teha

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2015

Svensk-brittiskt bröllop i Skåne

Av Thobias Nilsson - 1 oktober 2015 00:07

I lördags skulle jag på mitt livs första svensk-brittiska bröllop. Jag har varit på ett ganska stort antal bröllop i mitt liv, men aldrig med någon britt inblandad. Men nu var det dags. Och för att hinna till bröllopet, som var i Skåne, fick jag gå hemifrån 05:25 för att hinna med tåget. Perfekt uppladdning för ett bröllop!


Vid det här bröllopet spelade jag endast på ingångsmusiken. Jämfört med förra bröllopet var det ju knappt en uppvärmning ens. Men hur som helst, så stod jag alltså på läktaren i början och kunde ta den här fina bilden på Lovisa och Noah. Johanna och Sam (hon i mitten i vita klänningen och han som står bredvid och raggar på henne) kom också med på bilden och var strålande vackra de med!


För er som inte har koll, kan jag berätta att Johanna bodde i min lägenhet i flemingsberg i 2,5 år när hon flyttade upp till Stockholm. Och när vi upptäckte att vi hade Filippa Bark som gemensamt intresse blev vi ganska snabbt plastsyskon! (det är så det går till)



Om jag, brudparet och församlingen förstått det rätt sa de ja och blev gifta precis som planen var. Men eftersom ceremonin växlade mellan att vara på svenska och engelska kan man ju inte vara 100% säker på att allt gick rätt till. Men vi förutsatte att allt gick rätt till, för annars hade vi ju inte heller fått fira bröllopsfesten. 





Johannas syskon Andreas och Lovisa sjöng så vackert för brudparet. 


Festen hölls i Halland på ett gamalt säteri, i en sädeshall eller svinstia. Någon sa det ena och någon annan sa det andra. Men det var varken säd eller svin kvar i byggnaden så det är svårt att med säkerhet säga. Fast det var ganska smala trappor i byggnaden som jag personligen har svårt att se att grisarna klättrade upp för så jag tror på sädeshall. 


Det låg mycket naturskönt till! 


Brudparet gillar spänning, och fick därför spänning på vägen mellan kyrkan och festlokalen. Bilen åkte nämligen i diket, och vägrade starta igen. Det slutade med att självaste brudgummen fick gå ut och putta på bilen samtidigt som chauffören försökte starta den. Efter många om och men lyckades de få bilen att fungera och kom strålande glada till festen. 


Även Karolina var på bröllopet med hennes kille, Sebastian. Jag är inte helt säker på om hon var inbjuden eller om hon bara kom ändå. Men trevligt var det i alla fall. 


Alla gäster, inklusive brudparet, skulle ta en bild med ramen. 

 

Jag älskar traditionen med att man ska kasta något på brudparet. Jag brukar ju rösta för den gamla traditionen med att kasta gamla skor, men jag blir nerröstad varje gång. Istället brukar man kasta ris eller rosenblad. Tydligen uppskattar inte bruden att man kasta ägg eller tomater. Hur skulle man kunna veta det på sitt första bröllop lixom?? Det stod inte någon stans vad jag kunde se! Men till det här bröllopet har jag hunnit bli rutinerad så jag kastade endast rosenblad!


Som sagt, festen var i en gammal charmig bondbyggnad. 


Brudgummen, bruden och brudgummens son, Noah, blev utmanade i vem som var starkast. På bilden har bruden precis gett upp. Och den slutliga vinnaren blev Noah!


Vid bröllop serveras ju alltid både mat och godsaker. När man ätit sig riktigt mätt på förrätt, huvudrätt och efterrätt kommer tårtan, bakelserna och kakorna in. Namnam.... Och när man ätit dem kommer godis och frukt in. Det går inte att blanda ihop med ett möte hos viktväktarna precis!


Johanna fick även äran att sjunga solo, kompad av sin syskon (puha, nu ska vi se om jag kan alla namnen): Håkan, Daniel, Mattias, Gabriel, Andreas, Eva, Gunilla, Ulrika och Lovisa. En rejäl syskonskara




Efter två någon gång, var det dags att runda av dagen. Även om festen var jättetrevlig och bra på alla sätt och vis, var jag helt däckad efter min tidiga morgon, och behövde åka och sova. Vi hade den stora lyxen att få bo hemma hos familjen Mikaelsson utanför Vallberga, bara dryga milen från festen. Jag sov gott!

Och nu hoppas jag sova gott igen så därför säger jag nu Godnatt och tack för mig!

 
 
Ingen bild

Johanna bruden

1 oktober 2015 07:21

Haha! Vad roligt! Du är så skön. :-D

Thobias Nilsson

1 oktober 2015 10:52

Detsamma Johanna! :) tack för att jag blev inbjuden! Var förresten alla syskonens namn rätt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards