teha

Alla inlägg den 4 augusti 2017

Av Thobias Nilsson - 4 augusti 2017 13:19

Som jag skrivit tidigare, är jag i Vadstena och spelar opera den här sommaren. Operan heter The Importance of Being Earnest och är baserad på Oscar Wildes pjäs med samma namn. Lite kort kan man säga att det handlar om två unga kvinnor som absolut vill gifta sig med någon som heter Earnest, och två män som inte heter Earnest men som låtsas heta Earnest. Och så blir det naturligtvis lite missförstånd och kalabalik. En väldigt humoristisk och fångande historia. Till det här har B Tommy Andersson skrivit musiken, som på många sätt är väldigt traditionell, eftersom historien utspelar sig under 1800-talet. Fin och rolig musik! =)

För några veckor sedan hade vi premiär, och vi fick otroligt mycket positiv kritik. SVT gjorde ett inslag om operan:
https://www.svt.se/kultur/musik/vacker-valljudande-och-mycket-rolig-oscar-wilde-tolkning


I DN skrev de så här:
http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/the-importance-of-being-earnest-efter-oscar-wildes-komedi-pa-vadstena-slott/

Och så här skrev expressen:

http://www.expressen.se/kultur/scen/osannolik-opera/


Metro:
https://www.metro.se/artikel/komisk-oscar-wilde-opera-i-vadstena-xt


Operan ska sändas i radio senare, så om ni vill lyssna så kommer ni kunna göra det i september. Men mycket förloras såklart när inte skådespelet är med. 


Det har varit väldigt kul att göra den här operan! Men nu har vi spelat 8 föreställningar och dessutom haft en hel del rep, så nu börjar jag känna att jag kan musiken. Men det är fyra föreställningar kvar, innan jag åker tillbaka till Stockholm ett par veckor och förbereder flytt till Paris. =)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards