teha

Alla inlägg den 1 februari 2016

Av Thobias Nilsson - 1 februari 2016 22:25

I helgen var det en trombonfrossa på Musikaliska i Stockholm. Vad innebär då en trombonfrossa? Jo, precis som det låter! Mängder av trombonister samlas och riktigt göttar sig i allt som kretsar kring trombon. 

Det var många professionella trombonister inbjudna, som på ett eller annat sätt deltog. Huvudartiserna var på jazzsidan Karin Hammar, och på klassiska sidan Håkan Björkman. På bilden ovanför spelar Håkan en egen liten konsert tillsammans med pianisten Asuka. 


Vi i trombonklassen på KMH spelade också en konsert. Vi spelade i lite olika konstellationer, från solo till trombonseptet. Jag spelade Martins "Ballade pour trombone". Ett fantastiskt stycke. Det gick efter omständigheterna ganska bra. Det är klart att det finns en hel del jag hade velat skulle gå bättre, men det är en lite speciell situation att spela upp för 100 trombonister, så jag är ändå nöjd med konserten. Här kan ni lyssna på när Christian Lindberg spelar Martin:

Vi avslutade konserten med att spela Davids trombonkonsert för trombonkvartett och piano, delvis i jazzstil. Det är alltså det stycker som alltid kommer på alla trombonprovspelningar, så därför blir det lite extra kul att spela stycket på ett "förbjudet" sätt =) Här får ni höra andra och tredje satsen:

När man nu samlat uppåt 150 trombonister måste man ju ta tillfället att spela en riktigt stor fet trombonkör. Till trombonfrossan hade de skrivit en rapsodi med snuttar av mängder kända trombonstycken eller orkestersolon. Många avsnitt spelade någon utvald duktig trombonist och några delar spelade hela trombonkören. Ni kan ju till exempel tänka er själva hur fantastiskt det lät när 150 trombonister spelade det här:


En av programpunkterna var ett samtal mellan Helena Wasserman och min trombonlärare Sven-Erik Eriksson. Sven-Erik har ju varit lärare för riktigt många extremt duktiga trombonister, som Christian Lindberg, Håkan Björkman, Jonas Bylund m.fl Dessutom har han varit solotrombonist i Operan där han fick jobb redan när han var 17 år. Så han har en hel del att berätta och dela med sig av! 


Här är genrepet inför konserten med Blåsarsymfonikerna, solister och hela drösen tromboner.


Det stog ett stort gäng trombonister på varje sida om scenen


Och på båda läktarna


Det var helt fulsatt till konserten som ni kan se. Trombon är populärt!


Karin Hammar spelade några låtar som hon själv skrivit. Jag är ju ingen jazzfantast, men hon spelade riktigt bra och hade gjort bra låtar. 


Håkan drämde till med Bourgeois trombonkonsert! Det är ingen dålig bit det. Andra satsen är riktigt smörig och vacker:

Och tredje satsen är otroligt teknisk och spexig:

Han spelade som vanligt helt fantastiskt och publiken var med rätta väldigt exalterad efteråt! 


Det är nyttigt med en stor dos trombon ibland. Jag tror att trombonfrossor kan vara lösningen på alla världskonflikter! Eller ok, kanske inte helt. Men det var åtminstone både väldigt inspirerande och roligt!

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards