teha

Alla inlägg den 26 februari 2018

Av Thobias Nilsson - 26 februari 2018 22:28

 

Jag älskar OS! Det är helt fantastiskt att under ett par veckor få följa mängder av tävlingar. Speciellt roligt är vinter-OS, både för att det känns som att Sverige är bättre i vintersporter och sen följer jag vintersporter mer generellt, så jag vet vilka som gör upp om medaljerna.

Höjdpunkter


Hanna Öberg och skidskyttelandslaget

Jag har följt världscupen i skidskytte väldigt mycket de två senaste säsongerna och sett nästan varenda tävling. Sverige har inte haft någon individuell pallplats sedan december 2016, och har oftast legat ganska långt efter, även om man sett potential. Men nu får Hanna Öberg guld?! Och gör topp7-placeringar i alla sina lopp! Hon omnämndes i fransk TV som den kommande skidskyttedrottningen! Och Samuelsson får silver, spurtar ner Peiffer och kan hålla samma tempo i stafetten som Johannes Bö, som annars brukar vara som en raket. Damerna får silver i sin stafett och herrarna får guld. Det är helt sjukt!! Jag är otroligt imponerad hur de lyckas formtoppa och hålla det mentala på plats på OS! 


Charlotte Kalla och Stina Nilsson

Charlotte och Stina var i precis motsatt sits. De var båda två storfavoriter och man pratade mycket om hur de skulle få guld o.s.v Att under den enorma pressen kunna prestera är inte självklart. Men Kalla går ut direkt och tar guld och Stina gör likadant i sin sprint. Otroligt coolt och kaxigt! Och sedan fortsätter de ta medaljer. Fyra medaljer var! Otroligt häftigt!


Frida Hansdotter och André Myhrer
Jag är bara otroligt glad att de båda kunde fixa en guldmedalj var! Otroligt strongt gjort! De är 32 respektive 35 år gamla och kommer inte göra fler OS. Helt perfekt att avsluta med guldmedaljer! Jag tycker också det är så otroligt kul att Frida vann, eftersom hon så ofta står på podiet, men väldigt sällan vinner. Dessutom är hon alltid rolig och glad. Det är lätt att tycka om henne!

Om vi går utanför Sverige så blir jag också väldigt imponerad av

Marcel Hirscher

Han kom till OS som storfavorit, tar guld i storslalom och kombination. I slalomen kör han konstigt nog ur redan i första åket. Två guld av tre möjliga är inte så illa!

Laura Dahlmeier


Hon har kämpat med formen under säsongen och inte alls verkat lika bra som förra året. Men på OS slår hon till med två guld och sedan ett brons. Vilken vinnarskalle hon måste ha! Häftigt!

Martin Fourcade


Ja, det är omöjligt att inte nämna honom. Han kom som favorit och åkte därifrån med 3 guld. Han gjorde några grymma lopp! Men samtidigt märkte man av att han kände pressen. I världscupen har han inte hamnat utanför pallen en enda gång!! I OS fick han både en 8e plats och en 5e plats. Och i det individuella loppet, i sista skyttet med två skott kvar, sköt han för guld. Det enda som kunde ändra det var om han bommade båda. Det händer ALDRIG för honom. Men i OS gjorde han det! Men sen har han en förmåga att då bli arg och vinna nästa lopp. 


Marie Dorin-Habert

Marie Dorin-Habert har haft en fantastisk karriär. I VM 2016 tog hon 6 medaljer (bilden). Alltså medalj i varje lopp hon ställde upp i. Men den här säsongen har varit riktigt tung! Hon har varken lyckats med skyttet eller skidåkningen, och hon var på håret att inte få åka med till OS. Men i OS lyckas hon bra. I och för sig ingen individuell medalj, men en fin fjärdeplats, och flera andra bra placeringar. Och hon är med och kör Frankrike till guld och brons i stafetterna. Den här säsongen är hennes sista, så jättekul att se henne avsluta såhär, när hon varit så uppgiven tidigare. 


Det finns såklart många fler som imponerade. Men det här var några som imponerade på mig. Men sen fanns det också en del som inte lyckades så bra, och som jag lider lite extra med. Jag vägrar säga att det är fjaskon, eller skandaler eller kritisera dem, för även om jag inte håller på med sport, håller jag på med ett yrke där man måste prestera allt vid korta tillfällen, och jag vet att det finns ingen som dömer en så hårt som man själv. De har gjort så gott de kunnat, och det finns ingen anledning att trycka ner dem ännu mer. 

Sanda Näslund och ski-crosslaget

Sandra är en helt fantastisk ski-crossåkare! Hon är världens bästa, det var de även överens om i fransk TV. Men allt kan hända. Hon åkte fint och tog sig lätt till finalen, men det märktes att hon hade sämre glid på skidorna än Kanada och Schweiz och i finalen gled de förbi, och dessutom fick hon lite fula knuffar från Fanny Smith, och plötsligt blev hon fyra. Hon var nog på förhand den troligaste guldmedaljen för Sverige, och nu blev det ingen medalj. Jag lider verkligen med henne. Men hon är ung och kommer få många fler tillfällen. 
Tyvärr lyckades inte de svenska herrarna alls, även om de i vanliga fall också har stora chanser på medalj. VÖN tog till exempel guld i VM förra året, men nu åkte de alla ut i åttondelsfinal eller kvartsfinal. Tråkigt :(

Hockeylagen

Hockeyn är ju en av höjdpunkterna i OS, och Sverige är ju bra! Men så förlorar de mot TYSKLAND?! Det kändes som Salt lake city igen! Men jag måste erkänna att det sen kändes aningen bättre när även Kanada förlorade mot Tyskland. Den stora frågan kanske är hur Tyskland lyckades med ett sånt OS? Det blev inte medalj för damerna heller. Riktigt tråkigt med ett OS utan medaljer i hockey. 

Herrarnas längdskider


Jättetråkigt att herrarna inte lyckades få till något i längdskidåkningen. Man är van vid några garanterade medaljer där, så det känns konstigt. Speciellt att inte ens stafetterna gick. Men jag tycker de får så fruktansvärt mycket skit av alla! Ungefär som att de valde att åka dåligt! De är Sveriges bästa manliga skidåkare, och om de inte lyckas så innebär det väl helt enkelt att Sverige för tillfället inte har några medaljkandidater. Och igen, jag tror att de är tillräckligt självkritiska, så det hjälper ingen att försöka förstöra det lilla självförtroende de har kvar. 

Johannes Thingnes Bö

Jag kan inte påstå att jag är ledsen för att han inte presterade på sin nivå, för jag vill att det ska vara tydligt att Fourcade fortfarande är kungen i skidskytte, men ändå lider jag lite med honom. Han har haft en helt fantastisk säsong i världscupen, och enda anledningen till att han inte leder den är för att han ställs mot Fourcade, som är den bästa genom tiderna. Och han har fått ett guld här i OS, samt medaljer i stafetterna, men han har också hamnat på plats 31, 21 och 16. Det är tydligt att det mentala förstörde för honom. Men han får fler OS att visa upp sig på. 


Sverige fick totalt 14 medaljer. 7 guld, 6 silver och ett brons. Det är märks ju att när svenskarna satsar så satsar de inte på en tredjeplats! ;) Jag tycker det var ett bra OS! Sveriges brist är att vi inte har så stor bredd i antal sporter. Vi har ingenting att ställa upp med i skriskor (där det totalt finns 66 medaljer att hämta, jämfört med 6 i hockey), backhoppning, nordisk kombination, rodel, bob, skeleton och väldigt lite i många freestyle och snowboard-grenar, och konståkning. Om vi någon gång vill kunna slå Norge måste vi nog bredda upp lite! =)

Själv har jag svårt att bestämma vilken sport jag ska börja tävla i. Jag växlar mellan skidskytte, slope-style, halfpipe, nordisk kombination och curling. Vi får se vad det blir! Men jag får nog skynda mig om jag ska kunna ta medaljer i OS 2022! 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards