teha

Direktlänk till inlägg 20 april 2017

Påsken

Av Thobias Nilsson - 20 april 2017 21:43

Som många av er säkert märkte var det påsk i helgen. Förutom att påsken innebär ägg, kycklingar, gula färger och påskmust, är det den klart viktigaste högtiden för oss kristna. Det är då vi firar att Jesus dog för våra synder, och sedan uppstod som segrare över både synd och död. Någon som kanske inte helt passar in i det sammanhanget är Capten Jack Sparrow. Men ändå värmde jag upp påskhelgen med att på onsdagen gå på en konsert/filmvisning av Pirates of the Caribbean, med en stor liveorkester som spelade musiken. Det var otroligt häftigt! Orkestern spelade fantastiskt bra och som trombonist och livsnjutare blev jag mycket nöjd över att det mer eller mindre konstant var bastrombonsolo. Maffigt! :D


På torsdagen åkte jag ner till Lönneberga för att hälsa på föräldrarna. Jag hann också vid två tillfällen besöka vår lilla kyrka. Även om det inte är någon regel, är det en tradition att klä sig mörkt och färglöst på långfredagen, och som ni ser hade vi alla lyckats väldigt bra med att följa det! På påskdagen brukar vi istället ofta ha ljusa och glada färger. En fin symbolik =)


I familjen finns nu inte mindre än tre hundar, varav två är ganska små valpar. När Cecilia köpte sin första hund, Milly, höll hon på att ta knäcken på mamma och pappas hund Nicki, genom att springa runt som ett yrväder och hoppa upp på ryggen på stackars skröpliga och halvblinda Nicki. När så Christina köpte sin hund, Lucia, trodde vi att Milly skulle ha förståelse för att hon var sprallig och vild, men Milly hade inget till övers för en busig Lucia. Och nu är det lilla Alice (ljusa hunden på bilden) som har blivit alla hundar och människors stora skräck. När de andra hundarna hör hennes steg närma sig hoppar de upp i gardiner och lampor för att undvika den läskiga hunden. Alice å sin sida tror bara att de busar och skulle aldrig få för sig att skada någon!


På fredagen åt vi också vår traditionella trerätterspåskmiddag. Egentligen brukar vi äta den på söndagen, men vi tog det på fredagen i år eftersom jag var tvungen att åka till Stockholm igen redan på fredagen. 


Här ser ni mig med mitt fadderbarn Eliah. Han är nu drygt 7 månader gammal och har som stora intressen att titta, sitta i knät på folk, vara gullig, äta, bajsa och sova. Han tycker även att det är rysligt kul att springa runt i sin gåstol och se hur många saker han kan riva ner innan mamma och pappa hinner ingripa. Ärligt talat tycker jag det verkar väldigt roligt och skulle gärna prova det om det hade varit socialt accepterat!



Det här är inte en bild från julafton. För vid julafton var det barmark. Men på långfredagen däremot kom det snö! SUCK! Jag älskar snö, men den ska komma på vintern, och inte efter att det redan blivit vår och blommor slagit ut! Jag har skickat ett protestbrev till SMHI och uppmanar er alla att göra detsamma!


Anledningen till att jag åkte upp redan på fredagen var för att kunna vara med och gå en vaktparad med AMK på lördagen. Det var ett ganska långt tag sedan jag gick vaktparad men i förra veckan gick jag två stycken. Jag trodde inte jag skulle komma ihåg något, men det gick relativt bra och var rysligt trevligt! Man behöver en parad lite då och då!


Efter vaktparaden åkte jag till Tomas och Sigrid i Helenelund och fick vara med på en riktig påskfest. Vi fick en påskmiddag, påskdessert, påskgodis och rysligt trevligt sällskap. Dessutom hann vi sjunga en hel massa sånger ackompanjerade av Tomas virtuosa pianospel. 


På söndagen skulle jag egentligen gå ytterligare en vaktparad, men eftersom vi fick ett påskväder med minusgrader och snö, blev paraden i sista sekund inställd, och istället hann jag gå på en påskgudstjänst innan jag fortsatte fira påsk i Helenelund med mat och sällskapsspel.


För att runda av en otroligt trevlig påskhelg, tillbringade jag annandagen med Steffi i Kista, där vi tittade på snabba bilar och åt på fransk restaurang. Jag tror bestämt att jag hittade receptet på en lyckad och välbalanserad påskhelg! :D  

 
 
Ingen bild

Krister

24 april 2017 09:01

Hej, på tal om mörka kläder under långfredagen bär väl de flesta svart året om oavsett högtid och religiös anknytning.

Thobias Nilsson

8 maj 2017 21:43

haha, ja det sägs ju att vi svenskar har tendens att klä oss mörkt. =) Men kanske mer genomgående på långfredagen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards