teha

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2016

New York

Av Thobias Nilsson - 5 augusti 2016 13:00

Efter att jag varit i Florida, skulle jag flyga till New York för att vara där två dygn innan jag fortsatte till Kanada. Men när jag kom till flygplatsen började mitt flyg sakta men säkert försenas. Vi fick ingen information eller förklaring, utan såg bara på stora tavlan att det hela tiden försenades lite mer. 6 timmar efter avgångstid fick vi äntligen gå på flyget. Väl på flyget fick vi veta att den automatiska bränsleavläsaren var trasig, så de var tvungna att ringa dit en licensierad person som kunde läsa av det manuellt. Så de ringde och väckte en man (det var strax innan 12 på natten), och bad honom åka till flygplatsen. Efter 1,5h, d.v.s totalt 7,5h försenade, kunde vi äntligen lyfta. Fast vi fick också veta att vi skulle landa på "fel" flygplats, som låg betydligt längre ifrån Manhattan. Ingen kompensation överhuvudtaget! Jaja, har man redan haft tråkigt och varit sur i 7,5h så bryr man sig inte så mycket längre. Så jag hade en ganska skön flygresa, med maffig utsikt. 


Vi landade i New York ca. 02:30 och jag kom till mitt vandrarhem ca 04:30. Då visade det sig att redan något checkat in i mitt namn. Suck! Men hur som helst kunde han lösa det, så jag fick sova några timmar tillslut =)



(Jag vill bara påminna om att ni kan klicka på bilderna så kommer de upp som bildspel i lite större format)


När jag sovit några timmar, gav jag mig ut i staden. Och första stoppet blev... 

World Trade Center One! Visst ser det ut som att skyskrapan inte har någon topp på översta bilden? :D


Vid World Trade Center träffade jag de här underbara människorna! Pia och Christian. Det var alltså inte en slump att vi sågs där, utan vi hade avtalat det. Men vi gick tillsammans till muséet som handlar om terrorattacken 2001. Muséet var jättespännande! Jag rekommenderar det verkligen! Tyvärr, som så många gånger förr, tog vi allt för god tid på oss i början, och i slutet när det mest spännande kom hade vi inte helt energi hela vägen ut. Men som sagt, gå dit!


Här är en av bassängerna där ett av tornen stod innan. Man kan verkligen se hur otroligt närvarande den här attacken är för många amerikaner fortfarande, efter 15 år. Det var många blommor och flaggor vid bassängerna. 


Efter muséet gick vi på "The High Line", som är en gångväg och park längs en gammal järnväg. Det är väldigt trevligt och häftigt att gå i en lugn och skön park, mitt mellan höghus och över stora vägar. Bra idé New York!


Något som jag tycker är väldigt märkligt med New York är att det är så extremt blandat mellan fina hus och häftiga skyskrapor och riktigt sunkiga fula ruckel. Kolla till exempel det här huset. Zooma gärna in. Det här huset ligger på Manhattan i ett jätteattraktivt område, och dessutom längs High Line, som är en jättepopulär promenad för turister. Så skulle det aldrig se ut i Stockholm eller Köpenhamn!


Och ibland blir New York riktigt grått och trist! Häftigt, men ganska tråkigt och mörkt!


I New York tog jag också min första hamburgare i USA. Den var god! =) Men de var lite fräcka och dåliga i servicen på det här stället så vi gav en väldigt dålig dricks, och sen nästan sprang vi ut innan de skulle upptäcka något. Haha :D 

Men jag tycker deras system är så konstigt! Antingen har man en frivillig dricks och då är det OK att inte ge något, eller så inkluderar man dricks i priset, precis som vi gör i Sverige. I USA är den "frivillig", men de blir sura om man inte ger en bra dricks, och ibland hade de t.o.m skrivit att man skulle ge t.ex 20% dricks. Mycket märkligt! 


När man är i New York måste man ju gå på Brooklyn Bridge. Jag är väldigt svag för storstäder på natten! Det känns lite häftigt att se precis det som man sett i så många filmer tidigare. 


Det är Brooklyn Bridge ni ser till vänster här, och bakom bron är lower Manhattan. 


Och sen blev det naturligtvis en tur till Times Square! Jag vet att det är jättetråkigt och klyschigt att tycka det, men det här var nog mitt favoritställe av de jag såg i New York. Det finns många städer som är finare, renare, trevligare o.s.v Men just den atmosfär som är runt Times Square är det inte många städer i världen som har. Kanske Tokyo, men annars tvivlar jag på att det finns fler. I närheten av Times Square tyckte jag det kändes ljust och tryggt, men man behövde inte komma så långt bort innan det var riktigt mörkt och skumt på gatorna. Jag har aldrig kännt mig så otrygg som jag gjorde i New York på natten. Men å andra sidan finns det inget som säger att min rädsla var rationell. Men det var många skumma människor på mörka gator!


Här ser ni utsikten från Rockefeller Center. Det påstås att det brukar gå snabbare och bättre att komma upp i Rockefeller Center än i Empire State Building. Och dessutom brukar man ju vilja se Empire State Buiding i utsikten, och det gör man ju inte om man står i tornet =)


Det sista jag såg i New York (allt det här hade jag gjort på under ett dygn) var Grand Central Station. Egentligen vet jag inte helt varför, men dels så brukar den vara med i många filmer och sen stod den i en lista över klyschiga saker man skulle undvika när man är i NY, och eftersom jag bara var i NY så kort tid ville jag göra det absolut turistigaste klyschigaste man kunde tänka sig! 


Efter Grand Central Station, åkte jag till Newark Airport för att flyta till Québec. Men när vi redan rullat ut från gaten och precis skulle börja flyga, fick vi vända tillbaka för att det var något fel på flyget, och istället ta ett flyg ett dygn senare. Jag blev skitsur, för jag hade ändå bara två dygn i Ville de Québec så jag hade inte lust att tillbringa en extra dag i New Jersey. För samma eftermiddag kom ett helt extremt oväder till New York som gjorde att alla tåg och allt stannade av, så de sa till mig att om jag försökte åka in till New York skulle jag bara fastna någon stans. Så jag tillbringade hela dagen på hotellet! :/ Men de hade i alla fall gett mig ett bra hotell, och pengar till mat.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards