teha

Direktlänk till inlägg 19 december 2018

Disneyland

Av Thobias Nilsson - 19 december 2018 23:52

För snart två veckor sedan fick jag besök av Steffi! Det var första gången vi sågs sedan hon flyttat till Berlin, och vi firade det med att åka till Disneyland. 


Jag ser väl inte mig själv som något jättestort disneyfan, och har inte sett så jättemycket disney när jag växt upp. Men jag har å andra sidan alltid älskat Kalle Anka, och när man bor bara en pendeltågstur bort från Disneyland måste man ju åka dit!


Steffi har å andra sidan mycket bättre koll på Disney, så hon kunde guida mig igenom allt. Som ni ser på bilderna var det grått och det regnade en ganska stor del av dagen. Men det gjorde egentligen inte så jättemycket. Mindre folk i köerna och förutom några riktiga skurar var det det inget problem.


Hela parken var julpyntad, lite behaglig julmusik hördes över allt, och här längs huvudgatan hade de till och med sett till att det fejksnöade, så man riktigt skulle få julkänsla. 


En gammeldags hästdragen spårvagn


Det kända huvudslottet i parken


Kajsa blir helt till sig när Kalle ger henne en julklapp. Kajsa och Kalle måste ju för övrigt vara världens mest labila par! Snacka om humörssvängningar! 


Parken är verkligen väldigt fin och välgjord!


Lejonkungens avdelning i parken. Lejonkungen är en film som var så länge sedan jag såg att jag inte ens kommer ihåg den. Jag gillade den, men borde verkligen se om den. Men nu ska det komma en ny version nästa år, så väntar kanske tills då. 


Pirates of Caribbean har också en avdelning, där man får åka båt i underjorden på en riktig häftig tur med alla möjliga figurer som sjöng och rörde sig o.s.v Väldigt fint och påkostat!


Vi gick även labyrinten från Alice i Underlandet. 


Med larven som rökte... vad han nu rökte... 


Steffi blev klöver sju!


Men hjärter dam var allt annat än trevlig! Hon dök upp med jämna mellanrum och skrämde folk.


Vid ingången till huset vaktade hjärter 2-7


Här ser ni delar av labyrinten. Den var faktiskt lite lurig. Överhuvudtaget inte svårt att hitta men de lurades ganska ofta så man hamnade i små återvändsgränder. 


Vid flera tillfällen under dagen drog de igång julparaden


Men Musse och Mimmis noter är på riktigt inte lätta att läsa. Det börjar med en sextondelspaus och sen fortsätter det med en halvnot! Som gjort för att förvirra!

  

Nalle Puh var en av mina favoriter när jag var liten. Och favoriterna i berättelsen var tiger (kanske inte så otippat) och Ior. Ior var alltid så deppig, men ändå snäll. Och hans svans åkte alltid av och fick spikas fast igen! Så jag gillade att se Ior dansa med i paraden.


Sist i paraden kom tomten med sina renar. Jag filmade paraden, men det finns en bättre film på youtube om ni vill se: 


Man fick även åka "ångbåt" på en sjö. 


Mitt i sjön låg en ö med en bergochdalbana som var byggd som guldrushmiljö i västern. Eller egentligen började banan på fastlandet, och gick sedan genom en tunnel under sjön och dök upp på ön. 


Den var riktigt kul faktiskt! Framför allt när man vid några tillfällen åkte in i en helt svart tunnel och inte hade någon aning om när det kom ett stup eller när huvudet skulle krascha in i en bjälke. 


Innan stängning hade de en ljus- och fyrverkerishow. Otroligt bra gjort med teman från många av deras filmer, med musik, ljus, vatten och fyrverkerier. 


Efter ljusshowen var det dags för stängning, och då var det förmodligen lätt att fösa ut folk eftersom alla var samlade. Men de stängde så tidigt!! kl 19!?! Jag trodde de skämtade när de sa det. Har aldrig varit med om en nöjespark som stänger så tidigt innan. 


Men stängningen är nästan den enda negativa anmärkningen jag har på parken. Det var verkligen skitkul att vara där. Det finns många parker med fler och värre åkattraktioner, men disneyland var verkligen välgjort, vackert och imponerande. Även för mig som inte har så bra koll på Disney var det jättekul att se allt, så för alla som är disneynördar måste det vara fantastiskt. Kan absolut rekommenderas. 


Men parken är stor! Steffi och jag tog inga onödiga pauser, och ändå hann vi absolut inte med allt i parken. Och sen finns det dessutom en park till bredvid som, om jag förstått det rätt, handlar mer om hur de gjort filmer, och de nyare disneyfilmerna som star wars o.s.v Vi hade köpt en biljett för att gå till den parken också, men vet inte hur man skulle kunnat hinna det! 

Dagen efter disneyland tog vi en riktigt lugn dag i Paris, med sovmorgon, julshopping, vinbar, kravaller, etiopisk restaurang och film. En mycket bra helg, och ett välkommet avbrott i en annars mycket hektisk period.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards