teha

Alla inlägg den 7 februari 2018

Av Thobias Nilsson - 7 februari 2018 22:35

Jag ÄLSKAR snö och vinter, så när jag skulle tillbringa 3 veckor kring jul och nyår i Sverige, hade jag verkligen sett fram emot snön. Men den fina vintern och snön behagade försvinna dagen innan jag kom till Sverige, för att ersättas med regn i tre veckor. Dagen efter att jag lämnat Sverige kom snön tillbaka igen. Schysst! Så jag ställde in mig på en helt snöfri "vinter", för jag vet ju att jag inte kan räkna med någon snö i Paris. MEN IGÅR KOM VINTERN! :D


Eftersom jag vet att vintern oftast bara gör riktigt korta besök i Paris gav jag mig ut med kameran sent i går och fotade ända tills tunnelbanorna skulle sluta rulla. 


Att se ett vitt, folktomt och ljuddämpat Paris är helt fantastiskt!


Men helt ensam ute var jag inte. Det var en del andra som ville njuta av snön, och till och med några idioter som var ute och sprang i shorts! Nästan oförskämt! 


Lite här och var byggde folk snögubbar. Den här snögubben hette Jean-Guillaume!


Opéra Garnier är ju vacker oavsett om det är sommar eller vinter


Statyerna försökte desperat skydda ansiktet från snön 


Att se centrala Paris i snö känns nästan lite surrealistiskt. 


Det snöade faktiskt riktigt mycket, även med svenska mått! Jag hade ett paraply med för att försöka skydda min kamera, men det var svårt när det vräkte ner och blåste in över allt. 


Parken i Belleville. 


Det fortsatte att snöa när jag gick och la mig...


...och i morse vaknade jag upp till sådana här gator!


Stadshuset för 19e arrondisementet, med en karusell täckt av snö. 


Jag hade tänkt gå in i en fin park som ligger nära mig, men den var stängd. För är det snö så kan man ju inte tillåta folk att gå i en park. Stört omöjligt! Det var några människor som hittade ett ställe där man kunde klämma sig under järnstaketet, men jag kände mig inte så sugen på att kravla i snön med kamera och allt, så jag fick gå utanför istället. 


Den nedlagda järnvägen "la petite ceinture" genom vinterlandskap. 


Men de är inte vana att få snö här. Så här mycket snö har de inte fått sedan 2013, d.v.s när jag bodde i Paris förra gången. Jag har haft lite tur ändå! 


Men deras ovana märks med att de inte har redskap för att skotta bort snön. De har några små traktorer de kör med, men också väldigt mycket folk som skottar trottoarerna för hand. Ett evighetsjobb!


Men kolla vad fantastiskt fin parken är med snö!


Alla blir på så bra humör också när snön kommer. Det var snöbollskrig över allt, och jag såg en pappa mula sin dotter. Sånt är ju trevligt!


Kolla den här stugan! Hur mysigt är inte det? Jag förstår mig inte på folk som inte tycker om snö, och som hellre har regn. Helt ofattbart! Det måste vara folk som har varit med om något riktigt hemst i relation till snö, som barn... fast vem har inte det egentligen? 


Några föräldrar drog sina barn i pulkor. Det måste vara en bra investering i Paris att köpa en pulka! Man kan använda den en dag vart femte år. Jippi!


Tanken var att det skulle vara en jättefin utsikt över alla snötäckta tak. Men eftersom det fortfarande snöade lite såg man inte så långt. 


Men om ni vill uppleva Paris i snö så ska ni hoppa på första flyg imorgon, för man kan inte räkna med att det här håller i sig särskilt länge!

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards