teha

Alla inlägg den 13 september 2013

Av Thobias Nilsson - 13 september 2013 08:44

Igår var jag på första konserten i konserthuset för den här terminen. Och det betyder att vardagen är igång! Låter det lyxigt med att konserter är vardag? Ja, men så är det att studera musik ;) Som student på musikhögskolan får jag gratis biljetter till alla professionella symfoniorkestrar i sta'n. Igår blev det Sibelius, symfoni 1. Riktigt bra!


I övrigt har franskakursen dragit igång på riktigt också. Vi har oftast två lektioner i veckan. En är en lektion där vi ska bara ska redovisa eller diskutera i grupp, för att lära oss prata franska. Den andra är en föreläsning. Kommer ni ihåg mitt blogginlägg och franska kontra engelska? 

http://teha.bloggplatsen.se/2013/07/02/9989295-franskans-uttal-ologiskt/
I tisdags sa föreläsaren att "franskans uttal skiljer sig ganska mycket från det svenska, men att när man lärt sig reglerna är det väldigt lätt att veta hur ett ord uttalas. Tillskillnad från engelskan. Där är uttalet helt ologiskt. Bland språkvetare brukar man säga att engelskan är det språket där uttalet är längst ifrån det skrivna språket, för det finns inte riktigt något tydligt samband mellan skriven och talad engelska"
Jag kände att han underströk min poäng där. Så nu gillar jag honom! ;)


I övrigt hinner jag också se en del vänner. Igår lunchade jag med Daniel, idag ska jag se Steffi och imorgon ska jag, tompa och Daniel dra till grönan. Men bara lugna, jag övar som jag ska! Det är städningen som blir lidande istället... 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards