teha

Alla inlägg den 23 januari 2017

Av Thobias Nilsson - 23 januari 2017 21:09

Jag är lite sen nu, men både innan jul och nu efter jul har jag tagit några bilder i Stockholm när staden är julpyntad.


Här ovanför ser ni Stureplan, på Östermalm.


Och sturegallerian. Pyntad och fin. Det här är väl de lite dyrare och snobbigare kvarteren. Jag brukar själv inte shoppa särskilt mycket här, men tycker att det är trevligt att gå och kolla i butikerna. 


Biblioteksgatan är en riktigt trevlig och lugn gågata. Ok, så här lugn brukar den inte vara, men jag tog bilderna strax innan midnatt en vardag, vilket kanske delvis förklarar varför det är så lite folk =)


I det här området ligger också de flesta märkesbutikerna. Och en riktigt fin märkesbutiken har naturligvis julskyltning med en trombonist och en julgran av trombonklockstycken. För det är ju allmänt känt att det är katter och tromboner som säljer! Lägg noga märke till hur lycklig trombonisten ser ut, medan saxofonen verkar hata sitt liv och undrar varför han inte fick spela trombon. Den situationen stöter man på så otroligt ofta!


Dramaten var kanske inte jättepyntad, men det är även i vanliga fall en av Stockholms finaste byggnader, så den slank med på kort ändå!


På Nybroplan stod sju älgar vackert uppradade till alla turisters förtjusning.


Även Berns, vid Berzelii park var julsmyckad och mysig. 


Norrmalmstorg. Dyraste gatan i monopol. Inte dyraste i Stockholm, men ett centralt och fint läge!


NK har ju alltid lite extra mycket julstämning, och då tänker jag framför allt på julskyltningen som både har musik och figurer som rör sig. Mina bilder är ganska stilla, men ni får föreställa er att det rör sig:


Även Kungsträdgården var lite pyntad


Och Kungsträdgården har ju sin lilla skridskobana. Eftersom det var midnatt var det bara en ensam åkare, men det såg ganska härligt ut! 


Drottninggatan är ju Sveriges (nordens?) största shoppinggata, vare sig det är jul eller inte. Här är inte julskyltningen lika påkostad och genomtänkt som hos de dyra butikerna. Men en viss julstämning kan man allt få. 


Åhléns har naturligtvis lite mer julpynt än butikerna runt omkring. De försöker förmodligen konkurrera lite med NK. 


Jag lyckades aldrig fånga älgfamiljen på plattan, på bild, och inte heller alla mysiga julgator i Gamla Stan eller på Södermalm. Men nu har ni ändå fått se några julbilder från Stockholm =)



Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards