teha

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Aten

Av Thobias Nilsson - 24 oktober 2015 23:04

I söndags, för en vecka sedan, åkte jag och Marcus till Aten. Jag har haft väldigt fullt upp ett ganska långt tag, och har inte, vad jag kan komma på, haft en övningsledig dag de senaste fyra månaderna, så jag behövde verkligen slappna av och komma iväg. 




Det här är alltså Greklands parlament och det är ju här man ska skrika och demonstrera. Just den här dagen var det bara jag som deltog, och jag vet inte vad jag demonstrerade mot. Men det var en viktig kamp, så mycket vet jag!


I Aten har vakterna kjol och lustiga skor och de dansar på vaktpassen! 


När vi strosade längs Atens gator såg vi en restaurang där man kunde sitta på en balkong. Där ville vi naturligvis sitta... 


... så vi såg till att servitrisen körde iväg tjejerna som satt där, så att vi kunde få sitta där istället. Eller egentligen var det väl servitrisen som sa at hon kunde köra iväg dem eftersom de bara skulle dricka kaffe. 


Så vi fick den eftertraktade platsen, och beställde in god grekisk mat. 


Och efter en liten gåtur genom staden var det dags för att stanna vid ett café. Jag har lärt mig att det är otroligt viktigt att stanna ofta för att äta eller dricka något, och jag vill ju inte gå ifrån det jag lärt mig, så vi såg till att med mycket jämna mellanrum stanna vid en restaurang eller ett café. 


Aten var ju Greklands centrum redan under antiken, och det finns många lämningar från den tiden. Här är en teater.


Det mest kända området i Aten är Akropolis som ligger mitt inne i Aten, på ett 150 meter högt berg. Det var den antika staden i Aten där Atenarna kom och röstade om politiken varje vecka. Bergsplatån omgärdas av en mur. 


Och är det en mur måste man stå på den och ta en bild har Marcus lärt mig. Marcus är expert på området. Han har stått på murar i ett flertal städer runt om i världen, så han vet vad han talar om!


Parthenon, ruinerna av ett tempel till Pallas Athena, ligger på/i Akropolis, och syns från stora delar av Aten. 


Snygga pelare va? De kunde sina saker, de gamla grekerna. 


Brödrakärlek


Jag är ju lite rebellisk av mig, så när det stod att jag inte fick röra pelarna kände jag ett tvång att röra dem. En vakt var rysligt snabb med att säga till. Men det är ju bra att de ser till att ingen river de gamla ruinerna!


Det här berget är Areopagen. Det var på Areopagen som Paulus höll sitt berömda tal till atenarna. 


Efter allt slit upp och ned för berg i värmen (det var 25 - 30 grader och sol) behövde vi sitta och ta det lugnt. Vi hittade ett café med backgammonspel som underhöll oss ett tag. 


Jag försöker att ha så få beroenden som möjligt. Men ett beroende som vuxit sig starkt är beroendet av utsikt. Jag älskar att gå upp på det ena berget efter det andra, för att få en fantastisk utsikt. Så när vi hade vilat upp oss ett tag gick vi till nästa berg, som är Atens högsta. 


Även där fanns det en mur som man kunde stå på!


På toppen finns en kyrka


Det finns också en restaurang med vidunderlig utsikt. Det passade oss väldigt fint!


Det blev en riktigt god trerätters. Och till ett betydligt lägre pris än vad en motsvarande middag hade kostat i Sverige. 


En sådan utsikt kan man njuta av länge! På bilden precis över här ser ni Akropolis. 



Fler mysiga caféer i Atens gamla idylliska kvarter. 



Det fanns en del gamla charmiga hus och en stor mängd katter som gick överallt!


Men det var också mycket graffiti och många hus var lite förfallna. Andra områden var bara smutsiga. Det låg berg av sopor på många ställen mitt inne i staden. Jag vet ju att det i princip bara är i Norden som man hittar städer där huskvalitén och renheten är som i Stockholm, men jag blir ändå alltid lika chockad när jag ser smutsen i många andra i-länder.



Men visst hade Aten flera rena områden med fin standard på husen. Här ser ni stadshuset rakt fram. 


Folk kör som galningar i Aten! De körde så fort att när jag försökte fota dem blev det bara röda sträck!


Som sagt, de har inte riktigt samma krav i Grekland som i Sverige. Jag skulle väl knappast kalla den här plåtburken med tak för restaurang, bistro och café. Men för all del!



Kolla den sköna liraren i träningskläder och nattmössa. Han såg lite vilsen ut och verkade komma direkt från sängen till tunnelbanan. Härlig kille! =)


Jag har ju en sorts hatkärlek till att flyga. Jag tycker det är ganska otäckt att flyga och känner mig aldrig trygg. Men samtidigt älskar jag alla fina vyer man får från flygplanet. Det var så fin natur när vi skulle landa att jag helt enkelt inte hann med att vara rädd. Och jag kom ju helskinnad ner på marken också, så det hade ju varit onödigt att vara rädd! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards