teha

Direktlänk till inlägg 5 september 2013

Danmarksresan

Av Thobias Nilsson - 5 september 2013 23:35


Jag kan redan nu varna er för att det kommer många bilder nu. Nu kommer nämligen alla bilder från min tur i Danmark förra veckan. Jag kom ned till Köpenhamn på torsdagen, och hälsade på Anton som jag delade rum med på LMH. Han var bjuden till några efterskolekompisar så jag hängde med där. De var faktiskt riktigt duktiga på att förstå svenska, så jag klarade hela kvällen på svenska! Jippii! 


På fredagen åkte jag till Silkeborg i Jylland, där jag hälsade på Malene. Silkeborg är en fin stad och ligger i ett område med vacker natur. Till exempel ligger det kända himmelsbjerget i närheten. Det är om det berget som det sägs: "Man har en underbar utsikt från toppen. Speciellt om man ställer sig på en stol." 




Kullen är 147 meter högt. Alltså 43 meter lägre än Turning Torso i Malmö. Man trodde ända till 1840-talet att det var Danmarks högsta berg, men det var innan man upptäckte att det fanns berg med hissnande höjder på 170 meter. Nåja, hur som helst så är det faktiskt en väldigt fin utsikt därifrån!




Vädret var otroligt bra. Det var det förövrigt nästan varje dag när jag var i Danmark. Och nu när jag åkt till Stockholm är det underbart väder här. Ni kan själva dra slutsatsen om vad jag har för effekt på vädret. 

 

På lördagen åkte jag vidare till Århus, där jag träffade Louise R. Hon har, precis som alla jag hälsade på, gått tillsammans med mig på LMH. Vi gick en fin tur i en av Århus parker och lyckades till och med få lite färg i solen =)

 

Vi fick en liten glimt av den gamla staden i Århus, där man annars ska betala för att komma in. 

 

På kvällen var vi tvungen att få slappna av efter vårt otroligt hårda slit med att gå promenad, sola och snacka, så vi gjorde oss en ordenlig middag!

 

På söndagen träffade jag Pia, också i Århus. För er som inte vet är Pia min danska tvilling. Ni kan säkert se den slående likheten mellan oss. Tyvärr hade vi så trevligt att jag glömde fota, så det här är en bild som jag fått skickad på efterhand. Killen som håller om henne är hennes pojkvän, Christian, så ni behöver inte få panik. Honom hann jag också träffa en stund på kvällen. Han var också riktigt trevlig och de passade så bra tillsammans att jag i egenskap av tvilling godkände honom. 

 

På måndagen träffade jag Anton och Anne-Marie i Köpenhamn. Vi åkte kanalrundfart, gick på staden och satt med i publiken till "Vem vill bli miljonär". "Vem vill bli miljonär" skulle börja 15:30 och vara klart 18:00, men vi började först 17:00 och kom därifrån 20:15. Underkändt! Alla bilder från den här dagen ligger på mobilen och den har valt att dö, så jag har tyvärr inte kvar dem.

 

Paret ni ser på bilden ovanför och under, är Dan och Karoline. Dan spelar trumpet, så vi spelade en del tillsammans på LMH, och hängde mycket på fritiden. Karoline hängde också mycket med oss, och efter ett tag visade det ju sig varför. Nu är Dan och Karoline gifta och har lägenhet i Köpenhamn. 


Det var verkligen kul att se dem igen! Dan och jag är inte så otroligt bra på att hålla kontakt på internet, så därför är det desto viktigare att ses i verkligheten när vi har möjlighet. De verkade ha ett gemensamt projekt som gick ut på att göra mig riktigt fet. Jag fick så mycket god mat, gott fika och annat gott, så jag faktiskt rullade där ifrån. Men alltså när någon nu bjuder och det är så gott kan man ju inte tacka nej? 




Jag sov hos Dan och Karoline mellan tisdagen och onsdagen, och på onsdag kväll träffade jag Rebekka. Vi åt en glass vid Nyhavn (har en fin bild på mobilen) och efter det gjorde vi i ordning picknick och gick ner till havet. 

 





Det var riktigt fint kvällsljus. Tyvärr lyckades jag inte helt fånga det på kort, vilket irriterar mig. Men ni kan säkert ana att det var fint =)

 

Vi åt bröd med tonfiskröra och grönsaker, och till efterätt fick vi koldskål. Om ni inte ätit koldskål ska ni pröva det. Det smakar lite som någon sorts halvsur youghurt och man äter det med små kakbitar. Det är riktigt gott och passar särskillt bra på sommaren =)

 



På torsdagen ordnade vi ett 24h brädspelsmarathon. Jag ber om ursäkt för att jag spammade fejjan med statusuppdateringar, men det här var väldigt viktigt för oss ;) Egentligen började det med att jag hade skrivit upp det på min 67-saker-att-göra-innan-jag-dör-lista, och vi insåg att det var på tiden att ta tag i den listan om jag ska hinna den. Särskilt med tanke på att jag hoppas att jag inte blir mer än 50 år. Jag lyckades! Ja, alltså spela spel i 24h. Faktiskt var jag inte ens så extremt trött på att spela spel. Jag kan verkligen spela hur mycket spel som helst!


På lördagen hade Therese och Michael gemensam 30-årsfest. Det kommer ett separat inlägg om det senare. 

På söndagen var jag med på ett möte på LMH i samband med deras elevstævne. När man ändå är där kan man ju lika gärna spela också, men eftersom jag hade glömt trombonen i Therese och Michaels lägenhet fick jag låna Ulriks trombon. Ulrik är musiklärare på LMH, är professionell trombonist, utbildad i Göteborg, och var min trombonlärare på LMH. Han spelar på en Bach 42 och jag på en Conn 88, så det blev lite märkligt, men det fungerade fint ändå.

 

Totalt träffade jag 17 LMH-vänner på 10 dygn. Inte så dåligt va? =) Det var en otroligt lyckad resa, och jag hoppas jag kan åka dit igen om inte allt för länge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards