teha

Direktlänk till inlägg 3 mars 2016

Danmarksvisit

Av Thobias Nilsson - 3 mars 2016 22:45

I Fredags åkte jag på en liten tur till Danmark för att besöka släkt och vänner i vårt kära grannland. Jag började med att besöka Anton (till vänster på bild) och Anne-Marie (till höger på bild) som båda bor i Köpenhamn. 


På lördagen flyttade Anne-Marie till en läcker lägenhet på den här gatan i Frederiksberg. Dum som jag var hade jag erbjudit mig att hjälpa med flytten. Lägenheten hon skulle bo i låg på fjärde våningen (d.v.s. femte om man räknar bottenvåningen), det fanns ingen hiss och en ganska smal trappuppgång. Vi slet och konkade, och jag kan erkänna att jag i ett svagt ögonblick såg mig om efter möjlighet att rymma, eller "råka" ut för en olycka, men jag behärskade mig och på ganska kort tid hade vi lyckats få upp allt i lägenheten. 


Frederiksberg är en miniliten kommun som ligger mitt inne i Köpenhamn. Det är en fin och välbärgad kommun, och här ligger också Frederiksbergs have. 


Från Frederiksbergs have kan man se in till Elefanterna i Zoologisk have. Just den här dagen låg nog Elefanterna innomhus och såg på TV eller något. Men man kunde ändå känna den elefantiska atmosfären i luften. 


Köpenhamn ligger ju långt söderut, och jag tror att våren kommit aningen längre i Köpenhamn än i Stockholm. I Köpenhamn hade blommorna gjort sig startklara för våren. 


Frederiksbergs slott tror jag? Eller åtminstone ligger det där, men det kanske heter något annat. 


Ganska lyxigt för Anne-Marie att bo så nära en härlig park där man kan springa eller vad man nu gör i en park =)


Anton skulle iväg och fira sin storasysters födelsedag, men jag och Anne-Marie fortsatte vidare in till Ströget där vi gick till Legobutiken och köpte technic-lego. Det var faktiskt inte till mig, men jag måste erkänna att jag var otroligt sugen på att köpa till mig själv också! =)


Här ser ni utsikten från tornet på Christiansborg, där danska parlamentet håller till. Tyvärr var det ju väldigt molnigt och grått just den här dagen, men utsikten var ändå härlig!


Jag var bara tvungen att ta en bild på den här husväggen, för det här är en av punkterna som skiljer sig mellan Stockholm och Köpenhamn. I Stockholm har vi inte, vad jag vet, några fönsterlösa husgavlar med någon form av gatukonst på. Det finns i många andra städer som Köpenhamn, Berlin och Paris. Jag kan tycka det är häftigt, men generellt är jag väl inte jätteförtjust i det, för det blir lite kladdigt och malplacerat bland husen. 


Efter att ha haft några riktigt trevliga och sköna dagar i Köpenhamn, åkte jag till Hillerød där jag först besökte Dan och Karoline. De bor i ett jättemysigt hus med stråtak, helt ute på landet. Tyvärr tog jag inga bilder av huset, men det är ett stall som blivit omgjort till ett ljust och fräscht hus. 


Eftersom de visste att jag skulle fylla år två dagar senare, blev jag riktigt firad av dem. Först fick jag tacos och sen hade de gjort en kagemand. I Danmark är det en tradition att man gör kagemand till födelsedagarna. Det är en deg som är formad som en gubbe, med glasyr och godis på det och så hugger man in och styckar födelsedagsbarnet! =)


Sedan var det dags att besöka min äldsta storasyster Therese och hennes familj i Nødebo utanför Hillerød. Det var alltså hos dem jag var när jag i tisdags fyllde 25 år. (Helt sjukt att jag är halvvägs till 50!) Först tänkte jag inte så mycket på att jag skulle fylla år. Alexander och Nicholai poängterade flera gånger kvällen innan, att jag skulle sova länge men jag tänkte först bara att Therese hade sagt att jag sov länge, så att de inte skulle förvänta sig att jag kom upp och lekte med dem kl. 06 på morgonen. Men efter ett tag förstod jag att det nog var något annat de syftade på. 


Och mycket riktigt! På födelsedagsmorgonen kom de in på rummet och sjöng "Vi gratulerar" och gav mig paket! Och sedan fick jag en frukost med färskpressad juice, nybakta boller och pannkakor. Inte illa! :D Och på kvällen fick jag Flygande Jacob som födelsedagsmiddag. Så jag blev ordentligt firad! 


De har installerat en kamin i huset som de använder flitigt. Eftersom jag är uppvuxen i ett relativt gammalt hus med 4 kakelugnar och en vedspis anser jag att alla hus med någon självaktning har en öppenspis/kakelugn/kamin. 


Här ser ni Nicholai, assisterad av Alexander, bygga legot som jag köpte i Köpenhamn.


Mitt yngsta syskonbarn och mitt fadderbarn, Simona, är nästan konstant glad. Så fort hon får ögonkontakt med någon skrattar hon! Härligt! Man kan lika gärna börja vara glad i tid, för man hinner ändå vara ledsen!


De sista jag besökte, en kort sväng, innan jag åkte tillbaka till Stockholm, var min kusin Louise och hennes man August som också bor i Frederiksberg. 


De har köpt en riktigt fin lägenhet, med två balkonger, nyrenoverat kök och badrum och generellt bara riktigt fint! Jättekul att hinna träffa dem lite kort och att få se deras lägenhet!


I Kastrup stod det fullt av vakter som ville se ID-kort innan de släppte in en på perrongen med tågen till Sverige. I Hyllie, på den svenska sidan, kom polisen och gick igenom tåget och kollade så att alla hade giltiga ID-handlingar. Det blir krångligare och resa, men de gör det å andra sidan inte heller bara för skoj skul. 


Idag är jag alltså tillbaka i Stockholm och har fått ha det stora nöjet att spela stort brass på jobbet. Vi ska spela en konsert i Hässelby på lördag. Efter jobbet träffades jag och några kompisar från tidigare franskaklassen på universitetet, på ett franskt café "café facile" och åt lite fransk mat och snackade allmän skit. 


Så min vecka har hittills varit riktigt bra. Men allt måste ta slut någon gång. Och för mig tog glädjen slut för 1½h sedan när jag märkte att de börjat kapa strömmen till tvättmaskinen 22:00, vilket innebär att jag har en halvtvättad tvätt som är plaskvåt. Jag försöker torka den i torkskåp nu, men det kommer ta en evighet... GRRR! Det finns få saker som gör mig så sur som när man inte kan leva livet på natten. Jag är för dygnsöppna mataffärer, dygnsöppna restauranger, dygnsöppna tvättstugor o.s.v. 

Om du tycker som jag - rösta fram mig som statsminister i valet 2018! Jag kan utlova kaos och nattöppna butiker!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards