teha

Direktlänk till inlägg 21 mars 2016

Jag blir innerstadsbo!

Av Thobias Nilsson - 21 mars 2016 22:47

Äntligen!! Efter snart 6 år i Stockholm har jag fått en lägenhet i Stockholms innerstad. Det är en försvarsbostad som jag får bo i sålänge jag jobbar i försvaret, så förmodligen blir det inte så länge. Men det spelar ingen roll, för jag ska bo på Gärdet i stadsdelsområdet Östermalm! Det är ju hur bra som helst! =) Jag kommer ha nära till allt inne i stan, samtidigt som jag har riktigt nära både till Lill-Jansskogen, Gärdet och Djurgården. Jag har precis fått tillbaka ett påskrivet kontrakt, så i sommar flyttar jag och Daniel K in i lägenheten! 

Lägenheten ligger på Sandelsgatan, vid Olaus Petri kyrka och precis vid Armfeltsgatan. Men jag väljer att säga att gatorna heter Sandellsgatan och Ahnfeltsgatan efter Lina Sandell (som skrivit mängder av sånger, bland annat Blott en dag och Tryggare kan ingen vara) och Oscar Ahnfelt (en sångare som skrev melodierna till många av Lina Sandells sånger) och när det ligger bredvid reformationshjälten Olaus Petris kyrka kan det ju inte bli mer fromt!


När vi ändå pratar om bra saker kan jag berätta att vi spelade en konsert med AMK igår i Berwaldhallen. I första halvan av konserten spelade inte jag, så då passade jag på att lyssna och ta några bilder. Jag gillade verkligen styckena de spelade, och dessutom lät det fantastiskt bra om orkestern. Men det var några pensionärer som satt bredvid mig som tyckte att det var aningen för modernt och frågade mig lite oroligt om det skulle vara likadant efter paus. Jag lugnade dem med att det efter paus skulle vara mer romantisk musik. För efter paus spelade vi nämligen det här:

Det var fantastiskt kul att spela! Jag spelade förstatrombon vilket var både läskigt och roligt. Det innebar att jag hade några små solon, som väl egentligen var både små och obetydliga, men som trombonist är man ju inte van vid stora solon, så för mig var det tillräckligt =) På konserter vill man ha en precis lagom nivå av nervositet. Är man inte nervös är det svårt att tagga till tillräckligt för att leverera och är man för nervös kan man börja göra massa konstiga saker som man aldrig gör i vanliga fall. Och gränsen är hårfin! På den här konserten pendlade jag konstant mellan att vara lagom nervös och för nervös. På några ställen var jag för nervös och gjorde väldigt märkliga och ologiska saker medan jag på andra ställen kände mig helt "hemma". Jaja, det är väl det som är charmen med att spela konserter? =)


Här ser ni förresten en lite närmare bild på trombonisterna som jag har den stora äran att få jobba med. Ordinarie bastrombonisten Jesper var sjuk, så dagen till ära spelade Sigge bastrombon tillsammans med Sebbe, Jimmy och mig. 


Men om inte allt gick helt som jag hoppats på konserten blev jag i alla fall glad när jag kom hem och märkte att Tompa och Siggan hade städag hela lägenheten, även mitt rum, från allt stök som var kvar från festen i onsdags. Det är precis så perfekta rumskompisar gör!

Och nyss fick de några poäng till, när vi spelade Monopol och de spelade tillräckligt dåligt för att jag skulle kunna vinna. Så ska en måndag avslutas! ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards