teha

Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av Thobias Nilsson - 28 oktober 2013 22:14


I helgen har jag varit i Köpenhamn. Allt började kl. 03:04 på torsdagen när min väckarklocka ringde att det var dags att stiga upp. Det kändes precis som att någon slog mig i huvudet med en hammare. Senare på dagen erkände Tomas Eklund att han faktiskt hade slagit mig med hammare, så det fanns ju en naturlig förklaring till det. Hur som haver var jag tvungen att ta en nattbuss 03:58 för att åka in till centralen och ta ett snortidigt tåg till Danmark. 

När jag kom till Hilleröd på förmiddagen var Nicholai och Alexander hemma eftersom Nicholai hade varit sjuk dagen innan. När jag kom dit verkade han dock pigg och glad. Väldigt passande mängd sjuk tycker jag! :D


Jag hann spela en hel massa spel med dem, läsa böcker, busa i Therese och Michaels säng, busa över allt egentligen, och dessutom snacka med Therse och Michael! Kuligt! =)


På fredagen hade jag en lektion för Ulrik, som var min trombonlärare när jag gick på LMH. Jättekul att träffa honom igen!! Vi hade lektion i drygt 2,5 h. Sen var jag trött i läpparna ;) 

Senare på fredagen började vår återträff med LMH's höstklass i Köpenhamn. Jag skulle stå för lite aktiviteter, och jag har ju en stor svaghet för klassikern när man ska äta ett äpple som ligger i vatten, så att man blir blöt, och sedan leta efter en sockerbit i mjöl, så man blir helt mjölig. 


Det fungerade även denna gång, och Helene vann! =)




I en annan av tävlingarna hängde vi upp ett snöre där den ena änden var bunden i ett päron och den andra i benet, så att de för att nå päronet var tvungen att höja upp benet. Det är betydligt svårare än man tror att försöka äta av päronet utan att använda händerna. Monika vann!




De här bilderna tog jag för att vi ska ha bevis på att Mikael (den blonde killen) faktiskt varit med och spelat musik tillsammans med andra. Det är en mycket utrotningshotad händelse. 




De här härliga tjejerna, Karen och Anne-Marie, gick inte på LMH på hösten utan på våren, så de var inte med på återträffen. Met hindrade ju inte att vi inte skulle hinna träffas innan jag åkte tillbaka till Sverige! Kul som alltid! Det är så härligt att ibland kunna åka till Danmark och träffa vänner och släkt där =)


Jag kom hem till mig i Flemingberg i natt cirka 01, och idag åkte jag upp till Sundsvall. Här spelar jag Mozarts requiem med en orkester. Vi hade första repetitionen idag, och ska repa imorgon också, så jag stannar i Sundsvall till onsdag. Jag har fått ett hotellrum här så det är bara fint. 


Ni ska alltså seriöst lyssna på musiken. Det är så roligt för mig att få spela Mozart eftersom jag som trombonist i princip aldrig får spela musik från klassicismen. Och det är jättebra musik. 


Så här låter första satsen. 


Och så finns det till och med en sats där det är trombonsolo. Eller egentligen en duett med basen:


En väldigt känd sats är den här:

Ni borde lyssna på hela verket =)


Utsikten från mitt hotellrum. Det är i kyrkan längst bort som vi ska spela konserten. Jag gillar Sundsvall! Det är en fin och trevlig stad. 


Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards