teha

Alla inlägg den 26 november 2015

Av Thobias Nilsson - 26 november 2015 23:27


Nu är jag precis hemkommen från en turné i Blekinge med Valhallabrasset -  en brassextett som jag och några brasskollegor bildat. Vi har åkt runt och spelat en barnföreställning som vi skapat som heter "Det är inte spott, det är kondens". Vi har gjort 8 föreställningar på 7 olika orter. Dessutom har vi haft en RUM-kurs med brasselever från musikskolorna i Blekinge. 




På först föreställningen, som vi gjorde på Marinmuséum i Karlskrona, hade vi ett marint tema, och Emil fick spela skeppsgosse, vilket han gjorde med bravur. Andreas W var också makalös i sin roll som energifylld trumpetare/pirat. Ni ser honom i bakgrunden på bilden. Tyvärr var det väldigt få på muséet den dagen så det var väldigt lite publik. Men de som var där uppskattade föreställningen jättemycket. 


På de andra föreställningarna var det däremot gott om barn. Cirka 35 som färst (japp det heter få färre färst!) och som flest var de cirka 180. Barnen var otroligt fokuserade på föreställningen. De lyssnade noga när vi spelade, skrattade när något var roligt, klappade när vi spelade något taktfast, ställde mängder med frågor efter föreställningen och köade för att få prova att spela lite. Det var många som kom fram och sa kommentarer som "Det är jättekul med brass" eller "Jag vi spela trombon" o.s.v. 


På bilden här ovanför ser ni våra virtuosa musiker tubaisten Eric och valhornisten Andreas H.


Här är vår eminenta trumpetare Matilda, som precis som Emil, kommer från Blekinge och guidade oss runt mellan föreställningarna. 


Vi hann också med att köra laser game i Karlskrona. Vi spelade först uppdelade i två lag. Jag antar att något lag vann, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vilket lag det var, och egentligen är det ju också helt oviktigt! Men det finns en liten risk att min glada min på bilden inte helt speglade hur jag kände det... 


Hur som helst kunde vi nog alla märka att dagarna efter vi spelat laser game var det lite mer spännande att hoppa och göra knäböj i barnföreställningarna.


Vi körde runt många mil. Uppskattningsvis 160-170. Som tur var hade vi en stor och rymlig minibuss som tog oss både från Stockholm och tillbaka till Stockholm. Nu får vi försöka ragga nya gig, efter succén i Blekinge. Om ni har några är det bara att höra av er så får ni ett glatt gäng med instrument! =)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards