teha

Direktlänk till inlägg 25 mars 2020

Sitta i karantän

Av Thobias Nilsson - 25 mars 2020 22:06

Det är väl ingen som har missat att det är något av en kris i världen just nu. Olika länder har lite olika regler kring det här. I Frankrike sitter vi i karantän sedan 1 ½ vecka. Det innebär att vi får inte gå ut förrutom för att köpa mat, gå till sjukhus/apotek, eller för kort fysisk aktivitet (inom 1km från bostaden och alltid ensam). Även i de godkända fallen måste vi ha med ett intyg som vi skrivit under, med namn, adress, datum och klockslag. Intyget finns att skriva ut från regeringens hemsida, men för mig som inte har skrivare, så får jag helt enkelt skriva av allt för hand... grrr... Som tur är har jag gott om tid just nu, så jag hinner göra det. 




De här bilderna jag lägger upp här, tog jag dagen innan utegångsförbudet trädde i kraft. Så jag bröt ingen lag. Men redan då kunde man se att det var betydligt mindre folk i stan. 


Eftersom jag insåg att det skulle vara sista gången jag fick gå ut på väldigt länge gick jag en rejäl tur genom staden. 


Nu får jag som sagt inte ta mig till Eiffeltornet mer, eftersom det är längre än 1 km dit. Om jag bryter någon av reglerna får jag böter på 135€. Bryter jag reglerna en gång till får jag böter på 1500€. 


Så här tomt har ni nog aldrig sett Trocadéro va?


Folk var livrädda att mat och medicin skulle ta slut så det var långa köer till apotek och mataffärer. Jag blir väldigt provocerad på att det var så många som trodde att det skulle bli matbrist och köpte på sig enorma mängder mat, så att det faktiskt blev matbrist, när det egentligen hade varit helt lugnt om folk bara hade köpt normala mängder mat. Nu har det lugnat ner sig lite, och det går att få tag på pasta och toapapper igen, men det är fortfarande betydligt mer urplockat än vad det brukar vara.


Så nu får jag helt enkelt tillbringa all min tid i min lilla lägenhet. Alla konserter och frilansjobb har ju blivit inställda (utan lön :( ) men jag forstätter att undervisa mina elever genom video. Det funkar sådär halvbra om jag ska vara ärlig, men har man inget val så har man inte. Jag har i alla fall förhandlat med grannar så att jag kan öva någon timma om dagen utan sordin. När jag inte spelar, så tillbringar jag min tid med annat.  


Jag har prövat måla en superklyschig parisbild


Jag läser en spansk och en fransk bok och stryker under alla ord jag inte förstår. Jag har också lagt ganska mkt tid på att städa, baka, arra musik, prata i telefon, kolla nyheter och sånt. Jag får tiden att gå i alla fall. Jag tror jag har talang för det här med att inte jobba. Men det är väldigt tråkigt att inte få träffa folk :(


Det värsta är att det är vår på riktigt i Paris nu, och träden håller på att bli gröna, men jag får inte vara ute och njuta av det. 


Jag har ingen balkong, och ingen trädgård att sitta i, men jag sätter mig på taket utanför mitt fönster så jag åtminstone får lite frisk luft och sol. Om ni har fler förslag på saker man kan göra för att underhålla sig under en karantän så är ni mkt välkomna att höra av er! =) 

 
 
Amisa

Amisa

25 mars 2020 22:54

Jobbigt att inte alls få gå ut!
Här i Svedala säger dom bara att man ska undvika platser där det är mycket folk och bra att hålla ca 2 m avstånd.
Men det blir nog snart bättre!
Förresten kan du testa meditation, kanske din frustration minskar lite då?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Thobias Nilsson

26 mars 2020 17:22

Ja man verkar ha gått ganska olika vägar i Sverige och i Frankrike. Jag hoppas båda sätten ska fungera.
Haha, ja jag kanske borde pröva det. Men ärligt talat har jag det bra här. Det är bara tråkigt att inte få träffa kompisar ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards