teha

Direktlänk till inlägg 5 maj 2018

Paris 3e arrondissement - Arrondissement du Temple

Av Thobias Nilsson - 5 maj 2018 22:17

Så har vi kommit till Paris tredje arrondissement. Det är ett litet arrondissement centralt i Paris. Här bor 36 120 invånare, vilket innebär att det är en befolkningstäthet på hela 30 872inv/km2 (vilket är väldigt högt!)


Det var i det här arrondissementet som jag bodde när jag var på utbyte i Paris. Då bodde jag nära den här tunnelbanestationen, Arts et Métiers, som har en station inspirerad av en ubåt. 


Den stationen låg på den här relativt stora gatan. Ni ser tornen på Notre-Dame lite svagt i andra änden av gatan. 


Från den större gatan svängde jag in på en liten gata - "Rue des Gravilliers"...


... och på nummer 29 bodde jag i den här trappuppgången. Jag kan sakna supermycket att bo i det området, för det var så trevligt! Men å andra sidan trivdes jag aldrig helt med att bo inneboende. 


Om jag skrev att andra arrondissementet hade många stora fina hus längs några stora vägar, är det lite tvärt om med tredje arrondissementet. Det tillhör området le Marais som kännetecknas av smala gator och ganska små, gamla hus. Många hus är från 1700-talet, och området påverkades inte så mycket av omplaneringen av Paris som gjordes på 1800-talet, och därför har det fortfarande små, mysiga och röriga gator.


Området har både en prägel som ett judiskt område och har en liten chinatown. Från att ha varit de rikas område på 1600-talet är det idag snarare ett folkligt, konstnärligt område för övre medelklassen. 


Med små gator följer små butiker. Det är inte svårt att hitta små fruktaffärer eller ostaffärer. Det är det i och för sig inte i de flesta delarna av Paris, men kanske särskilt i tredje. 


Men vissa affärer är trötta på att sälja ost, vin, blommer eller kött och säljer därför istället träblåsinstrument av lite olika slag. 


Om jag har räknat rätt är det 44 ryska dockor. Jag måste erkänna att jag är ganska sugen på att köpa dem. Det är något så tillfredställande med plocka upp och ned ryska dockor.


Jag hittade en liten marknad/saluhall... 


... där de sålde både blommor och tavlor...


... , frukt...


...och olika sorters mat. 


På tal om mat så finns det naturligtvis både restauranger och caféer i tredje arrondissementet. Och tur är väl det, för man måste ju äta något!


Där tredje arrondissementet möter elfte och tionde arrondissementen ligger "Place de la République", som är ett stort torg. Mitt på torget står en staty av Marianne, som är en sorts personifiering av franska republiken. Ni kan ofta se ett kvinnoansikte på franska flaggor och liknande. Det är Marianne, som alltså inte är en historisk person utan bara en symbol. 


Place de la République är kanske populäraste platsen för manifestationer och demonstrationer. Det är till exempel här som folk har samlats efter terrordåden.


Arrondissementet har ju också sitt eget lilla "stadshus", mairie. En ganska fin byggnad. 


I anslutning till la mairie, ligger en liten men trevlig park. 


Men det finns naturligtvis många andra små trevliga parker. Som den här. 


Eller den här. 


Många små trädgårdar ligger i innergårdar där man inte alltid kommer åt, eller åtminstone inte alltid upptäcker. 


Alldeles bredvid innergården på förra bilden ligger svenska institutet i Paris...


...med sin egen lilla innergård och ett café. 


En av de stora byggnaderna i arrondissementet är "le Conservatoire National des Arts et Métiers", som är en fin högskola som utbildar ingenjörer.  


Här ligger också nationalarkiven. Det finns naturligtvis flera muséer i området, bland annat Picassomuseet och området har en hel del gallerier. 


Det är verkligen ett trevligt och livfullt område i Paris. Jag hoppas att jag någon gång kan få flytta tillbaka till det området. Men än så länge får jag nöja mig med att traska runt i det med jämna mellanrum. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards