teha

Alla inlägg den 9 oktober 2017

Av Thobias Nilsson - 9 oktober 2017 22:15

I förra veckan fick jag ett litet snabbt besök från Steffi. Det var den första övernattande gästen som jag hade. Här ser ni Steffi tillsammans med en okänd man. Ni ser ju själva vem som var mest nöjd!


Steffi ville nämligen hellre hamna på bild med mig! Och det känner jag mig naturligtvis mycket smickrad över.


Det här var första gången Steffi var i Paris, vilket innebar att jag fick visa henne alla turistiga platser i Paris. Med start vid Notre-Dame.


Och efter en lång promenad förbi Tuilerierna, Champs-Elysées och les Invalides, fick hon äntligen se huvudattraktionen Eiffeltornet. 


Det var en perfekt kväll för att sitta på en filt och snacka medan solen gick ner. 


Dagen efter gick vi till en park som inte ligger så långt från mig, Parc des Buttes-Chaumont. En jättetrevlig, lite vildvuxen park, där jag och många andra brukar lägga vår löptur. Fin miljö för en löptur, men otroligt jobbigt eftersom den är väldigt kuperad.


Från en utsiktsplats i parken ser man bort till Sacré-Coeur som ligger på berget mitt emot. 


Och Sacré-Coeur är ju också en plats som man måste besöka när man är i Paris för första gången. 


Precis i närheten av Sacré-Coeur ligger konstnärskvarteren i Montmartre. Här sitter alltid ett tjugotal konstnärer och målar, och vill sälja tavlor till turister. 


Paris är ju över lag ganska platt, men just vid Montmartre är det gott om backar och trappor. När vi hade traskat runt under stan så mycket att vi hade ont i ben och fötter, åkte vi hem till mig, drack lite vin, käkare choklad och kollade Amelie från Montmartre. Hon kutade ju runt i just de här kvarteren. 


I lördags natt var det kulturnatt i Paris. Eller "nuit blanche" som den kallas. Nuit blanche betyder en natt när man inte sover. Och kulturnatten höll på fram till kl. 07:00, så det fanns absolut möjlighet för att skippa sömnen.


Jag var egentligen inte på jättemånga av de officiella konstutställningarna, eftersom det ofta var en lång kö, och jag inte orkade köa. Så jag gick mest runt och kände in stämningen i stan och lyssnade på gatumusikanter och kollade på gatushower. 


På ett ställe radade några deltagare av "Mister France" upp sig. Det här verkar vara från departimenten så de ska väl vara med och tävla om att bli den slutgiltiga vinnaren i regionen, och så småningom hela Frankrike. 


Det var mycket folk i rörelse den här natten. Jag gillar att det var mycket liv och rörelse, men det var egentligen lite för mycket folk för att man verkligen skulle kunna ta del av kulturnatten. 


Här hade jag precis missat någon flashmob, verkar det som. Jag såg inte helt vad som hade hänt, men folk applåderade mycket så det borde ha varit något bra. =)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards