teha

Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Norrland, Sthlm och Kbh

Av Thobias Nilsson - 23 januari 2014 00:30

För en och en halv vecka sedan blev en vän, Maria Andertun (det ryktas att namnet ska ändras, men facebook, den officiella namnbytarmyndigheten, säger fortfarande att hon heter Andertun) gift. Det var inte med mig hon gifte sig (chock!) utan med en viss Rickard Andersson. Både brudparte och vigseln var så fina att folk var tvugna att köra sina näsdukar i torktumlaren efteråt, för att få ut alla tårar av rörelse. 


Bröllopet var i Umeå, och som sig bör på vintern, var det kallt och snöigt. En väldig tur, för bara några dagar tidigare hade det tydligen varit regnigt och grått. Medan vi väntade på att brudparet skulle anlända till festen fick vi varm nyponsoppa, vilket var väldigt skönt, för den norrländska snålblåsten har minsan gjort sin hemläxa!




Tårt-godig-chips-fruktbordet var en riktigt mäktig upplevelse. Jag var som ett barn (tillskillnad från annars!... ?) när jag fick hugga in på läckerheterna. 


Även brudparet hade nog sett fram mot detta


och som traditionen är, gav Rickard Maria att äta av tårtan. Dock först efter att själv ha smakat en tugga. För att se så att den inte var dålig eller giftig, eller för att han ville vara för med att smaka? Vi kan ju hoppas på det första och tro det sista ;)


Tillsist skulle de sjunga en duett, och Rickard sjöng så vackert att Maria glömde borta att sjunga och bara njöt av hans underbara sång. Njaa, det hade förmodligen varit mycket vackert om de sjungit, men bilden kommer från deras tacktal. Men visst skulle man kunna tro att det var sång?


 

Resan tillbaka var ju lite rolig, eller kanske snarare tråkig. Jag skulle åka buss från Vännäs till Umeå för att där byta till flygbuss till flygplatsen. Men busschauffören körde så långsamt att när jag kom till Umeå hade redan flygbussen åkt! Och skulle jag vänta på nästa flygbuss skulle jag kanske komma för sent till gaten och med säkerhet komma för sent till bagageinlämningen, så jag fick ta en taxi, vilket jag ALDRIG gör. Det var dyrt! Men det suraste var att flyget sedan visade sig vara 40 min sent! Så jag hade mycket väl kunnat ta nästa flygbuss. Dagens tistel till långsamma chaufförer!


Under min vistelse i Umeå hade det även hunnit bli vinter i Stockholm. Det har visserligen varit ganska mulet, men otroligt vackert med all snö. Jag <3 snö!





 





Jag har även hunnit åka en sväng till Köpenhamn och gjort en provspelning till masterprogrammet på konservatoriet. Det gick sådär halvbra. En del saker som inte alltid fungerar, fungerade bra, medan andra saker som brukar fungera inte fungerade. En vanlig uppspelning altså =) I köpenhamn fanns även Anne-Marie och Karen som är trogna på att ställa upp med socialt umgänge när jag besöker grannlandet i söder. Även Anton ställde upp, men han hamnade utanför bild. 

Nu är jag tillbaka i Stockholm, men imorgon åker jag till Teneriffa för en långhälg i sol och värme =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards