teha

Direktlänk till inlägg 29 juli 2017

Vadstena

Av Thobias Nilsson - 29 juli 2017 16:12

Sedan ungefär tre veckor tillbaka har jag bott i Vadstena, i Östergötland, för att spela en opera över sommaren. Egentligen visste jag inte mer om Vadstena än att det fanns ett kloster. Men när jag kom hit, visade det sig att det även finns ett slott!


Vadstena är en supermysig idyllisk liten småstad. Man kan tydligt se att stan har en väldigt lång viktig historia. 


Och villorna är sådär lantligt fina, med trädgårdar med mycket blommor och fruktträd. Staden verkar ganska vämående generellt.


Kolla här, vilken småstadsidyll! Det krävs egentligen ganska lite för att det ska se idylliskt ut. Kullersten, lite svängd gata, inga funkishus och lite klängrosor så är det i hamn. Jag undrar om Vadstena stad uppmanar folk att odla rosor, eller om alla bara känner en stor längtan efter att plantera klängrosor över allt... 


Många hur har små mysiga bakgårdar


Något som Vadstena har gemensamt med Lönneberga är fascinationen för gamla bilar. I Lönneberga är det varje torsdagskväll som alla ställer upp sina veteranbilar för en kväll av inbördes beundran ackompanjerade av någon trubadur. I Vadstena är det istället på onsdagskvällen. Men i övrigt skiljer det sig inte något...


Vadstena ligger precis vid Vättens strand, och som alla städer med någon självaktning (samt Malmö), finns det en fin strandpromenad som man kan strosa på


 

Och invid strandpromenaden ligger fina parker och grönområden. Många möjligheter för sol och bad. Otroligt härligt =)


Ok, den här bilden är tagen ca 2 km utanför Vadstena, men ville bara visa hur fina stränder det finns här 


Befolkningmässigt är Vadstena bara ett par hundra invånare större än Hulstfred. Men ändå har Vadstena så otroligt mycket fler stora fina byggnader, och ett större utbud av restauranger, caféer och småbutiker. Men det beror nog till största delen på att det är så mycket fler turister i Vadstena. 


Här ser ni gamla klostret och klosterkyrkan. 


Det är en fin kyrka, men också en väldigt märklig. Det är en protestantisk kyrka men har nog aldrig sett en protestantisk kyrka som är så katolsk. Många bilder och skulpturer av heliga Birgitta och Maria, och små altaren där man kan tända ljus för dem o.s.v Mycket märkligt tycker jag! Men tror inte Svenska Kyrkan bryr sig lika mycket om teologi som de bryr sig om turister vill se heliga Birgitta... 


Vi håller alltså till på slottet när vi spelar operan. (Det är en opera som heter "The importance of being Earnest", som är baserad på Oscar Wildes pjäs med samma namn. Kommer göra ett inlägg om operan senare.) Det är ju alltid en trevlig arbetsmiljö att jobba på ett slott. Det passar mig fint! Slottet har till stora delar byggts upp av Gustav Vasa, och påminner ju mycket om till exempel Kalmar slott.  


När vi kommer ut från slottet efter en föreställning, brukar det alltid vara så otroligt fin kvällssol, så en dag tog jag med kameran för att föreviga det. Som alltid är det ännu finare i verkligheten, men tycker det blir ganska fint på bild också =)


Vadstena har även ett stort djurliv, med bland annat igelkottar... 


... och ugglor. På en gravsten i en kyrkogård kl 12 på natten. Känns lite clyschigt.   

Kvällarna här är ju otroligt fina!


Och sjön ligger precis i rätt riktning för att man ska få en makalös solnedgång. 


Avslutar med några bilder på slottet och en nästan helt spegelblank vallgrav. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards