teha

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2016

Florida

Av Thobias Nilsson - 3 augusti 2016 20:09

För 2,5 veckor sedan åkte jag, Cecilia, Marcus och Kristian på en resa till USA och Kanada. Eller de andra följde bara med till Florida, så fortsatte jag ensam därifrån. Det blir väldigt många bilder nu, men i det första inlägget skriver jag bara om Florida.


Vi åkte först till Miami Beach där vi bodde på det här hotellet. Det var ju inte grand hotell precis, men å andra sidan såg vi inte heller några råttor eller liknande i hotellet, så det var ju bra!


Och det bästa var att det låg precis vid stranden. En riktigt fin skön strand. I luften var det väl kring 35 grader och i vattnet är det runt 30 grader på sommaren, vilket är helt pefekt enligt mig. Jag har aldrig riktigt uppskattat bad som är "uppfriskande", d.v.s kalla. 


På östsidan av Florida var det riktigt mycket vågor också vilket var väldigt härligt att bara simma med i. Dessutom hjälpte det mig att komma i snabbare eftersom vågen sköljde över en så man ändå var blöt. 


Där vi bodde i Miami Beach var det kanske ca 8 km in till centrala Miami. Så vi tog en tur dit för att kolla in staden lite. 


Det finns en del av Miami som heter "little Havanna", dit väldigt många kubaner flyttade vid Kubakrisen. Det är fortfarande väldigt starkt kubanskt och det är spanska som är det dominerande språket. På tal om språk är det förresten bara en stor myt att USA är engelskskpråkigt. I framför allt Miami var otroligt mycket reklam och information på spanska, alla som jobbade på hotellen vi bodde på eller i restaurangerna vi var pratade spanska, och många gånger började de tilltala oss på spanska, och när de märkte att vi inte kunde spanska bytte de till engelska, istället för tvärt om. Egentligen inte så konstigt eftersom 70% av befolkningen i Miami har spaska som modersmål och bara 22% engelska. 


En kubansk restaurang. Det här ligger bara ett par kilometer från absoluta centrum i Miami. Amerikanska städer är väldigt annorlunda än europeiska. I Amerikanska städer är allt anpassat efter bilar. Man har en liten kärna med höga skyskrapor och sedan utanför det är hela staden såna här skolådor med parkeringar runt. Och hela städerna är uppbyggda i perfekta rutnät av vägar. Väldigt fult och tråkigt tycker jag, men å andra sidan har de väldigt rena, fina och lyxiga förorter. I Amerika bor inte överklassen i innerstan, där bor den i förorterna. 


Men även i "Little Havanna" fanns det en McDonald's och för att tydligt markera det amerikanska, hade de satt amerikanska flaggan på byggnaden. Det här är USA: bilar och snabbmat! :D


Vi tog en liten tur in till innerstan också. Häftigt med alla skyskrapor. Men eftersom det var söndag och alla kontor stängda, var det ganska lite rörelse i innerstan egentligen. 


Det var Cicci som körde bilen under hela turen i USA. Hon körde världsvant som om hon inte gjort annat än susat runt på USAs 7-filiga motorvägar. 


Efter några dagar åkte vi ner mot Florida Keys, och på vägen stannade vi på ett ställe som heter "Robert is here", där en man helt enkelt odlar upp och säljer alla möjliga grönsaker och exotiska frukter, som han säljer i en gårdsbutik. Han hade även en skön blandning av djur. Vem skulle inte vilja vara medlem i det här störtsköna gänget? Kor, grisar, getter, skölpaddor, änder, emuer... 


Han hade även satt upp den här mycket informativa skylten! Viktigt!


Florida Keys är cirka 20 mil lång kedja med öar som ligger söder om själva Florida. Längst ut på kedjan ligger Key West, som är en gammal stad som blivit jättepopulär för turister. Vi stannade och övernattade på en ö som låg halvvägs ut till Key West, och där hade de den här härliga stranden. 


I Florida har man byggt mängder av kanaler i villaområdena så att alla kan ha en villatomt mot vattnet, med en egen båt. Kolla in på google maps får ni se hur utroligt många kanaler de har!


Naturligtvis var vi tvungna att ta en middag vid vattnet vid kvällssolen. Maten i USA var dyr. Betydligt dyrare än vad jag hade trott att den skulle vara. Men å andra sidan fick man riktigt stora portioner också!


Utsikt från restaurangen. 



Vägen mellan öarna ut mot Key West. 


Äntligen kom vi till Key West. En stad med många fina gamla trähus och en trevlig stämning.


Staden var inte så stor, och hade egentligen bara en riktig huvudgata. Men eftersom det var så populärt ställe för turister så var det livfullt och kändes ändå lite som att det var en större stad.  


Det var otroligt varmt den dagen. Jag gick ju inte runt med en termometer så jag vet inte exakta temperaturen, men det var så varmt att jag ville hålla mig i skuggan även om jag i vanliga fall älskar sol och hetta.  


Marcus och Krille tog en härlig tur med vattenskoter runt ön, medan jag och Cicci stannade på stranden med en drink och en bok. När vi var på stranden var det lugnt, men jag såg nu på aftonbladet en film när det kom en haj helt inne vid badstranden på Key West :D 


Det här är en amerikansk frukost!! Jag brukar i vanliga fall ha riktigt svårt för att äta frukost, och om jag då ska äta vill jag ha bröd med tomat och gurka på, eller en sur youghurt eller liknande. I USA äter de söta pannkakor med sylt och grädde, fett bacon, feta omeletter och supersöta flingor. Vill man ha bröd så är det det ljusaste franskbrödet som gäller, och på det kan man välja att ha antingen sylt eller jordnötssmör. Jag försökte tvinga mig att äta frukost och några dagar gick det, men några dagar kunde jag bara inte tvinga i mig deras sockerbomb. 


Efter att vi varit vid Key West åkte vi till Everglades. Det är ett stort våtmarksområde i Florida där det finns mängder av alligatorer. Vi åkte en tur med en svävarbåt för att få se alligatorer, men eftersom det hade varit ovanligt varmt en lång period hade alligatorerna dragit sig längre in i vegetationen där det var lite svalare, så vi såg faktiskt inte en enda :( Däremot är vi nästan 100 på att vi såg en alligator senare på en tur när vi bara åkte buss. De hade också alligatorer på stället där båten åkte ifrån, men det är ju inte samma sak som att se dem vilda. 


Efter Everglades åkte vi till Naples, som var en riktigt fin och välmående stad. 


Allting var rent och fint...

...med välklippta gräsmattor...

... och fantastiska lyxvillor.


Det fanns en hel drös med otroligt fina villor. Några var nästan som slott. 


Stranden här var också magisk. Inge tång, inge sjögräs, jättefin sand och jättevarmt vatten. 


Jag tyckte att det skulle vara kul att se någon amerikansk sport. Antingen amerikansk fotboll, baseboll eller basket. Men eftersom det var sommar var det bara basebollen som inte hade sommaruppehåll. Och vi lyckades inte pricka in plats och tid för att kolla på nationella basebolligan, så vi fick nöja oss med att se Floridas egen liga. Det var inte så jättemycket folk där, men jag tyckte det var riktigt kul att sätta mig in i sporten. Efter ett tag förstod jag nog ändå hur det fungerade. Hemmalaget var klart bättre så det var ju gött =)


Egentligen hade det varit riktigt kul att se något gammalt bommulsplantage och få se något om slaverihistorian också. Men tyvärr verkar de flesta plantager ha rivits även om det var en riktigt stor industri i mellersta Florida tidigare. Det enda vi kunde hitta som man kunde besöka där vi hade tänkt åka var det här stället. Det är ett gammalt sockerrörsplantage. Och de hade en minnessten för soldater som kämpat för sydstatarna i inbördeskriget. Är inte det lite märkligt? Sydstatarna var ju de "onda" i kriget, så jag tycker det käns lite sådär att ha en minnessten för dem. 


Kennedy Space Center - NASA. I anslutning till uppskjutningsplatsen hade de en hel temapark kring raketer och rymden. 


NASA. Det är i den här byggnaden som de bygger de stora raketerna. 


Det var härifrån, i Kennedy Space Center, som de sköt upp raketen med astronauterna som åkte till månen 1969. Och i det här rummet hade de byggt upp hur det såg ut i kontrollrummet och man hörde hur det lät innan de sköt upp raketen, vilka grejer som blinkade och pep på olika ställen och när raketen sköts upp dånade det fruktansvärt och hela byggnaden skakade. Säga vad man vill men amerikanerna vet i alla fall hur man ska göra häftiga upplevelser! :D


Det här är en månsten! Det ni!


Efter att vi varit vid rymdstationen åkte vi förbi ett ställe där det brukade finnas sjökor. Och visst fanns det sjökor där! Jättehäftigt att se. På de här bilderna ser ni bara ryggen på den ena och nosen på den andra. De håller sig mest under vatten men ibland stack de upp huvudet och andades. Häftiga djur! :D 


Sista kvällen var vi i Orlando, som var en fin och trevlig stad. 


Vi åt en trerättersmiddag på en restaurang för att "fira" eller vad man kallar det, att det var sista kvällen innan Cecilia, Marcus och Kristian skulle åka tillbaka till Sverige, och jag fortsätta till New York. Man tror alltid att man är bra på engelska tills man är i en restaurang och en servitris rabblar alla möjliga konstiga rätter, ingredienser och tillagningssätt i ett rasande tempo. Ibland nickade vi, log och sa ja tack utan att vara 100% säkra på vad vi sagt ja till. Men det var jättegod mat, trevlig personal och helt rimliga priser. 


Sista kvällen hade vi ett gött hotell på trettonde våningen. Generellt kan man säga att hotellen blev bättre för varje natt som gick, och de sista tre nätterna hade vi riktigt bra hotell =)


Jag gillade Florida! Det finns så otroligt många jättebra stränder och det är alltid varmt, men i princip aldrig över 40 grader, så man dör inte av värmen heller. Dessutom har Florida ett väldigt stort djurliv. Jag åker gärna tillbaka dit någon annan gång =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards