teha

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2016

Reykjavik

Av Thobias Nilsson - 21 augusti 2016 22:47

Nu kommer sista delen från min semsterresa =) På väg från Kanada mellanlandade jag i Reykjavik där jag var ett knappt dygn.


Även på berg som inte var så extremt höga, kunde man se snö på toppen. Men så var det inte heller så extremt varmt. Eftersom det varit konstant varmt i USA och Kanada, tänkte jag inte på att Island inte blir lika varmt, och hade mina långbyxor i det incheckade bagaget. Som tur var hade jag använt den enda långtröjan jag hade med, som skydd för kameran i handbagaget. Men jag fick ändå hålla mig i rörelse den mesta tiden. 


Hus vid en sjö i centrala Reykjavik. 


Det är nog många som tycker att det känns så här att gå till jobbet ibland. Själv är jag ju musiker och har ett rysligt roligt jobb, så jag får inte den känslan så ofta, men jag har förstått att andra får det! 


Reykjaviks ganska nybyggda konserthus Harpa. Verkar vara ett riktigt fint konserthus. Vad jag vet, har Island bara en fast symfoniorkester, och den håller till här. Operan håller också till här, men där har de inte fasta musiker utan anställer musikerna i projekt. Det är väl svårt att ha fler fasta orkestrar i ett så litet land även om man kunde önskat att de hade det. 


Det här är alltså parlamentet, eller alltinget, i Island! Helt sjukt att det bara är ett vanligt litet hus! Men så har de också bara 63 platser i alltinget. 


Det var väldigt grönt i Reykjavik och mycket blommor. Riktigt trevligt väder var det också, även om det inte var så varmt. Det blev nog 15 grader som varmast på dagen. Välkommen till isländsk sommar! 


Hallgrímskirkja, förmodligen Islands mest kända byggnad. Eftersom det var söndag, och för kallt för att sitta still ute, gick jag på en gudstjänst. Inte i den här kyrkan, men en annan. Jag hade väldigt svårt att förstå vad de sa, men kände igen många av sångerna och förstod sångtexterna relativt bra. =) 


Utsikt över Reykjavik från tornet på Hallgrímskirkja.


Det lilla jag såg av Island var vackert. Och jag kan inte undgå att tycka att det är häftigt med en ö mitt ute i Atlanten där några hundra tusen människor bor. Men jag skulle behöva åka dit någon mer gång för att verkligen uppleva Island. Fast det var dyrt!! Jag tänkte köpa en vanlig snabbmatslunch, men när jag såg priserna kunde jag bara inte förmå mig att göra det! Ca 130kr för kebab med bröd, eller 160kr för fish and chips. Och det var den billiga snabbmaten?? Det är ju tre gånger så mycket som i Sverige! 


Men om priserna är höga så får man ju åtminstone storslagen natur för pengarna. Efter en dag på Island tog jag till slut ett flyg till Sverige, mitt i natten. Jag hade redan ett riktigt stort sömnunderskott och ville bara komma på flyget för att sova. Vid gaten var det en mamma med tre barn som förmodligen hade alla bokstavskombinationer man kan ha, samtidigt som de var övertrötta och höga på socker. De bokstavligen klättrade på mig! Mamman försökte så gott hon kunde springa efter barnen och tillrättavisa dem, men hon hade feber och var trött, och barnen vägrade lyda. Jag försökte bara bita ihop och tänka att risken att jag skulle hamna bredvid dem på flyget var minimal. 

Gissa själv vilka som hamnade bredvid mig på flyget? YIIIPPPIII!!! Och tror ni att barnen blev trötta och somnade på flyget? Naturligtvis inte! Det hade varit allt för tyst och skönt för medpassagerarna! Men efter några hårda timmar kom jag fram till Sverige och fick sova ut i min egen säng. Sköööönt! :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards