teha

Alla inlägg den 9 september 2013

Av Thobias Nilsson - 9 september 2013 23:43

Jag har nu inte ätit kött på drygt en vecka. Det kanske inte låter så länge, men jag är ganska stolt, för jag brukar ofta vilja ha något kött med i maten. Jag har inte tänkt bli vegetarian, men ska försöka äta kött kanske max en eller två gånger i veckan. Jag tycker inte heller det är fel av andra att äta kött, men här finns några anledningar för att bli vegetarian som är värda att överväga:

  1. Ca 800 000 000 människor i världen får inte tillräckligt med mat varje dag och många miljoner dör av svält varje år. Om hela jordens befolkning hade varit vegetarianer hade maten räckt till ca 12 miljarder människor, d.v.s nästan dubbelt så många som det faktiskt finns. I USA används över 70% av all spannmålsproduktion till djurfoder, och över 80% av alla baljväxter. En portion kött motsvarar 10 portioner av grönsaker/spannmål
  2. Köttproduktion är extremt skadligt för miljön. Att framställa ett kilo kött motsvarar att köra 25 mil i bil och ha på en 100W-lampa konstant i 20 dygn. 
  3. I Sverige äter vi i genomsnitt fem gånger så mycket kött som vi behöver och borde. Vi mår bättre av att dra ned på köttet, och har man en balanserad kost är det sunt att helt avstå från kött.
  4. Om det är oetiskt att döda djur för att äta eller inte kan diskuteras. Men att köttindustrin är oetisk är svårt att bortse ifrån. Djuren behandlar katastrofalt dåligt både under uppfödning men kanske framför allt i samband med slakt. Speciellt illa är det för kycklingar. Kolla t.ex den här videon: http://www.realfarmacy.com/eye-opening-six-minutes/
    Det här kan man till viss del komma ifrån genom att köpa ekologiskt. Men inte heller det er perfekt
  5. Kött är dyrt! Det har blivit betydligt billigare de senaste decennierna (om man räknar med inflationen) och det är på bekostnad av djurens välmående, men fortfarande är kött otroligt dyrt. 
  6. Egentligen är det ganska äckligt att äta djurs muskler. Jag har alltid varit äcklad av inälvsmat som lever och hjärta. Blod har jag också haft svårt för och när det kommer broskbitar i skinka eller köttfärs har jag väldigt svårt att äta. Tillslut var jag tvungen att fråga mig själv om det var så mycket bättre att äta muskler? Och svaret var nej...


Anledningar till att äta kött

  1. Det är gott och vi har alltid gjort det!

Som sagt, jag blandar mig inte i hur ni lever, men jag själv blir mer och mer säker på att jag inte kan fortsätta äta kött som jag gjort tidigare. 

Nu dags för lite foton jag tog idag i lunchpausen. Tyvärr hann jag inte fota så mycket som jag hoppats, men här kommer ändå en del bilder från strandvägen och Djurgården.

                      

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards