teha

Direktlänk till inlägg 6 februari 2016

Snabbt norrlandsbesök

Av Thobias Nilsson - 6 februari 2016 23:08

Jag har nog inte skrivit det här på bloggen, men jag har fått ett årsvikariat i Arméns Musikkår. Det är ju jag naturligtvis väldigt glad för! Dels är det ett roligt och bra jobb, där jag får spela konserter och ceremonier i alla möjliga konstellationer, sen är det ett härligt gäng musiker att få spela med och dessutom är det ju den där lilla detaljen med att få en lön. 


Här ovanför ser ni ett suddigt kort på skrivbordet jag fått i trombonrummet. Passande nog hamnade det precis under vårt kungapar. Det är inte jag som satt upp tavlan, men det känns väldigt bra att kunna titta upp på kungen medan jag fixar med noter eller liknande. Och dessutom jobbar jag nog lite bättre när kungen övervakar mig ;)


I det här jobbet ingår en hel del olika spelningar, så i onsdags åkte jag tillsammans med en sextett, upp till Boden. Det var någon sorts regementsdag i Boden och då ville de ha musik, så vi spelade lite underhållningsmusik i någon utställningshall på dagen och på mässen på kvällen. 


Vi var bara uppe över dagen, så vi fick ta ett tidigt flyg på morgonen och sen ett flyg tillbaka på kvällen. Men jag hann gå en liten promenad i det underbara vädret.


Jag ÄLSKAR den norrländska vintern. När vi var uppe nu till exempel var det cirka -15, snö och klar sol. Det är helt underbart vackert och härligt. Inget blött och slaskigt. Jag fick en helt extremt stor lust att åka skider eller skoter. Jag vill inte flytta från Stockholm, men jag skulle gärna vilja ha en vinterstuga i Norrbotten/Lappland.


På kvällen spelade vi som sagt på mässen på regementet. 


På mässen hade de en vägg med tavlor på alla Sveriges regenter från Gustav Vasa till Gustav VI Adolf. Underbart! En sån vägg vill jag också ha. Fast jag saknade nuvarande kungen. Det är ju trots allt snart 43 år sedan han blev Sveriges konung!


Men sedan såg jag att han fått en fin tavla inne vid soffgrupperna. Och drottningen fick också sin tavla. Så jag blev nöjd och glad igen. 

     

Dagen efter, alltså i torsdags, spelade vi en kort ceremoni vid Karlbergsslott när några ministrar från Botswana var på besök i Stockholm. Och på fredagen skulle vi egentligen spela vid Stockholms slott vid audienser, men eftersom det var minusgrader och vi inte ville att munstycket skulle frysa fast på munnen fick slagverkarna ta hand om ceremonin istället.


Nu till något helt annat! Några av er kanske kommer ihåg att jag skrev att jag var sugen på att göra Stockholm triathlon i år? Nu har anmälan öppnat och jag var så dum så att jag anmälde mig. Det innebär alltså att jag ska simma 1,5km, cykla 40 km och springa 10km. Jag är verkligen inte särskillt tränad, så jag kan ha gjort bort mig helt som anmälde mig till det, men man måste ju ha lite mål! Utöver jättekorta distanser när jag badat, har jag inte simmat på nästan 10 år, så jag var lite spänd på om jag över huvud taget skulle orka det. Men idag var jag i en simhall och simmade 1,5km. Det är klart att det kändes, men det var absolut helt överkomligt. Nu ska jag bara orka cykla 4 mil och springa 1 mil efter det också...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards