teha

Alla inlägg den 20 juni 2018

Av Thobias Nilsson - 20 juni 2018 21:26

Provspelningar, examnar, bröllop och besök har kommit emellan så jag är lite sen nu. Men för en månad sen var kören som jag är med i, på en resa till Champagne. Champagne är alltså en f.d region i Frankrike där bland annat drycken champagne tillverkas. 


Först gjorde vi ett stopp i en liten by som heter Hautvillers. Jag tycker ju franska små tätorter ofta är så mysiga. Den här är ett typexempel. 


Gamla hus, mycket växter och ett fint läge på en kulle. Fantastiskt!


En skola. Tror jag i alla fall. När det är flaggor över entrén och det står "liberté, égalité och fraternité" brukar det ofta vara en skola, men kan egentligen vara vilken byggnad som helst som har anknytning till staten. 


Vi traskade en liten bit genom en liten skog... 


... och kom fram till en plats med fantastisk utsikt över Champagnes underbara landskap. 


Med den här utsikten satt vi och åt en lunchpicknick, med pajer, salader, baguetter och vin. 


Hautvillers är ungefär lika stort som Silverdalen. Men ledsen Silvedalen, Hautvillers är betydligt finare och mysigare!


Efter Hautvillers åkte vi vidare till Reims, som är Champagnes största stad, med ca 200 000 invånare i staden och 350 000 i "storstaden". Reims är bland annat känt för att ha en väldigt gammal fin katedral, där kungarna kröntes förr i tiden.  


Den påminner ju jättemycket om Notre-Dame i Paris, men har ännu fler utsmyckningar!


Tänk vilket jobb att bygga den här! Och att de kunde bygga så på 1200-1300talet!


Ett sånt här fönster vill jag ha i mitt framtida hem!


Däremot skulle jag nästan tycka att det var läskigt att ha så högt i tak!


Vi sjöng en liten kort konsert i katedralen på kvällen. Ska man vara helt ärlig var det kanske inte den bästa konsert vi gjort. Men ingen buade och alla var glada, så det var nog lugnt!


Fyra körmedlemmar. Nathalie, Julia, Alicia och Martin. 


En fontän med en pelare och en staty som liknar den som står på Place de la Bastille i Paris. Jag vet inte om den symboliserar något speciellt, men den var hur som helst fin!


Det är så här man lever i Frankrike. Uteserveringar vid något fint torg.


Efter-konsert-glada sångare!


På kvällen käkade vi en trerättersmiddag på en restaurang. Jag råkade hamna vid ett mycket trevligt bord där det dock visade sig att alla utom jag var icke-svenskar. Här ser ni Phil, från USA, Christine som typ är uppvuxen i fyra olika länder och Ivana från Tjeckien. De pratar i och för sig bra svenska alla tre!


Men mina bas2-kollegor mitt emot, Florian och Nicolas, båda fransmän, pratar hellre franska... 


... precis som Aminata, som också kommer från Frankrike (men som pluggar danska!!). Men det gör mig inte så mycket att jag blev tvungen att prata mer franska. Jag får väl lite skylla mig själv om jag flyttar till Frankrike! Trevligt var det hur som helst!


Och maten var också god. Här ser ni min förrätt. Någon sorts millefeuille.


Dagen efter åkte vi till ett champagnehus, där ägarna visade maskiner och berättade hur allt går till i tillverkningen. 


I deras källare var det rad efter rad med mängder av champagneflaskor. 


Efter rundvisningen fick vi prova några olika champagner. Det var gott! Men jag tyckte ärligt talat att ägarna var lite jobbiga. De var väldigt trevliga, men var så måna om att berätta varför de tillverkade champagnen på absolut bästa sättet jämfört med alla andra som gjorde det på fel sätt, så jag blev ändå avtaggad på att handla från dem. Säljer man in produkten för mycket så köper jag inte. 


Men att sitta i solen och provsmaka champagne var ändå ett trevligt nöje. Kan rekommenderas. 


Lunchen blev ytterligare en picknick i en annan gullig by på en annan gullig kulle. 


Även härifrån hade vi en väldigt vacker utsikt!


Jag tycker jättemycket om Paris! Men ibland kan det vara så otroligt skönt att åka utanför staden också och se lite natur och öppna ytor! Jag tror att det är sunt att lämna innerstaden någon gång i månaden för att få lite frisk luft och natur. 


Sista stoppet innan vi åkte tillbaka till Paris var ett annat champagnehus där vi också fick provsmaka ett par sorter. Härifrån köpte jag med mig en flaska, så nu ska jag bara få någon anledning att fira, så ska den öppnas!


En sista bild får ni med ett hejdå från några hundar som stod och kollade i ett fönster!  

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards