teha

Direktlänk till inlägg 26 januari 2016

Inflyttningsfest, bio och västerbottenbuffé

Av Thobias Nilsson - 26 januari 2016 20:27

För 1½ vecka sedan hade Siggan äntligen sin inflyttningsfest i Helenelund. Hon har bott där i ett halvår redan, men det har varit renoveringsarbete i badrummet, så det var först nu hon kännde att det passade med inflyttningsfest. Men vilken inflyttningsfest sen! Riktigt trevlig. Hon och Tomas hade bakat alla möjliga godsaker som vi tryckte i oss, och dessutom fick vi spela massa roliga spel och sånt. Väldigt lyckad kväll. 


Hon har fått det väldigt fint i lägenheten som hon köpt. En mysig och fräsch lägenhet nära kommunikationer. Ett riktigt kap =)


I förra veckan vickade jag i LDK, och på torsdagen åkte vi ned först till Linköping, och sedan Norrköping. I Linköping spelade vi på en examination av flygare. Innan ceremonin var jag nervös för exercisen. Det skulle inte var mycket exercis, och dessutom är den väldigt lätt, men jag har övat in AMKs exercis efter att jag jobbade i LDK och det finns en hel del stora skillnader mellan de bägge. Så om jag gör AMKs exercis skulle det synas tydligt. Men väl på ceremonin var inte exercisen så stort problem, däremot ville inte trombonen sammarbeta utan spelade helt egna toner som inte stod med i noterna. Men det är smällar man får ta!


Det var underbart fint väder med frost på träden. Jag försökte ta någon bild från bussen, men som ni ser i förra bilden blev det inte så bra. Bilden, precis ovan,  har jag bara bildgooglat så den ska jag inte ta äran för, men det såg ut ungefär så här, och som den snöentusiast jag är var jag lycklig hela resan. 


På kvällen spelade vi en konsert i Norrköping. Den här bilden tog jag innan konserten, så det var lite mer publik på konserten. Inte helt fullsatt men inte så långt ifrån heller. Vi spelade lite klassiska godbitar som Nimrod, Epilog ur vintersaga, Adagio av Barber, blandat med lite marscher och annat gött. 


På fredagen åkte vi till Uppsala och spelade samma konsert. Där var det betydligt mindre publik. Uppsalaborna är nog lite mer svårflörtade. Men de som var där verkade väldigt nöjda. Efter konserten drog jag ut till Sickla och inveg Emils lägenhet. Det är så många lägenheter som ska invigas hela tiden! =)


I söndags åkte jag och Steffi till Kista, där vi prövade en ny fransk-asiatisk restaurang som öppnat för någon vecka sedan. Den var bra och hade trevlig personal! Det kan bli fler besök där för mig.


Efter att ha snackat skit ett bra tag på restaurangen gick vi på bio och såg "En man som heter Ove". Jag gillade filmen! Jag var lite skeptisk i början eftersom jag hade trott att det skulle vara en mer ljus, "hjärndöd" komedi, men ju längre in i filmen vi kom, ju bättre tyckte jag om den. 


Som säkert många av er vet, kommer mamma från Västerbotten, och mer en halva min släkt bor där. Så när Jenny (som också är västerbottning) igår drog ihop ett gäng för att äta västerbottensbuffé på grand hotell, kände jag mig nästan tvungen att deltaga. Och det ångrar jag inte, för det blev en makalöst trevlig kväll!


Det var faktiskt första gången jag var på grand hotell. Man skulle ju kunna tro att jag var där titt som tätt, men så är det faktiskt inte ;)


Buffén bestod av 47 rätter om jag minns det rätt. Alla hade på något sätt anknytning till Västerbotten. Man skulle gå i fem omgångar så att säga. Först fanns det en mängd olika kalla fiskar, som var så bra tillagade att även jag tyckte att de var magiskt goda, sedan var det en mandelpotatissoppa (som det enligt instruktion var viktigt att ta för att neutralisera smaklökarna efter fisken). Tredje tallriken skulle hänges åt kallt kött, som olika renpatéer, rökt björnkött, renkorv och vad det nu hette. Det var utan tvekan bra kött, men kanske ändå den tallriken som föll mig minst i smaken. Fjärde tallriken däremot skulle hänges åt varmrätter. De hade bland annat en renskav som var värd att dö för! Mycket gott!! Till sist hade de en mängd olika efterätter där jag särskillt gillade messmörsglassen med varma hjortron, och någon sort blåbärspannacotta med havrekrisp. 


Jag var riktigt mätt och belåten när jag gick där ifrån! Min ekonomi tillåter inte att det skulle kunna bli en vana för mig att gå och äta på grand, men jag är absolut öppen för att gå dit fler gånger =)      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards