte ut. Var ändå på relativt bra humör, men köpte för säkerhets skull tröstchoklad till resan hem. 


Känslan att komma till Stockholm efter att ha varit bortrest är typ den känslan man får när man på morgonen kan gå upp och äta en liten frukost för att sen gå och lägga sig och sova vidare medan alla andra åker och jobbar. Det är ett sant nöje att få cykla igenom Stockholms innerstad efter att ha varit ute på landet. Men trots det lyckades jag bli mäkta irriterad när någon klantskalle för femtioelfte gången lyckats parkera en bil precis framför cykelgaraget i Bergshamra. Det är inte ens tillåtet att parkera där, och om man ändå bestämt sig för att parkera där kan man ju ställa sig så att cyklarna kommer in och ut ur sitt garage. Jag kände att det krävdes en arg lapp, och skrev den här till bilägaren:



 

Fredag

Övning, okresterutdrag av Rimsky-Korsakovs Scheherazade (ni måste lyssna på den!!), undervisning av lilla trombontjejen och  till sist GRÖNAN! Igen! Det var någon konsert där, som Emil och Andreas ville gå på. Och jag är ju alltid pigg på grönan så jag hakade på. För att säga det på ett snällt och positivt sätt kan jag ju säga att konserten föll mig i smaken precis lika mycket som glass med smak av blodpudding, kokt broccoli, bruna bönor och surströmming skulle göra. Så jag passade istället på att åka lite attraktioner. 

Även den här gången prövade vi vår lycka vid chokladhjulet. Men nu hade vi en ofelbar taktik. Vi köpte numren i nummerserien som finns i lost, d.v.s 4, 8, 15, 16, 23, 42. Men uppenbarligen hade inte hon som skötte chokladhjulet sett lost, för vi vann inget idag heller. GRRR!!!

Lördag

Efter dagens övningspass, tänkte jag mot allt bättre vetande, att jag skulle följa med Emil och Andreas på deras löptur. Problemet var bara att jag inte sprungit en enda gång sedan 22 november förra året. Och de skulle springa en mil. Jag behöver kanske inte säga att jag idag skulle behöva en rullator. Men jag tog mig åtminstone igenom!

För att fylla på kaloriförrådet efter löpturen åt vi sockerkaka, chokladbollar, rabarberspaj och glass. Och som tidfördriv medan vi proppade i oss kalorier, såg vi filmen Hotel Rwanda. Jag känner ju naturligtvis till folkmordet i Rwanda, men det är så otroligt hemskt och brutalt att varje gång jag hör eller ser något om det blir jag lika chockerad. Ett okontrollerbart folk som mördar helt utan samvetskval är min största mardröm! Men även om filmen var otäck var den bra!


Söndag

Efter gudstjänsten och kyrkkaffet har jag... ÖVAT! Wow, vilken överraskning va? Jag har också flitigt wikipediat och googlat olika ämnen med koppling till folkmordet i Rwanda, som jag inte lyckas släppa.

På kvällen har jag hunnit med den traditionsenliga söndagsmatlagningen, där jag ser till att jag har lunch och kvällsmat för kommande vecka. 

Puha, nu vet ni mer än ni egentligen vill veta! Och det är dags för mig att sova!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards