teha

Direktlänk till inlägg 11 september 2017

Min bostad och området i Paris

Av Thobias Nilsson - 11 september 2017 17:50

Ja, jag har alltså flyttat till Paris för 1 ½ vecka sedan. Några av er kanske har läst inlägget jag skrev om hur det gick till att få min bostad. (http://teha.bloggplatsen.se/2017/08/17/11469666-jag-alskar-den-franska-byrakratin/) Efter jag skrev det inlägget var jag, och min borgesman, också tvungna att skriva under ett kontrakt till. Men tro det eller ej, när jag kom till Paris fick jag faktiskt tillgång till min lägenhet! :D



Ska jag vara helt ärlig så tycker jag lägenheten är lite sådär. För det första var den inte ren när jag flyttade in. För det andra så är möblerna riktigt fula och skraltiga. Och över lag är den bara inte så jättemysig. Jag har försökt gömma det fula bordet och försöka få det lite trevligare, och nu tycker jag ändå det är helt ok. Den är hur som helst ganska stor, och har två sängar, så det är lätt att få besök (hint, hint). Jag har också tänkt köpa till en extra luftmadrass om det behövs, så kan åtminstone två personer, utöver mig, sova här. 


Ett litet pentry har jag också. Tyvärr finns det ingen ugn, vilket är ett stort problem för mig, som älskar ugnsmat! Men jag har nog tänkt köpa till en liten miniugn. 


Ett rum med toalett. Av någon konstig anledning ett annat för dusch och handfat. Det är stopp i duschavloppet, men annars är väl allt normalt. Om jag inte duschar längre typ två minuter så hinner inte baljan bli överfull. Så just nu är det snabba duschar som gäller för mig!


En liten klädkammare har jag också. Det är väl hela lägenheten. Det kommer nog bli bra att bo här, även om den inte är i närheten så bra som det stället jag bodde på förra gången i Paris. Eller som min lägenhet i Stokholm för den delen. Men en stor fördel här är att jag har rätt att spela trombon i lägenheten mellan 8:00 och 20:30 varje dag. Helt fantastiskt att kunna få göra det! Det är ju bara musiker som bor i de här lägenheterna. Så runt omkring mig kan jag höra att det bor en cellist, en harpist och en pianist. Som en nitlott har jag någon granne som spelar klarinett och någon som spelar eufonium också. Men det får man väl acceptera. Det är nog ändå mina grannar som dragit största nitlotten   


Utsikten från lägenheten. Lägenheten ligger faktiskt i samma hus som konservatoriet. Så det vita ni ser på höger sida är en del av orgelsalen i konservatoriet om jag inte minns fel. 


I trappuppgången i huset sitter en lapp uppe om hur vi ska agera om det blir ett terrorattentat. Jag vet inte om det ska kännas bra att man är realistisk och inser att det kan hända igen, eller om jag ska tycka det är läskigt att man anser att det ska behövas sättas upp en sån lapp där jag bor!


Här ser ni den liten del av parken som ligger precis utanför där jag bor. Jag bor i huset med det vågiga taket. 


Framsidan och huvudentrén till konservatoriet. Eller Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris som det så fint heter. Det gäller att ha ett långt namn, för det är ju allmängiltigt att ju längre namn en högskola har, ju bättre är den. Men vanligtvis förkortas namnet till bara CNSMP. 


Precis i anslutning till musikhögskolan ligger en park som heter Parc de la Villette. Det är ett ganska stort område där det förutom park är en hel del kulturbyggnader. På den övre bilden ser ni CNSMP längst till vänster, sedan Théâtre Paris-Villette i den gamla byggnaden, höger om CNSMP. Längst till höger i bild är La Grande Halle som är en stor byggnad där det finns bland annat restaurang och konsertsal. Just nu verkar det vara någon jazzfestival där. 


Precis utanför la Grande Halle, har de ett dansgolv. Det är lite kul att se för det brukar vara så blandat med människor där. Några som dansar vals, några som dansar till gamla franska visor och några som dansar hiphop. För min egen del är jag nöjdast om jag får stå utanför golvet   


Här var ett gäng andra killar som höll på att göra någon uppvisning för några tjejer. Vet inte om de bara raggade eller om det var något speciellt. 


Precis vid Parc de la Villette möts tre kanaler. Canal Saint-Martin som går från Seine upp hit, Canal de l'Ourcq som fortsätter norrut och Canal Saint-Denis som fortsätter västerut. Egentligen skiter ni väl fullständigt i vart de olika kanelerna går. Men det är hur som helst trevligt att ha vatten i närheten! =)


Parc de la Villette är en modern park, och man ser att arkitekten har tänkt mycket på olika linjer och cirklar som skär av varandra. Det är ganska häftigt =)


Förutom att konservatoriet ligger här, så ligger också Cité de la Musique (längst till höger i undre bilden) här, med sina konsertsalar, och dessutom den nybyggda filharmonin. Det är Jean Nouvel som har ritat den. Den är jättehäftigt gjord, och bilder innifrån konsertsalen verkar lovande. Men fasaden är ärligt talat inte så jättesnygg. Det sägs att Jean Nouvel har stämt byggfirman för att det inte blev som han hade tänkt sig. Men jag tycker hur som helst att det är fantastiskt att få bo så nära all den här musiken och annan kultur. Senare i år ska jag spela något sammarbetsprojekt med filharmonin, i deras konsertsal. Det ska bli skitkul! :D


Den snabba och enkla sättet att ta sig från mig är med tunnelbana. Men det finns också en spårvagn just här. Paris har lite spårvagnslinjer i utkanten av kommunen, men inga som går genom de centrala delarna. Däremot finns det många linjer som ersätter snabbussar i förorterna. 


Det här är stora huvudgatan som går förbi mig. Den går hela vägen från mig till Opéra Garnier, i de fina kvarteren. 


Jag bor verkligen i utkanten av Paris kommun (som dock är väldigt liten så det är ändå hyfsat centralt) och just det arrondissemanget som jag bor i, 19e, är det fattigaste och stökigaste arrondissemanget i Paris. Men jag måste säga att jag ändå tycker att det är väldigt trevlig! Jag kanske har tur med mitt kvarter, men här finns det fullt av små restauranger, caféer och butiker, och det är mycket liv och rörelse. 


Lilla tvärgatan till huvudgatan. Det är här min mataffär och mitt bageri finns. 


I Frankrike har man ju kvar småbutiker mycket mer än vad vi har i Sverige. Så på den här gatan finns två bagerier, ett charkuteri, ett fromagerie, en vinaffär, grönsaksaffär och massa annat. 


Det finns som sagt många restauranger här. Så inom ett par hundra meter från mig finns det franskt, kinesiskt, japanskt, viatnamesiskt, italienskt, amerikanskt, libanesiskt, sushi, indiskt och säkert från massa andra länder också. 


Ja, här kommer flera dagbilder från Parc de la Villette också. Lite karuseller, som verkade ha stängt just när jag tog bilden. Kanske för att det var på dagtid, när alla människor med ett liv antingen jobbar eller är i skolan. 


Samma kanal som jag tog kvällbilder på tidigare. 


Det finns lite får i parken, som enligt en skylt skulle bidra till Paris ekologiska profil. Jag vet inte helt hur några får i en hage ska påverka ekologin så mycket, men det är väl viktigt för Paris självbild att man har lite får. 


Det finns också en bro in i Paris djungel. 


Det finns flera stora öppna ytor där det brukar annordnas olika evenemang. Om någon vecka ska det vara en vegansk festival här. På sommaren är det utomhusbio fyra kvällar i veckan här. Och annars använder folk den bara till picknick eller för att sola =)


Den här 1½ veckan jag varit här har jag försökt göra iordning lägenheten och köpa in allt som behövs, och förutom det mest övat. Så jag har inte träffat så mycket folk här. Men igår träffade jag äntligen min borgesman (som jag aldrig träffat tidigare alltså) och jag behövde inte be honom skriva under ett enda kontrakt eller kräva honom på uppgifter om vilken färg han brukade ha på strumpor på torsdagar. Det var supertrevligt!


Vi var på en indisk, helvegetarisk restaurang, med supergod mat! Och vi köpte någon riktigt spexig efterrätt, som ni ser på undre bilden. Den var god! Men läskigt med något som är så grönt!  

 
 
Daniel Karlsson

Daniel Karlsson

11 september 2017 21:05

Alla delar utom din lägenhet ser ju supermysiga ut. Jag kommer definitivt på besök under hösten.

Daniel

http://danielk.se

Thobias Nilsson

11 september 2017 21:12

Haha, precis så! ? Ja det tycker jag verkligen att du ska! Skulle vara kul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards