teha

Alla inlägg den 29 januari 2017

Av Thobias Nilsson - 29 januari 2017 19:57

För två veckor sedan började jag en ridkurs på K1, för att kunna vara med i vikariepoolen för Livgardets dragonmusikkår. Som ni säkert vet älskar jag djur, så det här borde ju passa mig perfekt. Och dessutom är ju hästar otroligt snälla och gulliga... ELLER INTE! Hästarna vi jobbar med väger mellan 600 och 700 kg. Bara muskler! Och en del av hästarna har som nöje att sparkas och bitas. Hästar är också flyktdjur, vilket innebär att för minsta lilla konstiga grej kan de få fnatt och försöka fly, vilket inte alltid känns jättebra när man bara väger en tiondel av hästen och ska försöka kontrollera den. 


Ibland när man ska gå in i hästarnas boxar känns det lite som att gå in i ett trångt utrymme med en 700 kg tung piraya med känguruben. Eller åtminstone kändes det så i början. Nu har jag accepterat ödet!


Men trots att vi haft några stökiga hästar och blivit lite skraja vid något tillfälle har det gått bra. Och att rida är ju faktiskt väldigt roligt! Men också väldigt svårt! Och det är ju inte som att hästen tänker "aha, nu är det en nybörjare som sitter på ryggen, så jag passar på att vara extra snäll och lydig". Snarare tänker den "Vad är det där för idiot som försöker bråka med mig. Jag skiter i vad han vill att jag ska göra och ser om jag kan få honom att ge upp!". Men för varje dag som går lär vi oss mer och mer.


Hästar är ju otroligt härliga, men också stora, starka och farliga. När folk snackar om "hästtjejer" som att det skulle vara något töntigt där man står och klappar på en jättesnäll häst, har man inte koll på vad man snackar om. Att rida och ha kontroll över en häst är betydligt farligare och coolare än att springa efter en boll på en gräsplätt! :D


Här ser ni vår andra ridlektion, och hur jag försöker hoppa över hindret uppe till höger.... eller näe, inte riktigt. Men jag satt på läktaren och kollade på när de som kan rida hoppade över hinder. 


Som tur är har jag och Johan fått arbeta i lag. Vi är de enda musikerna i ridkursen, så ridläraren brukar låta oss få sammarbeta. Och vi kompletterar varandra väldigt bra! Jag gillar att vika täcket och sätta på grimman, och Johan är bra på att kratsa hovarna och borsta svansen. Dessutom tar Johan över när hästen blir för bråkig :D


Det är inte helt lätt att ta en selfie med en häst, för de har sjukt stora huvuden! Men den här hästen (Nero), och jag har blivit ganska bra polare. Han försökte i och för sig tugga lite på mig en gång, men jag förklarade för honom att jag inte tyckte om att bli tuggad på, för jag behöver båda armarna för att spela trombon, och det verkade han acceptera. 


Men all den här risken för att bli uppäten och söndersparkad gör ingenting jämfört med alla tidiga morgnar jag får utstå. 07:30 ska jag vara ombytt och uppställd i stallet varje morgon!! :O Jag har i och för sig lyckats ganska bra med att vända dygnet så att jag somnar tidigt, men usch alltså! Jag mår verkligen inte bra av att gå och lägga mig tidigt och gå upp tidigt. Jag bara längtar tills jag får vända på dygnet igen! Dessutom blir det lite jobbigt att hinna med allt, för just nu jobbar jag 100% och pluggar 125%... det går inte riktigt ihop, och jag blir lite sliten. Men det är bara fem veckor till, så det får gå!  

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards