teha

Direktlänk till inlägg 20 juni 2017

Gärdet

Av Thobias Nilsson - 20 juni 2017 23:07

Jag antar att jag sagt att jag flyttade från Bergshamra i Solna, till Gärdet i Stockholm, för ett år sedan. Men jag tror inte jag visat några bilder på lägenheten eller området. Så här kommer en hel drös bilder från både lägenheten och hela stadsdelen Gärdet. 


Lägenheten är en trea, med balkong, diskmaskin och tvättmaskin. En ren lyx! Jag delar den med Daniel K. Men det är naturligtvis inte ett förstahandskontrakt, utan det är en lägenhet som jag fått genom försvarsmakten, och jag hade varit tvungen att flytta ut ur lägenheten i slutet av sommaren även om jag inte skulle flytta till Paris. 


Så här ser framsidan och baksidan av huset ut. Lägenheten är jättebra, men det bästa är ändå läget. Jag ÄLSKAR att bo centralt! Jag har 3 min cykel till musikhögskolan, 2 min gå till LDK, 7 min cykel till AMK, 10 - 15 min cykel till Berwaldhallen, Konserthuset och Operan. 7 min till Humlegården/Stureplan och 15 minuter till centralen/drottninggatan.  Men ändå känns området otroligt lugnt. Jag behöver aldrig vara rädd för att gå själv mitt i natten, och det är inga störande ljud, och nästan ingen trafik i närområdet. 


På ena sidan av huset ligger kavallerikasern, där LDK håller till, och där jag tidigare gjorde ridkursen. En fin, pampig huvudbyggnad. Det är mot den här sidan mitt sovrumsfönster vetter. Så nu när jag skriver det här inlägget ser jag den här byggnaden genom fönstret =)


Ja, det finns naturligtvis hästar på K1...


Ridhuset på K1 är inte så jättemånga år gammalt. Ett fint och bra ridhus, där jag haft ett trettiotal ridlektioner och blivit avkastad en gång! :D


Gatan som leder in till mitt hus. Jag gillar att man använder mycket kullersten i området. Det känns som en gammal mysig småstad, även om de flesta husen är i funkisstil. 


Erik Dalbergsgatan, som är den stora vägen som min lilla väg leder ut till, och som i sin tur leder till Lidingövägen i ena änden och Valhallavägen i andra änden. 


Tessinparken på Gärdet


Lilla parken jag får gå igenom när jag ska till KMH. 


Husen på Gärdet är inte alls lika pampiga och fina som på Östermalm (Gärdet tillhör Östermalms stadsdelsområde, men i vanliga fall när man säger Östermalm, menar man området söder om Valhallavägen, medan området norr om Valhallavägen är Gärdet), utan går nästan uteslutande i funkisstil, vilket jag inte brukar gilla. Men jag tycker ändå att funkishusen på Gärdet ofta kan vara ganska trevliga!


På Gärdet ligger också den nybyggda Kungliga Musikhögskolan. Den invigdes hösten 2016, efter att man kämpat i ca 50 år för att få en ny musikhögskola. Jag tycker den har blivit jättebra, med fler och bättre konsertsalar, många lektions- och övninvsrum och bara allmänt mycket schysstare standard. 


Det är otroligt härligt att stå i körsalen (glassalen på vita byggnaden) på kvällen och se ut över Valhallavägen samtidigt som jag övar David eller Tuba Mirum. Ni kanske ser att det hänger något under körsalen? Det är ljudvågorna på en inspelning av orden "Sschh! Tysst! Lyssna!". Frågan är om det är tänkt att vara en uppmaning till stockholmarna, konsertpubliken eller musikerna...  


Byggnaden har också gett stockholmarna ytterligare en trappa i solläge. Stockholmarna älskar att sitta på trappor i solen. Kolla t.ex konserthustrappan, dramatentrappan eller sergelstrappan en solig dag så ser ni vad jag menar!


Tegelbyggnaden är ett gammalt stall, som nu byggts om till KMHs bibliotek, och som sitter ihop med resten av huvudbyggnaden. 


Mellan tegelbyggnaden och glasbyggnaden kan ni kanske se ett upplyst fönster? Det är på bruna villan, som tidigare var gula villan, och som under många år var huvudanledningen till att inte nya musikhögskolan fick byggas. Det var ett ganska fult, nedgånget trähus som i Småland skulle ha rivits med glädje, men som i Stockholm blev k-märkt och till varje pris skulle bevaras (samtidigt som man vill riva riktigt fina byggnader i andra delar av staden). Tillslut blev en kompromiss att man flyttade villan och målade om den till sin originalfärg. 


Gärdet består av två delar. Den ena delen är bostadsdelen som ni precis fått se. Den andra delen är ett stort friluftsområde, med mängder av möjligheter för sport, picknick, skogsturer m.m Förr i tiden stod det flera ladugårdar på Gärdet, och hela området heter egentligen fortfarande Ladugårdsgärdet, men oftast säger man bara Gärdet. Ladugårdarna finns inte kvar, men friluftskaraktären har bevarats på den här delen av Gärdet. 


Kaknästornet ligger här!


Att få den här miljön bara ett par minuters gångväg från min lägenhet, är helt fantastiskt. När jag springer brukar jag springa ut på gärdet och vidare ut på Djurgården. En bättre löprunda kan man inte tänka sig. 


Det finns ganska gott om hästar på Gärdet 


Ett charmigt gammalt trähus


Som sagt, det är inte svårt att hitta hästar. 


Djurgårdskanalen. På vänster sida är Gärdet, på höger Djurgården. 


Nu kommer några gamla bilder, som jag tog när det var höst. Här är Djurgårdsbrunnsbron (säg det snabbt 10 gånger om du kan!) som leder från Gärdet till Djurgården. 


Bänkarna står på Gärdet. Det stora huset är Nordiska Muséet som ligger på Djurgården, och till höger om det kan ni skymta Diplomatstaden som ligger på Östermalm. Som ni ser är Gärdet rysligt trevligt! Kom gärna och hälsa på mig, men skynda er på, för om drygt två månader flyttar jag! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards