teha

Alla inlägg den 29 mars 2016

Av Thobias Nilsson - 29 mars 2016 22:01

I tisdags för en vecka sedan var vi en liten grupp trombonister som äntligen tog tag i våra liv och hade en filmvkäll där vi såg "brassbones". Brassbones är den ganska okända sanningen om hur vilda västern verkligen var. Det där med att folk sprang runt med vapen verkar ju inte ens troligt. Det är ju bara något hollywood hittat på för att lättare kunna göra vilda västern-filmer. Sanningen är att de alla sprang runt och duellerade med tromboner och trumpeter! Hur denna sanning så länge kunnat undantryckas vet jag inte, men för ca 10 år sedan gjorde ett gäng brassmusiker med Christian Lindberg i spetsen en film med den sanna historien. Filmen där Lindberg var den stora stjärnan (som vanligt) kan också ses som en uppladdning för konserten som vi skulle se på onsdagen.  


Då spelade nämligen det här härliga gänget, Stockholms Kammarbrass, ett stycke utav just Christian Lidberg tillsammans med Filharmonin. Och vem tror ni dirigerade? CHRISTIAN LINDBERG! Vem hade kunnat gissa det? Dessutom dirkade han Allan Petterssons 4e symfoni. Jag måste säga att jag var positivt överraskad både över Lindbergs stycke och Pettersson. Jag trodde i och för sig på förhand att jag skulle gilla det, men det var vissa passager som föll mig i smaken ännu mer än jag hade trott. Pettersson var en av de där kompositörerna som vågade använda både det traditionella och det moderna på ett så där härligt sätt! =)


Efter konserten cyklade jag ut till Siggan, dit Natanael också skulle komma. Natanael är verkligen inte för ofta i Stockholm så det gäller att passa på att träffa honom när man kan. På torsdagen gick jag, Natanael och Tompa Morteliusvägen, precis som jag gör med alla som inte varit så mycket i Stockholm. Det är alltid en hit! 


På fredagen tog jag ett tåg till Umeå för att hälsa på min kusin Angelica. Vi har snackat länge om att jag skulle komma och hälsa på, men vi har aldrig hittat något tillfälle som funkat, så när jag såg att jag var ledig fredag-söndag tyckte vi att det var ett perfekt tillfälle för att åka till Umeå. Det visade sig efter att jag bokat biljetterna att det var påskhelgen, så det var kanske inte jättekonstigt att jag var ledig på långfredagen. Egentligen var väl tanken att jag skulle fira påsk i Lönneberga, men nu blev det i Umeå istället och det fungerade precis lika bra! =)

När jag kom upp till Umeå hade Angelica, Marcus, Peter, jag och Vanessa en spelkväll. Precis som det ska vara! Alla dagar är bra dagar för att spela spel! 


På påskafton hann jag först hälsa på min mormor som bor i Umeå, och sedan åka vill Vännäs och hälsa på Angelicas familj som bor där. Och här fick vi en riktigt fin påskmiddag med alla möjliga godbitar!


Ja, ni ser ju själva hur bra det ser ut. Och gott var det!!


Vi fick till och med en riktigt smarrig efterrätt, med jordgubbar till! :D


Från vänster ser ni mina kusiner Angelica, Salome och Peter, min morbror Kalle, och min ingifta moster Birgitta. Det var länge sedan jag träffade dem så det var verkligen jättekul att få vara där! De är alltid så välkomnande och härliga att umgås med! =)


Efter att ha haft en till spelkväll på lördagkvällen, fick vi några timmars sömn innan det var dags för den stora påskdagsgudstjänsten på Fridhem. Påskdagen är ju höjdpunkten på kyrkoåret. Ni ser här delar av den stora barnkören. Eftersom jag hade med trombonen och ganska många vet att jag lite hjälpligt kan spela trombon fick jag den stora äran att spela trombon både till de unisona sångerna och körsångerna. Det är alltid kul att få spela, och kan man göra det utan att behöva öva är det ju ännu bättre, haha =D


Lunch med grabbarna grus


och med oss...


På måndagen, tillbaka i Stockholm, träffade jag Steffi. Hon har precis varit i USA och varit på en filmfestival där hon vann tredjepris för hennes musik till en film!! Hon har också fått träffa och prata med lite olika duktiga filmkompositörer som lyckats i Hollywood. Ni kan gärna kolla in hennes hemsida här http://www.aoidemusics.com/


Hur som helst bjöd hon mig på middag som en försenad födelsedagspresent. Det blev alltså 7e gången jag firade min födelsedag :D Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte gillade det. Efter att vi ätit gick vi runt i Stockholm i det underbara vädret och åt glass. Jag tror faktiskt att det är så här man utnyttjar sitt påsklov bäst, och nu är jag redo för lite marschrep i morgon!

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards